,,Podłęże - Piekiełko" - kolejowe okno na świat

Krystyna Trzupek
Profesor Andrzej Kulig
Profesor Andrzej Kulig Krystyna Trzupek
Andrzej Kulig, limanowianin, profesor Politechniki Warszawskiej, inżynier inżynierii środowiska, wykładowca na Wydziale Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej.

Rozmowa

O budowie linii kolejowej ,,Podłęże - Piekiełko” słyszy się już od 20 lat. Dlaczego ta inwestycja nie została jeszcze zrealizowana?

Pomysł, jako ważny, wracał głównie w okresie kampanii wyborczych i z powodu braku pieniędzy znikał. W 2008 roku Robert Wyszyński, ekspert ,,Rynku Kolejowego” ocenił, że tej linii nie uda się szybko wybudować, m.in. z powodu braku zasadniczego studium wykonalności. Uważał, że inwestycja w terenie podgórskim i górskim jest trudna w realizacji, ale warto byłoby ją zacząć do 2020 r. (kosztem np. 1-2 mld zł, a nie 6 mld, bo to nierealne) i dokończyć po tym terminie.

Jednak Komisja Europejska wymusiła na Polsce przyspieszenie procesu modernizacji kolei i zwiększenie wydatków na inwestycje kolejowe, dlatego w dokumencie implementacyjnym do strategii do 2020 r. po raz pierwszy od lat pojawiła się koncepcja budowy nowych linii, wśród nich tzw.: „piekielna trasa”, czyli „górska” linia kolejowa Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna.

W 2014 r. inwestycja znalazła się na liście planowanych do realizacji do 2020 r. Jednak umieszczenie w 2015 r. linii kolejowej z Krakowa do Nowego Sącza na liście rezerwowej do 2023 r. oznaczało, że do tego czasu trasa nie powstanie. W 2016 roku latem pojawiła się informacja, że nowa linia kolejowa będzie jednak budowana.

Z uwagi na możliwości finansowania przedsięwzięcia, zostało ono podzielone na trzy etapy. Podczas aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego, na przygotowanie budowy i modernizacji linii kolejowych (projekty, dokumentacja, wykup gruntów) przeznaczono ponad 300 mln zł w ramach pierwszego etapu prac.

Kraków. Pociągi już jeżdżą po łącznicy Zabłocie-Krzemionki

Jaka jest aktualna koncepcja przedsięwzięcia?

Otwarcie, m.in. dla Limanowej, kolejowego ,,okna na świat” oznacza budowę nowych linii kolejowych na trasach: Węgrzce Wielkie - Szczyrzyc - Tymbark, Fornale - Szczyrzyc, Balachówka - Podłęże i Porąbka - Stróża oraz modernizację istniejącej 77-kilometrowej linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz, po której od kilku lat kursują tylko pociągi retro, ponieważ uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce.

Jaki jest zakres projektu?

Linia „Podłęże - Piekiełko” to jedno z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W lipcu 2015 roku Komitet Inwestycyjny PKP PLK S.A. podjął decyzję o wyborze najkorzystniejszego wariantu budowy nowych linii i opcji realizacji modernizacji. Wybrany wariant linii Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna oraz przyległych łącznic zakłada m.in. wybudowanie w okresie 6 lat 58,5 km nowych torów kolejowych.

Na ich przebiegu będzie zlokalizowanych 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości 6,4 km. Natomiast wybrana opcja modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza zakłada m.in. budowę estakady o długości ok. 1,1 km nad rzeką Łososiną i drogą wojewódzką nr 965 (z Limanowej do Bochni) oraz dwóch tuneli w okolicy miejscowości Pisarzowa, o łącznej długości ok. 5,8 km.

Nowa trasa będzie wymagała między innymi budowy i przebudowy ponad 60 mostów, prawie 240 przepustów i 16 wiaduktów. Planowana jest też m.in. modernizacja stacji: Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa i Marcinkowice oraz peronów na przystankach osobowych: Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k. Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec a także Nowy Sącz Miasto.

O ile skróci się czas dojazdu z Limanowej do Krakowa?

Inwestycje kolejowe są dla Małopolski, w tym dla Limanowej, niezwykle ważną sprawą. Ich celem jest m.in. znaczne skrócenie czasu dojazdu do aglomeracji krakowskiej i usprawnienie przejazdu pociągów towarowych. Trasa ,,Podłęże - Piekiełko” skróciłaby czas dojazdu z centrum Krakowa do Limanowej do ok. 40 min., Nowego Sącza do około godziny i Zakopanego do ok. 95 min. oraz Muszyny i Krynicy.

Podczas IV Limanowskiego Spotkania Rodaków wspomniał Pan, że w 1884 roku otwarto odcinek Galicyjskiej Kolei Transwersalnej z Chabówki do Nowego Sącza. Trasa, o łącznej długości blisko 600 km, została wybudowana w 2 lata. Teraz planuje się budować ok. 60 km torów przez 6 lat. Skąd taka różnica?

Nie wchodząc w szczegóły, należy stwierdzić, że w tym przypadku o sukcesie decydują dwie sprawy: chęci i możliwości (głównie finansowe). W drugiej połowie XIX wieku projekty kolejowe miały duże znaczenie militarne i na ten cel były pieniądze, w Monarchii Austro-Węgierskiej chyba nie obowiązywała ustawa o zamówieniach publicznych, a budowa szlaku kolejowego, z punktu widzenia technicznego, była dość prosta.

Obecnie obowiązują skomplikowane procedury formalno-prawne (w wyniku ogłoszonego 31 października br. przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej w pierwszej połowie 2018 r. powinien zostać wybrany projektant inwestycji, prace projektowe potrwają do 2021 r.), w tym dotyczące ochrony środowiska, a względy techniczne są bardziej skomplikowane, m.in. zakładana jest maksymalna prędkość pociągów 160 km na godzinę. A czy starczy dla tego projektu chęci i pieniędzy? O to należy pytać decydentów, czyli polityków.

Zainteresowanych tematem odsyłamy do obszernego artykułu profesora Andrzeja Kuliga, który ukazał się w listopadowo-grudniowym wydaniu dwumiesięcznika ,,Echo Limanowskie” („EL” nr 278-279, s. 43-45) pt. „KOLEJOWA FATAMORGANA, CZY JEDNAK KOLEJOWE „OKNO NA ŚWIAT”, a którego fragmenty zostały przytoczone w rozmowie.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3