- Pociągiem dojedziemy bliżej Term Gorący Potok i szlaków turystycznych w Poroninie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę przystanków Bańska Niżna i Poronin Misiagi na linii Chabówka – Zakopane. Inwestycje są współfinansowane ze środków UE – informuje Dorota Szalacha z PKP PLK S.A.
Na kolejowej zakopiance między Chabówką a Zakopanem zwiększy się tym samym dostęp do kolei. Nowe przystanki powstaną w ramach projektu realizowanego na trasie Skawina - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane.
Przystanek Bańska Niżna będzie w rejonie Term Gorący Potok. Możliwy będzie dojazd koleją – transportem ekologicznym i konkurencyjnym względem samochodów, do kompleksu basenów termalnych.
Z kolei przystanek Poronin Misiagi, to dodatkowa, dogodna dla mieszkańców i turystów lokalizacja nowego miejsca zatrzymań pociągów.
Na nowych przystankach przewidziano perony o wysokości zapewniających wygodne wsiadanie do pociągów. Będą wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. - Odpowiednie oświetlenie zapewni komfort w podróży po zmierzchu. System pasów ostrzegawczych i pól uwagi ułatwi komunikację pasażerom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przy nowych obiektach przewidziano stojaki rowerowe – dodaje Dorota Szalacha.
O dodatkowych przystankach na linii Nowy Targ-Zakopane mówiło się od lat. Temat ten przybrał na znaczeniu zwłaszcza, gdy kilka lat temu uruchomiono Podhalańską Kolej Regionalną między Nowym Targiem a Zakopanem. Kursuje ona kilka razy dziennie i stanowi swoisty tramwaj po Podhalu, z którego korzystają chętnie zarówno mieszkańcy Podhala – przy dojazdach do pracy, czy szkoły. Ale także turyści. Bo w sezonie turystycznym jadąc koleją nie narażają się na stanie w korkach.
- Ten przystanek na Misiagach będzie dla naszych gości dużym ułatwieniem – mówi pan Kazimierz, mieszkaniec tego rejonu Poronina. - Goście będą mogli zostawić auto przy pensjonacie i dostać się do centrum Zakopanego pociągiem, bez stania w korkach i martwienia się, gdzie w Zakopanem zostawić auto. A że w rejonie stacji kolejowej w Zakopanem są busy do wielu tatrzańskich dolin, tym łatwiej będzie podróżować po atrakcjach naszego powiatu – dodaje.
Połączenie kolejowe z Zakopanem od kilku lat mocno się zmienia. To za sprawą dużego projektu inwestycyjnego na liniach Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Dotychczas zmodernizowano 20 stacji i przystanków na trasie między Skawiną a Zakopanem. Podróżni zyskali dodatkowy przystanek Radziszów Centrum. Budowa kolejnych przystanków w Bańskiej Niżnej, w Poroninie oraz w Rzozowie i Woli Radziszowskiej zwiększy dostępność i komfort podróżnych.
Prace na kolejowej zakopiance przewidziano do 2023 r. Po ich zakończeniu czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się do ok. 2 godzin. Obecnie nadal prowadzone są prace, a ruch pociągów został wstrzymany. Wrócą one na tory na czas wakacji.
Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98,99, na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
