Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podhale. Od września stanie Podhalańska Kolej Regionalna. Będzie remont torów do Zakopanego

Łukasz Bobek, Przemek Bolechowski
Łukasz Bobek
Na wakacje co prawda na podhalańskie tory wróciły dalekobieżne połączenia kolejowe, jednak już od września czeka nas kolejne zamknięcie kolejowej zakopianki i to na odcinku Zakopane - Nowy Targ. To oznacza, że nie będą kursowały żadne pociąg, łącznie z Podhalańską Koleją Regionalną, traktowaną przez mieszkańców Podhala jako swoisty tramwaj.

Remont linii kolejowej Kraków – Zakopanem trwa już od dłuższego czasu. Okresowe są zamykane tory. Kolejarze jednak schodzą z pracami z torowiska na czas wzmożonego ruchu pasażerów. Tak jest także i teraz. Od 26 czerwca wróciły połączenia kolejowe w Zakopanem. Do 25 czerwca każdy, kto spoza Podhala chciał dojechać do Zakopanego, musiał w Krakowie przesiąść się na autobus.

Dotychczas na odcinku Zakopane – Nowy Targ cały czas kursowała Podhalańska Kolej Regionalna. Teraz jednak przyszedł czas na ostatni etap prac modernizacyjnych. - Nadszedł ten moment, że musimy rozpocząć prace na tym newralgicznym odcinku, czyli od Nowego Targu do Zakopanego. Z fazowania i harmonogramu wynika, że prace te wystartują we wrześniu. Oczywiście będziemy rozmawiać o kwestiach zapewnienia alternatywnego dojazdu. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że kolej podhalańska na tym całym odcinku nie będzie mogła w pełni funkcjonować – mówi Mateusz Wanat, dyrektor regionu PKP Polskie Linie Kolejowe.

W ramach prac ma zostać poprawione nie tylko torowisko, ale perony, wiadukty i mosty kolejowe, jak i cała infrastruktura konieczna, by pociągi mogły jeździć bezpiecznie i szybciej. Ten etap prac potrwa do 2023 roku, gdy jednak się zakończy, czas przejazdu tzw. kolejową zakopianką na odcinku Kraków-Zakopane będzie wynosić około 2 godziny. A nie jak to dotychczas było – aż 3 godziny.

Dorota Szalacha z PKP PLK dodaje, że prace będą prowadzone co prawda do 2023 roku, jednak kolejarze będą uruchamiać ruch na torach w czasie szczytów sezonu turystycznego. To oznacza, że pociągi na linii Zakopane - Nowy Targ będą przywrócone na sezon zimowy. - Od września realizowane będą kolejne fazy prac, zwiększające możliwości dojazdu pociągiem do Zakopanego. Następnie, od 22.12.2021 r., na czas świąt i ferii zimowych również będzie można podróżować koleją na trasie Kraków – Zakopane.
Zakończenie przedsięwzięcia inwestycyjnego planowane jest w 2023 r. - dodaje Dorota Szalacha.

Wyłączenie z ruchu Podhalańskiej Kolei Regionalnej od września uderzy w lokalnych mieszkańców. Okazuje się bowiem, że tzw. podhalański tramwaj zyska sporą popularność – zwłaszcza wśród mieszkańców np. mieszkających w Nowym Targu, a pracujących w Zakopanem, jak również wśród uczniów dojeżdżających do szkół.

- To połączenie było idealne. Zwłaszcza, gdy tworzą się korki na samochodowej zakopiance. Czas dotarcia z Nowego Targu do Zakopanego zawsze był ten sam, niezależnie od ruchu samochodowego. Ja dodatkowo te 25 minut jazdy wykorzystywałam na małą drzemkę. I co najważniejsze, nie miałam problemu z szukaniem parkingu dla samochodu – mówi pani Marzena, mieszkanka Nowego Targu pracująca w gastronomii w Zakopanem.

Jak zapewnia Mateusz Lebda, rzecznik prasowy Polregio, na czas remontu torów zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza dla Podhalańskiej Kolei Regionalnej.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska