https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podłęże-Piekiełko. Pierwszy pociąg przejedzie w 2026 roku

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa zapowiedział dzisiaj (4 listopada) podczas brifingu prasowego przed dworcem kolejowym w Mszanie Dolnej, że pierwszy pociąg przejedzie nową linią kolejową Podłęże-Piekiełko w 2026 roku.

Budowa pierwszej całkowicie nowej linii kolejowej w powojennej Polsce jest coraz bliższa realizacji. PKP PLK SA ogłosiły wart setki milionów złotych przetarg na przygotowanie projektu trasy Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz.

- Wiele lat mówiono o tej inwestycji. Zadrukowano setki ton papieru, nakręcono wiele materiałów. Dzisiaj rozpoczynamy jedną z najważniejszych inwestycji o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym – stwierdził minister Adamczyk. - Mamy konkretny harmonogram prac. Przez Mszanę Dolną w 2026 roku będą przejeżdżać pociągi.

Jako główny cel budowy nowej linii kolejowej minister infrastruktury wymienił aktywizację gospodarczą południa Polski oraz otwarcie komunikacyjne Sądecczyzny oraz Podhala. Dzięki łatwemu i szybkiemu transportowi wzrośnie atrakcyjność turystyczna. Otworzą się także nowe rynki pracy. Szacuje, że podróż z Gdańska do Zakopanego podróż będzie trwała około 6 godz., z Warszawy do Zakopanego około 3,5 godz., z Krakowa do Nowego Sącza ponad godzinę, a z Krakowa do Zakopanego niespełna 2 godz.

- Ta linia umożliwi połączenie Morza Bałtyckiego z Morzem Czarnym i Adriatykiem. Odciąży Śląsk i kolejowe przejścia graniczne na Czechach. Otworzy nowe szlaki towarowe – podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK SA. - Modernizacja trasy Chabówka-Nowy Sącz przywróci także ruch lokalny pociągów na tej trasie.

Wiosną przyszłego roku poznamy wykonawcę projektu linii Piekiełko-Podłęże. Do końca 2020 r. wykupione zostaną grunty pod inwestycję. Modrnizacja trasy z Chabówki do Nowego Sącza oraz budowa 58 km nowej linii kolejowej miałaby ruszyć 2021 r.

- Mamy już decyzję środowiskową dla tej strategicznej inwestycji. To będzie ogromne przedsięwzięcie. Powstanie co najmniej jedenaście tuneli, dziewięć nowych przystanków kolejowych, szerego wiaduktów – wyliczał prezes Merchel. - Szacunkowy koszt budowy nowej linii i modernizacji istniejącej to około sześć miliardów złotych.

Póki co PKP PLK ma zabezpieczone finansowanie I etapu projektu – ponad 300 mln zł na projekt linii Piekiełko-Podłęże oraz części II etapu, czyli modernizacji linii Chabówka-Nowy Sącz – ponad 600 mln zł z ponad 3 mld zł. Te kwoty zostały zapisane w Krajowym Programie Kolejowym.

Wiesław Janczyk, wiceminister finansów, powiedział dzisiaj, że pieniądze potrzebne na realizację wszystkich etapów inwestycji zostaną zabezpieczone. Rząd szuka źródeł, z których mógłby skorzystać.

Autor: Damian Radziak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
w te obiecywanki
bo nic z nich nie będzie..
G
Gość
nie wiadomo jaką to wojnę autor ma na myśli, może wojnę "na górze" o koryta!
Po drugiej wojnie światowej zbudowano kilka linii kolejowych, oprócz wymienionych, także tę w Warszawie na lotnisko.
f
fsa
Jak widzisz Kraków jest stracony i wioskowych słoików nic nie powstrzyma przed najazdem na to miasto
Zobacz , 8 wioskowych i jeden ,który wynajmuje im mieszkania są za budową tej linii
Do tej pory tłukli codziennie busami po kilkadziesiąt kilometrów dziennie nawet z Andrychowa
Migracja za lepszą pracą to jest problem państwa
o
oho
Jedna nowa linia kolejowa w całym kraju na 80 lat. I to dopiero w planach. Trzymamy kciuki za ministra Adamczyka, bo inny minister pewnie nie podejmie tak ambitnego zadania.
???
Na chuj szerszej
?
Na chuj szerszej
K
Krakus
O budowie tej linii słyszano od czasów zaborów CK Austrii, dwie światowe wojny zaniechały budowę tejże linii. Po wojnie wrócono do pomysłu w latach 90 tych ale kryzys znów wstrzymał realizację, dopiero teraz kiedy płyną korzyści w postaci dotacji Unijnych jest szansa na wybudowanie jej, nie mniej jednak szacowany koszt budowy jest na ok 6 mld złotych.
n
nvf
Nic nie zatrzyma wioskowych w inwazji na Kraków .Zawsze byli mocniej zmotywowani od miejscowych i pilnie się uczyli .Wiedzieli ,że drogi powrotnej na wieś nie ma .

Historia się powtarza . Mamy kolejny w historii najazd wioskowych na Kraków .

Kilkadziesiąt lat temu ich przodkowie dostawszy mieszkania z łazienkami srali do gazety i wyrzucali przez okno albo lali na trawniku przed blokiem ,bo tak byli wychowani w domu (za stodółkę ) a z wanny w ogóle nie korzystali ( po 50 latach wanny w mieszkaniach w N.Hucie sa jak nowe i nie jest to sprawa ich jakości )
Teraz inne czasy szczególnie na wioskach w małopolsce . Luksusu z roli i dotacji wystarcza jedynie dla jednej rodziny reszta rusza w świat .
Ponadto wioskowi zarobili na wyspach (tynki,gładzie ,regipsy,flizowanie ) gdzie zamiast ziemniaków ze śmietaną na obiad jedli inne rzeczy i mieszkali w innych warunkach .To przywieźli ze sobą i tego oczekują w Polsce .
K
Krzychu1994
Pierwsza nowa linia w powojennej Polsce? A w okresie Polski Ludowej nie zbudowano to Centralnej Magistrali Kolejowej czy też Linii Hutniczej Szerokotorowej? Brak podstawowej wiedzy na temat poruszany.
H
Huop
cytując autora wypowiedzi, że pojedziemy "z Warszawy do Zakopanego około 3.5 godziny"
a "z Krakowa do Zakopanego niespełna w 2 godziny."

Z tego wniosek, że z Warszawy do Krakowa pojedziemy w ... 1.5 godziny:-)

Niemniej, kibicuję z całego serca temu przedsięwzięciu i życzę panu ministrowi by wszystko się udało.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska