– Podpisywana umowa to dowód na to, że kolejowe inwestycje nie tylko skracają czas przejazdów, zwiększają komfort podróży i likwidują wykluczenie komunikacyjne, ale również korzystnie zmieniają warunki życia w Krakowie. Dzięki inwestycjom rządowym mieszkańcy zyskają atrakcyjne miejsca do spędzania wolnego czasu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Wiele słyszymy z ust opozycji, że Prawo i Sprawiedliwość inwestuje tylko tam, gdzie samorządami kierują członkowie PiS albo ich sympatycy. Jestem przekonany, że to wydarzenie i wszystko to, co dzieje się w Krakowie - przypomnę o budowie północnej obwodnicy miasta, wsparciu w przebudowie ulic Igołomskiej czy alei 29 Listopada, ale też wspomnę inwestycje w innych rejonach kraju: budowę tunelu pod Świną w Świnoujściu, domknięcie ringu drogowego wokół Łodzi, czy o planach przebudowy autostrady A4 w rejonie Wrocławia - to jest dowód na to, że rząd PiS inwestuje tam, gdzie jest to potrzebne bez względu na to, kto zarządza miastem - dodał minister Adamczyk.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podkreślił: – Przekazany teren będziemy mogli zagospodarować w formie zielonego terenu rekreacyjnego – tak jak chcieli tego mieszkańcy w konsultacjach. Nie jest to chwalenie, podlizywanie się, ale stwierdzenie faktu - mogę wyraźnie powiedzieć, że Andrzej Adamczyk jest za moich czasów pierwszym ministrem, który naprawdę załatwia istotne sprawy dla Krakowa. Dzięki niemu, dyrekcji PKP PLK i oczywiście miastu po zagospodarowaniu terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Kraków zostanie połączony w jedną całość.
Głównym założeniem I etapu projektu jest stworzenie nowej zielonej przestrzeni publicznej - Parku Kolejowego między Grzegórzkami i Starym Miastem. Powstaną tam ścieżki piesze i rowerowe wzdłuż inwestycji kolejowej, a otoczenie ma stanowić zieleń. Na odcinku między ul. Kopernika i Grzegórzecką zaplanowano m.in. ogród sensoryczny, plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego (znajdzie się tam m.in. zabawowe urządzenie wielofunkcyjne przypominające formą pociąg wchodzący w skład taboru Kolei Małopolskich) i tzw. psią strefę. - To będzie wybieg dla zwierząt, z wyjątkiem dzików - zaznaczył prezydent Majchrowski.
- W tym roku będziemy prowadzić prace projektowe i chcemy uzyskać wszystkie niezbędne zgody. Budowę pierwszego etapu Parku Kolejowego planujemy w 2022 roku. Postaramy się zakończyć prace do 2023 roku. Zamierzamy też podpisać porozumienia z PKP PLK w sprawie kolejnych odcinków terenów pod kolejowymi estakadami, tak by zagospodarować je w kolejnych latach. Docelowo mieszkańcy mają otrzymać do dyspozycji zielone i rekreacyjne tereny o powierzchni około 5 hektarów - poinformował Piotr Kempf, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej.
Umowa podpisana przez tę miejską jednostkę i PKP PLK dotycząca dzierżawy terenów pod estakadami na odcinku między ul. Kopernika i Grzegórzecką będzie obowiązywać od 1 lipca przez 10 lat. W tym czasie samorząd będzie zobowiązany do urządzenia i utrzymania terenu pod obiektami kolejowymi.
Kolejne obszary pod estakadami mają być przekazywane miastu przez PLK etapami, wraz z postępem prac budowlanych. W drugim etapie (od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej), mają zostać zrealizowane : strefa rekreacyjna, parkingi rowerowe oraz strefy: wielofunkcyjna (usługowa, handlowa, kulturalna), spotkań, sportowa (w tym: koszykówki, piłki nożnej, fitness i skatepark).
W trzecim etapie (od ul. Dekerta do ul. Limanowskiego) zaplanowano strefę rekreacyjną, plac zabaw, ogród społeczny oraz strefy gastronomiczną, relaksacyjną i sportową (w tym: workout, skatepark, boisko wielofunkcyjne).
Przypomnijmy, że w centrum Krakowa (pomiędzy ul. Kopernika i Miodową) XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Na obiektach są budowane dodatkowe tory i nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Pod torami, w miejscu nasypu, pomiędzy filarami estakad, powstała nowa przestrzeń o wielkości niemal trzech boisk piłkarskich.
Kolejowa rewolucja w centrum Krakowa odbywa się w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Prace rozpoczęły się w połowie 2017 r. W ramach tej inwestycji powstają też trzy nowe mosty nad Wisłą oraz kładka pieszo-rowerowa (ma zostać wybudowana przy finansowym współudziale gminy Kraków). Całość prac to koszt ponad 1 mld zł. Inwestycja w pełni miała zakończyć się w pierwszej połowie 2021 r., ale są opóźnienia. Obecnie szacuje się, że całe przedsięwzięcie najwcześniej zakończy się w połowie 2022 r. (wtedy ma powstać trzeci z nowych mostów nad Wisłą).
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- W tych znakach zodiaku łatwo się zakochać
- Mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2020
- Oto finalistki Miss Małopolski i Miss Małopolski Nastolatek
- Drapacze chmur i 100 tysięcy mieszkańców. Tak ma wyglądać nowa dzielnica Krakowa
- Kraków. Najlepsi z najlepszych mistrzów parkowania. Przeszli samych siebie!
