- Otwarcie północnej obwodnicy Krakowa spowoduje duże korki na jej końcu, niegotowym węźle Mistrzejowice. Tam ruch będzie się odbywał jedną wąską estakadą w kierunku nowej trasy S7. To duży łuk, co spowoduje znaczne ograniczenie prędkości w obydwu kierunkach - zjazd z trzech pasów ruch do jednego. Tak więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce przed końcem roku ogłosić propagandę sukcesu, który i tak da się we znaki kierowcom - komentuje jeden z mieszkańców.
"Rozwiązanie nie idealne, ale najlepsze na obecnym etapie"
Co na to GDDKiA, odpowiedzialna za realizację obydwu bardzo ważnych dla Krakowa i regionu drogowych inwestycji?
- Północna Obwodnica Krakowa będzie do 2026 roku połączona w sposób tymczasowy łącznicą, na której ruch zostanie poprowadzony w dwie strony. Z pewnością nie jest to rozwiązanie idealne – jednak jest najlepsze, jakie na obecnym etapie budowy węzła Mistrzejowice możemy zaproponować - wyjaśnia Kacper Michna z GDDKiA.
- Trasa prowadząca przez S52 i S7 stanie się nową możliwością wyjazdu z Krakowa w kierunku Kielc i Warszawy. Dzisiejsza droga krajowa nr 7 zostanie drogą wojewódzką, jednak kierowcy cały czas będą mogli z niej korzystać i dojechać nią do węzła Widoma. Ruch samochodów, który dziś koncentruje się na jednej trasie (DK7), od 23 grudnia będzie mógł się podzielić na dwie drogi - dodaje Michna.
Czy poprawi się sytuacja w rejonie al. 29 Listopada?
Rejon al. 29 Listopada, dotychczasowego wyjazdu w kierunku stolicy, ma być teraz drogą lokalną.
Nie wszyscy mieszkańcy są jednak przekonani, że to spowoduje zmniejszenie korków w tej części Krakowa.
- Mieszkańcy okolic al. 29 Listopada chyba nie będą tak bardzo zachwyceni otwarciem obwodnicy, bowiem mnóstwo aut, które dotychczas jeżdżą ul. Opolską teraz pojadą obwodnicą i do centrum będą wjeżdżać właśnie al. 29 Listopada, chociaż na zjeździe od strony Katowic będzie jeszcze bardziej wesoło - komentuje pan Konrad.
Północna obwodnica odciąży III obwodnicę Krakowa
Otwarcie północnej obwodnicy Krakowa zaplanowano na 23 grudnia. Nowa droga ma zapewnić wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku wschód–zachód po północnej stronie Krakowa, poprawić warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu, zwiększyć komfort życia i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców.
Północna obwodnica ma odciążyć III obwodnicę Krakowa (m.in. ulice Opolską i Conrada) z ruchu tranzytowego jak i ruchu wewnętrznego, co ma poprawić przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.
Budowa północnej obwodnicy Krakowa kosztuje 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dochodzić będą cztery łącznice.
W skład S52 północnej obwodnicy Krakowa wejdą dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstała najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.
Inwestycja za ponad 1,8 mld zł
Północna obwodnica Krakowa ma się łączyć z budowaną trasą S7 z Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego i dalej do Warszawy.
Budowa 18,3 km trasy z Widomej do Nowej Huty to dwa znacznie różniące się od siebie odcinki. Pierwszy, tzw. pozamiejski, ma 11,2 km i przebiega przede wszystkim przez tereny rolnicze. Droga w tej części będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, powstały na niej dwa węzły, Łuczyce i Raciborowice.
Drugi odcinek, miejski, ma 7,1 km i biegnie w większości przez teren Krakowa. Budowa w tym miejscu przecina wiele różnych urządzeń, linii i sieci, m.in. ciepłowniczych, energetycznych i gazowych. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe, Mistrzejowice i Grębałów.
Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa odcinka Widoma - Kraków otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i niemal 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
- Opóźniony remont skrzyżowania ulic Centralnej i Nowohuckiej. Mieszkańcy są oburzeni
- Tramwaj do Mistrzejowic pod nadzorem saperskim. Powstają dwa podziemne piętra
- Znaki na północnej obwodnicy Krakowa wprowadzają w błąd kierowców? GDDKiA wyjaśnia
- Przełomowy moment na budowie trasy S7 z Krakowa w kierunku Warszawy
Trasa S7 Kraków - Widoma ma być otwarta 23 grudnia. Kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego zjazdu w stronę północnej obwodnicy Krakowa. Z powodu tego, że trzeba było poprawić projekt węzeł Mistrzejowice, w całości ma być gotowy w połowie 2026 roku. Do tego czasu nie będzie docelowej przejezdności między północną obwodnicą a trasą S7, obie drogi będzie łączyć tymczasowy łącznik - po jednym pasie w każdym kierunku.