Na początku roku ZIKiT przygotował propozycję projektu o nazwie Mobilny Kraków 2017. Konieczność wprowadzenia zmian tłumaczono przede wszystkim przeciwdziałaniem negatywnym skutkom ograniczenia ilości miejsc do parkowania w strefie płatnego parkowania (SPP), które będzie miało miejsce w tym roku.
Plan zakłada ograniczenie ruchu samochodów w Śródmieściu, poprzez wprowadzenie stref ograniczonego ruchu. Tzw. strefy zielone polegają na wprowadzeniu modelu blokowego, czyli dopuszczenia wjazdu i parkowania samochodów spoza centrum tylko na głównych ulicach danego bloku, natomiast wewnętrzne uliczki dedykowane byłyby ich mieszkańcom.
Przed wprowadzeniem zmian urzędnicy spotykali się z mieszkańcami. Ci bywali bardzo krytycznie nastawieni do zmian. Dotyczy to zwłaszcza części mieszkańców Starego Podgórza. Wielu mieszkańców obawia się utraty dużej ilości miejsc parkingowych. Dotyczyć to może ok. 1800 miejsc, bo aż tyle nie zostawia wymaganych przepisami 1,5 metra przestrzeni dla pieszych. 1,5 metra dopuszcza się w wyjątkowych sytuacjach. Te jednak nie są określone. Nominalnie auto musi pozostawić 2 metry wolnej przestrzeni. Miejsc, które tego nie robią jest w SPP 4200. Razem 6000 miejsc, które trzeba skorygować, a część także po prostu zlikwidować.
Żeby część miejsc pozostawić, ZIKiT zaproponował zmiany, które to umożliwią - przede wszystkim wprowadzanie ruchu jednokierunkowego, tak aby umożliwić parkowanie równoległe po obu stronach jezdni, zamiast dotychczasowego skośnego, które nie zostawiało wymaganej przestrzeni pieszym.
Propozycje tych zmian ZIKiT przedstawiał na spotkaniach z mieszkańcami obszaru Śródmieścia pięciokrotnie, z czego trzy razy na terenie dzielnicy I, raz na terenie dzielnicy II i raz na terenie dzielnicy XIII.
Jakie uwagi pozytywne były najczęściej zgłaszane?
- Pomysł stref zielonych (stref ograniczonego ruchu) odpowiada na problem z nadmierną liczbą samochodów parkowanych przez osoby przyjeżdżające do centrum,
- Strefy zielone (ograniczonego ruchu) mogą pomóc w zakresie nadmiernej liczby samochodów parkowanych w weekend, kiedy nie obowiązuje strefa płatnego parkowania,
- Idea ograniczania ruchu samochodów w centrum jest słuszna
- Proponowane zmiany zmniejszą natężenie ruchu samochodów w obszarze wewnątrz II obwodnicy,
Jakie uwagi negatywne były najczęściej zgłaszane?
- Ruch jednokierunkowy wydłuży drogę do domu,
- Strefy zielone utrudnią (ograniczonego ruchu) dowóz dzieci do szkół podstawowych, przedszkoli i żłóbków,
- Strefy zielone (ograniczonego ruchu) utrudnią realizację dostaw,
- Strefy zielone (ograniczonego ruchu) utrudnią dojazd do punktów handlowych oraz usługowych, co wpłynie negatywnie na ilość klientów,
- Służby mundurowe nie będą w stanie egzekwować wprowadzonych ograniczeń
Najciekawsze zgłoszone pomysły
- Strefy zielone (ograniczonego ruchu) powinny obowiązywać na początek tylko w soboty i niedziele
- Należy wprowadzić system bonów dla mieszkańców, które upoważniałyby do wjazdu w strefy zielone (ograniczonego ruchu), np. dla klientów i służb technicznych,
- Strefy zielone (ograniczonego ruchu) powinny obowiązywać tylko w godzinach nocnych
Najważniejsze uwagi
- Opinie mieszkańców, którzy wypowiedzieli się w zakresie proponowanych zmian były podzielone. Najwięcej pozytywnych głosów zostało zgłoszonych podczas spotkania w Gimnazjum przy ul. Studenckiej. Najwięcej głosów negatywnych zgłoszono podczas spotkania w dzielnicy XIII,
- Największe obawy wśród mieszkańców dotyczyły dowozu dzieci do szkół, przedszkoli i żłobków,
- Obawy zgłaszali również przedsiębiorcy (w sposób szczególny kupcy ze Starego Kleparza), którzy obawiali się ograniczenia liczby klientów dojeżdżających do ich placówek handlowych,
- Problem zapewnienia dowozu dzieci oraz realizacji dostaw jest powiązany z kwestią egzekucji ewentualnie wprowadzanych ograniczeń w ruchu, wobec której również zgłoszono silne wątpliwości,
Efektem powyższych uwag są następujące zmiany, jakie ZIKiT wprowadził do propozycji zmian w centrum:
- Ze względu na widoczny opór społeczny dot. stref zielonych (ograniczonego ruchu) wśród mieszkańców dzielnicy II (Grzegórzki) i XIII (Podgórze) zdecydowano o rezygnacji z planu wprowadzenia stref zielonych (ograniczenia w ruchu) na tych obszarach,
- Ze względu na widoczne poparcie społeczne dla stref zielonych (ograniczonego ruchu) w rejonie części Starego Miasta zdecydowano o dalszych pracach nad ograniczaniem dostępności, poprzez wprowadzenie stref ograniczonego ruchu, w obszarze ścisłego centrum Krakowa (pomiędzy Alejami Trzech Wieszczów i ul. Straszewskiego), w rejonie ulicy Radziwiłłowskiej oraz Kazimierza,
- W propozycji zmian organizacji ruchu na terenie Strefy Płatnego Parkowania wprowadzono szereg zmian odpowiadających uwagom zgłaszanym przez mieszkańców. Między innymi poszerzono katalog ulic ogólnodostępnych, tak by można było objąć nimi wszystkie szkoły do których odwożone są przez rodziców dzieci (na przykład ul. Smoleńsk),
- Ze względu na chęć zachowania jak największej ilości miejsc parkingowych, o co prosili mieszkańcy podczas konsultacji, zdecydowano o wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na ul. Krowoderskiej, Szlak, św. Filipa, Librowszczyzna, Pawiej, Straszewskiego oraz Kapucyńskiej.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:Dlaczego warto dbać o środowisko?
Źródło:Dzień Dobry TVN, x-news