Planują nową zakopiankę w Krakowie. Początek w Bieżanowie albo na Bielanach

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wciąż nie ustalono społecznego wariantu przebiegu trasy S7 Kraków - Myślenice.
Wciąż nie ustalono społecznego wariantu przebiegu trasy S7 Kraków - Myślenice. Anna Kaczmarz
Zespół zadaniowy ds. ustalenia przebiegu planowanej trasy S7 Kraków - Myślenice w związku z brakiem aprobaty pozostałych gmin co do proponowanych wariantów, skupił się na wyznaczeniu nowej drogi na terenie stolicy Małopolski. Obecnie brane są pod uwagę dwa rozwiązania co do początku trasy - wyznaczenie go na węźle Bieżanów albo też na węźle Bielany.

- Podczas rozmów z przedstawicielami pozostałych samorządów, po których terenach planowana droga S7 mogłaby przebiegać nie osiągnięto porozumienia, co do możliwego przebiegu przedmiotowej trasy. Zespół zadaniowy ds. opracowania przebiegu na terenie gminy Kraków korytarza dla drogi ekpresowej S7 odcinek Kraków – Myślenice skupia się więc na wyznaczeniu możliwości budowy drogi w granicach administracyjnych Krakowa. Aktualnie rozważane jest rozpoczęcie planowanego odcinka drogi S7 w węzłach Kraków Bielany oraz Kraków Bieżanów, ale ostateczna decyzja zostanie podjęta przez członków zespołu - informuje Kamil Popiela z krakowskiego magistratu.

Oprotestowane warianty S7 Kraków - Myślenice

Przypomnijmy, że na początku tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła propozycję sześciu korytarzy dla drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice:

  • 1. Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
  • 2. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
  • 3. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
  • 4. Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
  • 5. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł).
  • 6. Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).

Rozpoczęły się protesty dotyczące wszystkich wariantów. Często było tak, że mieszkańcy byli przeciwni wariantom dotyczącym poprowadzenia drogi w sąsiedztwie ich budynków, ale popierali inne korytarze lub jeden korytarz. Podjęto więc decyzję o wypracowaniu wariantu społecznego.

Tunel na zakopiance wreszcie otwarty dla kierowców

Tunel na zakopiance wreszcie otwarty dla kierowców! Historyc...

Problemy z wariantem społecznym nowej zakopianki

27 maja rozpoczął w Krakowie prace zespół, który ma przygotować propozycję tzw. korytarza społecznego nowej trasy S7 z Krakowa do Myślenic, możliwego do zaakceptowania przez krakowian.

Okazało się, że dotrzymanie terminu i wyznaczenie do 30 września wariantu społecznego nie powiodło się. Prace nadal kontynuowano.

Podczas obrad zespołu zaprezentowano warianty: wschodni - rozpoczynający się na węźle autostrady A4 Kraków Bieżanów, omijający od wschodu obszary chronione kopalni soli w Wieliczce, prowadzący przez gminy: Wieliczka, Biskupice, Dobczyce, Siepraw, Myślenice po wschodniej stronie Myślenic do istniejącej drogi S7 w okolicy miejscowości Stróża;
zachodni – rozpoczynający się na węźle autostradowym Kraków Kryspinów, prowadzący przez gminy Liszki, Skawina, Sułkowice, Myślenice po zachodniej stronie Myślenic do istniejącego zakończenia drogi S7 w miejscowości Stróża.

31 października do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad skierowano pismo przedstawiające stanowisko miasta w sprawie skupienia się w ramach dalszych prac wyłącznie na odcinku planowanej trasy w granicach administracyjnych Krakowa z powodu brak uzyskania aprobaty pozostałych gmin w odniesieniu do zaproponowanych przez zespół zadaniowy wariantów przebiegu korytarza drogi ekspresowej S7.

Przywołane zostały w nim wyniki dotychczasowych prac zespołu zadaniowego, próby współpracy z samorządami innych gmin oraz plany dalszej pracy zespołu zadaniowego. Ponadto podtrzymano stanowczy sprzeciw wobec dalszego procedowania planowanego odcinka drogi S7 Kraków – Myślenice w wariantach 1-5 opracowanych przez GDDKiA.

Trwają prace związane z przebudową al. 29 Listopada w Krakowie.

Kraków. Rozbudowa al. 29 Listopada: postępy prac i nowe utrudnienia

W skład zespołu ds. przebiegu S7 Kraków - Myślenice wchodzą m.in.: eksperci, przedstawiciele wszystkich klubów w radzie miasta, przewodniczący dzielnic, przez które miały przebiegać dotychczas proponowane trasy nowej S7, zastępcy prezydenta Krakowa – Andrzej Kulig i Jerzy Muzyk oraz reprezentanci miejskich instytucji, w tym Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Inwestycji Miejskich, Zarządu Transportu Publicznego, Wydziałów UMK: Miejskiego Inżyniera Ruchu, Kształtowania Środowiska, Gospodarki Komunalnej, Planowania Przestrzennego, Geodezji, jednostki Klimat – Energia – Gospodarka Wodna.

Czy opłaca się jeździć elektrykiem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Thule

Thule Snowpack bagażnik czarny L (TH7326)

1 199,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Box Dachowy Motion Xt L Titan Glossy

3 149,00 zł

kup najtaniej

Eco

Eco Box Dachowy 431 Antracyt

1 094,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule WingBar Edge 9584

1 349,00 zł

kup najtaniej

Peruzzo

Peruzzo Parma (4 rowery)

1 299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
S7 koło Skawiny
S7 OBOK SKAWINY. KORKUJE SIE OD BALIC DO OPATKOWIC. ZJAZD NA BIELANACH I KOLO SKAWINY S7 I PO KORKACH. TAKI WARIANT BEDZIE.
M
Mieszczuchy betonowe
Maruś w imię użytkownikow dróg to poświęć swój dom i go zburz skoro jesteś taki cwaniak jeżeli ten dom posiadasz wogole, bo pewnie mieszkasz w bloku w klitce 2 na 2 i pierdzisz w stołek.
P
Protesty 2023
Zaczynamy już od stycznia 2023 protesty cotygodniowe na przejściach dla pieszych od Opatkowic do Myślenic.
M
Marek
Protestuję przeciw protestującym. Chcę bezpiecznie oraz bez przeszkód przejechać najkrótszym odcinkiem z Krakowa do Myślenic. Protesty są działaniami aspołecznymi. W imię prywaty, chcą poświęcić miliony innych użytkowników dróg oraz ochronę środowska.
J
Ja
S7 Będzie puszczona przez Skawinie no niestety. Współczuć ludzią.
N
Nie dla S7
Wkrótce powstanie grupa zwolenników tej trasy na facebooku - zobaczymy kogo bedzie więcej. obstawiam 5 mln przyszłych użytkowników do max 5000 krzykaczy i ekoswirów ODPOWIEDZ DO TEGO TAKA: A MOZE PRZEZ TWOJ DOM PUSCIC?BYLBYS WTEDY TAKI MADRY
k
krk
13 listopada, 18:25, Gość:

Najtaniej,najlepiej,najprościej zmodernizować drogę po starym śladzie Zakopianki Ale oczywiście znafcy zgodnym chórem będą trąbić że się nie da,za mało miejsca i.t.d Bo za mało by firmy zarobiły na przebudowie

14 listopada, 08:37, specjalista:

Ale tu spwcjalistów budownictwa - tylu samych co przy budowie nowego pasa w balicach- GDDiKA czeka na takich specjalistów z otwartyma rękoma. Pewnie macie po dwa fakultety z budownictwa na polibudzie...

14 listopada, 9:28, Gość:

lepiej się nie wypowiadaj o tych od lotniska bo rzeczywistość pokazała, że mają więcej wiedzy od arup i mpl. Mówili od początku , że warianty były prawnie źle dobrane

Taak, mają dużą wiedzę i dlatego wybudowali swoje domostwa kilka lub kilkanascie lat temu przy lotnisku wiedząc, że lotnisko istnieje tam od ponad pół wieku i będzie sie rozrastać. Ano działeczki były super tanie więc się kupiło i wybudowało a teraz mega lament jest... Nie jest mi ich żal bo myśleli że sa cwaniakami i kupili działki za 1/3 ceny - ot tacy specjaliści to są , zaklinacze rzeczywistości... Jakby mogli to wytyczyli by pas startowy po okręgu - byleby ominął ich działki...

Ś
Śmigacz
aby się wypowiadać, bez względu na tytuły, należy primo - obserwować ruch na omawianym odcinku. tzn., codzienny korek jest zawsze od węzła łagierniki (a nawet Wieliczka) do balilc (brakuje 3 pasa i drugiego skrętu na południe począwszy od Wieliczki) , secundo - codzienny korek jest od balic do skrętu na Zakopane (wyłączyli tam światła ale i tak brakuje 1 pasa więcej lub skrętu więcej). Codzienny korek jest na zakopiance do Głogoczowa. Konkluzja - potrzebne są 2 dodatkowe skręty na południe, oba z wylotem koło Głogoczowa. Jeden na wschód od zakopainki, drugi na zachód od zakopianki. I żadnych tuneli, bo u nas nie ma profesorów co by sie podpisali pod budową tunelu - z braku doświadczeń (budowy długich tuneli). Do budowy bierzemy zawsze firmę z zachodu, która dysponuje sprzętem do wiercenia i doświadczeniem.
G
Gość
13 listopada, 18:25, Gość:

Najtaniej,najlepiej,najprościej zmodernizować drogę po starym śladzie Zakopianki Ale oczywiście znafcy zgodnym chórem będą trąbić że się nie da,za mało miejsca i.t.d Bo za mało by firmy zarobiły na przebudowie

14 listopada, 08:37, specjalista:

Ale tu spwcjalistów budownictwa - tylu samych co przy budowie nowego pasa w balicach- GDDiKA czeka na takich specjalistów z otwartyma rękoma. Pewnie macie po dwa fakultety z budownictwa na polibudzie...

lepiej się nie wypowiadaj o tych od lotniska bo rzeczywistość pokazała, że mają więcej wiedzy od arup i mpl. Mówili od początku , że warianty były prawnie źle dobrane

A
Aleksandra
Jak wskazuje prof. Rudnicki z Politechniki Krakowskiej, dominujący ruch był od zawsze i będzie z zachodu, nie z północy, bo tak jest Polska zurbanizowana. Dlatego Zakopianka została wybudowana tam, a nie gdzie indziej, wedle analiz GDDKIA najlepiej przenosi ruch z Zakopianki korytarz 1 z węzła Łagiewniki przez Swoszowice i Mogilany, a najgorzej korytarz 6, od węzła Bieżanów. W przypadku korytarza 6 wedle analiz za 30 lat ruch na Zakopiance będzie większy niż obecnie, bo dalej dominujący ruch z zachodu będzie wybierał tę drogę, a nie nowe S7, które będzie pustawe. I tak, GDDKiA w modelowaniu ruchu uwzględniła już wybudowanie S7 na północy, S52 Północna Obwodnica Krakowa, BDI. W sieci drogowej nie ma czegoś takiego jak naturalne przedłużenie, są tylko potoki ruchu, a S7, A4 to tylko numery na mapie. Potok ruchu w przypadku tej drogi jest na zachodzie, nie na wschodzie i tam powinna powstać. Nic się w tym zakresie nie zmieniło od czasów wybudowania Zakopianki.

Co do korków na A4, to ich jedyną przyczyną jest zwężenie do dwóch pasów za Kąpielową oraz kolizyjny węzeł Kraków-Poludnie. GDDKiA właśnie projektuje dobudowę trzeciego pasa do Balic i przebudowę wszystkich węzłów. Do czasu budowy S7 za 10-15 lat te korki znikną. Jak jasno powiedział Dyrektor Pałasiński Prezydentowi Muzykowi: A4 można rozbudować z łatwością nawet o czwarty pas, a Zakopianki o trzeci pas rozbudować się nie da. Więc korytarz 1 nie generuje nierozwiązywalnego problemu, a korytarz 6 generuje nierozwiązywalny problem zakorkowania Zakopianki (a przecież jej odkorkowanie to podstawowy cel tej drogi!).

Na koniec w kwestii rezerw i planowania. Nigdy nie było w Wieliczce rezerwy pod drogę ekspresową, to jest rezerwa pod krótki łącznik czarnochowski od DK94 do węzła Bieżanów, ktora jest na pas drogowy 20m, a nie 100m i w większości w ogóle rozmija się z przebiegiem korytarza 6. Analizy GDDKIA pokazały, że Wieliczka do odkorkowania potrzebuje wysokodostepnego łącznika, a nie S7, która będzie mieć tylko jeden węzeł w Wieliczce. W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Krakowa widać właśnie ten łącznik, a S7 biegnie przez A4 i potem Zakopianką zmodernizowaną do drogi klasy S (co GDDKIA odrzuciła jako niezasadne). Natomiast od 1998 roku nadal obowiązuje decyzja lokalizacyjna dla A4 wydana przez Wojewodę Krakowskiego, gdzie jest rezerwa pod węzeł Tuchowska na "przyszłościową" drogę S7. Ostatnio GDDKIA odmówiła Krakowowi uzgodnienia miejscowych planów bez tej rezerwy.
s
specjalista
13 listopada, 18:25, Gość:

Najtaniej,najlepiej,najprościej zmodernizować drogę po starym śladzie Zakopianki Ale oczywiście znafcy zgodnym chórem będą trąbić że się nie da,za mało miejsca i.t.d Bo za mało by firmy zarobiły na przebudowie

Ale tu spwcjalistów budownictwa - tylu samych co przy budowie nowego pasa w balicach- GDDiKA czeka na takich specjalistów z otwartyma rękoma. Pewnie macie po dwa fakultety z budownictwa na polibudzie...

k
krk
13 listopada, 21:51, STOP S7:

Wkrótce powstanie grupa na Facebooku zrzeszająca wszystkich przeciwników S7 . Protesty od Stycznia 2023 co tydzień na Zakopiance OD OPATKOWIC DO MYŚLENIC.

Wkrótce powstanie grupa zwolenników tej trasy na facebooku - zobaczymy kogo bedzie więcej. obstawiam 5 mln przyszłych użytkowników do max 5000 krzykaczy i ekoswirów.

s
s7
14 listopada, 7:08, Koniec pozwoleń!!:

Adamczyk i GDDKiA zapomnijcie o nowej S7 gdzie by miała tylko powstać tam ludzie będą walczyć. Nie pozwolimy wam burzyć naszych domów. KONIEC Z WASZYMI CHORYMI POMYSLAMI. Chyba że przez dom Adamczyka i dyrektora GDDKiA pobiegnie to zgoda będzie.

Adamczyk czy GDDKiA nie buduje dla siebie S7 tylko dla ponad 1 mln mieszkańców a ty się poświęcisz dla ogółu i wyburzymy twój dom- TAK JEST RACJA BYTU kolego i tego nie zmienisz!

s
s7
Tu się nie ma co konsultować bo i tak nikt nie będzie chciał tej trasy koło siebie TYLKO WYTYCZYĆ I BUDOWAĆ!
S
STOP S7
Żadnego S7
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie