Nowy obiekt jest elementem przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., realizowanego między Chabówką a Rabką Zaryte na linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Dzięki modernizacji samej trasy, wrócą pociągi, zwiększy się dostępność podróżnych do kolei.
– Duże, strategiczne inwestycje, które realizuje rząd, oznaczają także lokalne ułatwienia w prowadzeniu ruchu. Nowy wiadukt oznacza, że ruch kolejowy, który będzie bardzo duży po ukończeniu projektu "Podłęże-Piekiełko", nie będzie wstrzymywał ruchu samochodowego ani przeszkadzał mieszkańcom – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa jest jednym z najważniejszych celów inwestycji PLK SA. Budowa, m.in. bezkolizyjnych skrzyżowań służy temu celowi. Wiadukt w Rabce Zdroju korzystnie wpłynie na ruch kolejowy, a także na system komunikacji drogowej w mieście – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
We wtorek 19 września rozpoczęły się prace przy budowie nowego wiaduktu w Rabce Zdroju. Powstanie bezkolizyjny obiekt o szerokości blisko 16 metrów i wysokości 4,80 metrów. Zamiast trzech przejazdów przez tory, będzie dwupoziomowe skrzyżowanie. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa, kierowcy łatwiej przejadą w rejonie torów.
Wraz z budową wiaduktu kolejowego, wykonane będą także dwa ronda oraz chodniki w ciągu ul. Zakopiańskiej. Prace obejmą również przebudowę wodociągu, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. W sumie w Rabce Zdroju powstanie 6 nowych dróg a 13 zostanie przebudowanych, o łącznej długości nieco ponad 5 km.
Na czas budowy kierowców w Rabce czekają jednak zmiany w poruszaniu się po mieście. Od 19 września ruch samochodowy skierowany został na przygotowany, tymczasowy by-pass ul. Zakopiańskiej. Rozpoczęły się roboty ziemne pod budowę nowego wiaduktu.
Wartość realizowanych prac, wynikająca z umowy z wykonawcą na modernizację odcinka Chabówka - Rabka Zaryte na linii nr 104, to blisko 370 mln zł netto.
Dla większości odcinków linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz zawarta jest umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Umowę podpisano w kwietniu br. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowita wartość umowy o dofinansowanie, to ponad 3,9 mld zł.
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Prokuratura bada egzotarium w Zakopanem. Śledczy zabezpieczy...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
