https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi z Tarnowa do Krakowa jadą wolniej niż obiecywano

Paweł Chwał
Pociągi Kolei Małopolskich mogą jeździć z prędkością 160 km/h, ale na trasie z Tarnowa jej nie rozwijają
Pociągi Kolei Małopolskich mogą jeździć z prędkością 160 km/h, ale na trasie z Tarnowa jej nie rozwijają Paweł Chwał
Pociągi mogą mknąć z prędkością 160 km/h, ale nie wszyscy przewoźnicy chcą jechać tak szybko. Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne jeżdżą po staremu, bo przyspieszenie im się nie opłaca.

Zakończyły się najważniejsze prace przy przebudowie 140-kilometrowego odcinka trasy kolejowej od Podłęża do Rzeszowa. Zbiegło się to w czasie z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Mimo że nic nie stoi już na przeszkodzie, aby składy jeździły z prędkością 160 kilometrów na godzinę, to z tej opcji skorzystał tylko jeden przewoźnik. Pasażerowie dwóch pozostałych w ogóle nie odczują zapowiadanego od lat przyspieszenia na kolei.

Rozpoczęte pod koniec 2010 roku prace modernizacyjne na torach między Krakowem a Rzeszowem miały zakończyć się w 2015 roku. Przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe poślizg tłumaczą przede wszystkim kłopotami z pozyskaniem dużej liczby pozwoleń administracyjnych, wykupami gruntów oraz skomplikowanymi robotami na torowiskach.

- Na trasie od Podłęża do Rzeszowa ostatnie prace wprawdzie są jeszcze prowadzone choćby przy czterech wiaduktach w Tarnowie, ale jeśli chodzi o tory kolejowe, to zostały one już ukończone. Technicznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby pociągi rozwijały na tej trasie prędkość 160 kilometrów na godzinę - mówi Konrad Gawłowski, zastępca dyrektora regionu południowego w PKP PLK. Na całej trasie wymieniono tory i sieć trakcyjną. - Cesarz Franciszek Józef, za czasów którego wybudowano tę linię, byłby z nas dumny. Powstała kompletnie nowa kolej na starym śladzie - mówi Gawłowski.

Tarnowianie, którzy mają już serdecznie dość ciągnącego się w nieskończoność remontu, zwracają jednak uwagę na to, że budowa linii kolejowej od podstaw zajęła półtora wieku temu niespełna cztery lata, a jej przebudowa trwa już siódmy rok.

- Mamy odpowiedniej klasy pociągi, które mogłyby rozwijać prędkość 160 kilometrów na godzinę, ale na razie będą jeździć po staremu, czyli maksimum 130 kilometrów na godzinę - mówi Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich. Powodów jest kilka. Po pierwsze, większa prędkość wymuszałaby podwójną obsadę maszynistów w składzie (do 130 km/h wystarcza jeden). Po drugie - przeprowadzone przez KM badania wykazały, że skrócenie czasu podróży byłoby znikome, na poziomie góra 4-5 minut.

- Nasze pociągi zatrzymują się po drodze na wielu stacjach. Potrzebują wystarczająco dużo miejsca, aby się nie tylko rozpędzić, ale też, żeby w porę wyhamować. W związku z tym efektywna jazda z prędkością 160 kilometrów na godzinę byłaby bardzo ograniczona - tłumaczy dyr. Stawowy. Temat na pewno powróci, ale dopiero wówczas, kiedy zakończą się prace na odcinku Podłęże - Kraków, a to może nastąpić dopiero za 2-3 lata.

Kraków. Łącznica Zabłocie-Krzemionki i przystanki oficjalnie otwarte

- Ruch odbywa się tam obecnie jednym torem. Nawet gdyby nasze pociągi przyspieszyły na odcinku od Tarnowa, to i tak może okazać się, że utkną przed Krakowem i dotrą do celu z takim samym poślizgiem - zauważa szef Kolei Małopolskich.

Z podobnych powodów prędkości 160 km/h nie rozwijają od niedzieli również pociągi jeżdżące w barwach Przewozów Regionalnych.

Jedynymi, które jeżdżą od niedzieli szybciej niż do niedawna, są składy Intercity. Najszybszemu pendolino podróż z Tarnowa do Krakowa zajmuje 52 minuty. Zapowiedzi sprzed remontu mówiły o tym, że będzie to 37 minut.

Ile zajmuje podróż?

W ciągu dnia z Tarnowa do Krakowa odjeżdżają 23 pociągi Kolei Małopolskich oraz 7 Przewozów Regionalnych.

Przejazd tymi, które zatrzymują się na wszystkich 21 stacjach, zajmuje od 1 godziny i 19 minut do nawet 1 godziny i 36 minut. Te, które zatrzymują się na dziewięciu stacjach, jadą krócej - od 1 godziny i 2 minut do 1 godziny i 16 minut. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że pasażerowie kilku pociągów muszą w Podłężu korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej. Pociągi Intercity pokonują tę trasę niewiele szybciej. Zajmuje im to około godziny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ech
Jasne, 70km autostrady przelatujesz w 10 minut. Niezła fura.
G
Gość
Kolesie z PO ci obniecywali??? Ty jestes normalny? remont zaczął się 2 msce temu jak zdarli jedne tor pomiedzy Podłężem a Kłajem. Jeszcze w wrzesniu jeździłem normalnie i na czas. A tera zo dponiedzialku pociag ma 20 minut spoznienia. I nie jest to wina KMŁ bo czekamy ciagle na przepuszczenie IC czy TLK...
O
Olo
Sam z siebie jesteś taki głupi czy ktoś ci kazał tak napisać? Jeden tor od Bieżanowa do Podłęża. Drugi (trzeci?) w budowie. Od Głównego do Zabłocia jeden tor, drugi w budowie. Kilkadziesiąt pociągów dziennie na wahadło. To co bredzisz o kolesiach, spółkach i partii politycznej? Teraz jest od dwóch lat nowa władza i dobra zmiana. Minister Adamczyk i wojewoda tego rządu otwierał łącznice i nadzoruje budowę. Nie chcesz - nie jedź. Siadaj w "ałto" i truj spalinami.
Z
Zenek
Panie Adamczyk może wywiadzik ?
W
Wściekły Wacek
Pamiętam jak PŁO-wcy obiecywali dojazd z Tarnowa do Krakowa na 35- 40 minut Niestety to był "KIT"a jest teraz 1 godzina 45 min. Kolesie z prywatnych spółek remontowych zarobili majątek i zarabiają do dzisiaj bo remont który miał się zakończyć w 2015 roku nie zakończył się do dzisiaj i trwa w nieskończoność by dobrze się zarabiało. Ciekawe dlaczego nikomu nie naliczyli kary ?
W PKP Pis - owcy wymieli tylko wierchuszkę a reszta dyrektorów to dalej działacze PłO którzy za nic mają ludzi. Pytam się dlaczego tacy siedzą na stanowiskach dyrektorskich od kilkunastu lat i ledwo co robią. Bo jak inaczej nazwać ten nieudolnie realizowany projekt Kraków - Medyka. Ci ludzie się nie zmienią bo nie potrafią, wstawcie tam w końcu młodszych menadżerów i skończcie z obiecywaniem że remont zakończy się za 3 miesiące bo słyszę tą samą gadkę od trzech lat. ( w innych cywilizowanych krajach za takie obiecywanie co 3 miesiące leciałyby głowy) Nie miejcie ludzi za idiotów tylko podawajcie realne daty.
Panie i Panowie dziennikarze uprzejmie proszę o zapytanie rządzących w imieniu swoim i mieszkańców mojej miejscowości czy ktokolwiek poniósł konsekwencje za niegospodarność, nieterminowość i błędnie podjęte decyzje czy wręcz nietrafne inwestycje przy projekcie Kraków – Medyka. ( nie widziałem artykułu który by opisywał problemy związane z opóźnieniami bo go nikt nie napisał i dlaczego 35 minut powiększyło się do 1 godz. 45min)
I jeszcze jedno „ kiedy w końcu zakończy się ten projekt”, bo miał się zakończyć w 2015r.
Czy w Polsce w PKP dalej obowiązuje PRL ?
p
pasażer
Fachowcy tacy jak były poseł,obecny marszałek a prezes obecnie wiceprezes nie potrafią się dogadać z innymi spółkami działającymi na terenie Małopolski,bawiąc się za publiczne pieniądze swoją Zabawką to tylko Pogratulować! Przecież to Wy natworzyliście spółek,spółeczek więc spotkajcie się wreszcie ,wypijcie wódę i dogadajcie się.W mediach wychodzicie wspaniale, to jest pokazówka służąca Waszym celom,na pewno nie pasażera.
p
pasazer
jak mamy takich madrych menagerow
c
ciągłe kłamstwa kolejowych
"Najszybszemu pendolino podróż z Tarnowa do Krakowa zajmuje 52 minuty. Zapowiedzi sprzed remontu mówiły o tym, że będzie to 37 minut. ""
ww to kwintesencja tematu. kłamstwa, ciągłe kłamstwa
Gówniane zapewnienia spółek kolejowych, służące do zapewnienia ciepłych posadek dla partyjnych kolegów.
J
Joker
Oszczędności i oszczędności, śmiech na sali że autem jest krócej niż pociągiem. Drugi człowiek kolejne pieniądze, większą prędkość, większy pobór prądu, a prezes musi doić klientów. To jak obsady do mycia pociągów, placą firmom krocie i wymagają dużo. Za co my placimy?
r
rem
o 3 w nocy :)
H
Heheh
Mosz pewne
s
s.
Jakim cudem udaje ci się z centrum Krakowa wydostać poza jego granice w mniej niż pół godziny?!
H
Hehe
Hehe. A samochodem sobie jade z Tarnowa do centrum Krakowa 35min. Dziekuje.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska