Zakopianka to jedna z najpopularniejszych krakowskich tras. Każdego dnia w godzinach porannego szczytu do Krakowa wjeżdża tamtędy ponad 5 tys. samochodów. Ich liczba ma się znacznie zmniejszyć, kiedy wzdłuż drogi krajowej nr 7 na odcinku z Krakowa do Myślenic pobiegną tory, po których kursować będą pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zanim jednak to się stanie, niezbędne jest opracowanie szczegółowej koncepcji przebiegu nowej linii, która ma być efektem współpracy Województwa Małopolskiego i pięciu lokalnych samorządów.
- Wierzę, że dzięki dziś nawiązanej współpracy Myślenice w przyszłości znajdą się na kolejowej mapie regionu, a mieszkańcy okolicznych gmin, którzy przesiądą się z samochodów do pociągów, będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do szkoły, pracy czy na uczelnię – mówił marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa. Myślenice to dziś jedyne duże miasto w okolicach Krakowa bez dostępu do kolei.
Zakładana koncepcja ma przede wszystkim ustalić możliwości potencjalnego przebiegu linii kolejowej Kraków-Myślenice oraz włączenia jej w istniejący system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zbadane zostaną zarówno możliwości techniczne inwestycji, jak i jej szacowane koszty. Nie lada wyzwaniem w wytyczeniu nowej linii kolejowej będzie dobre rozplanowanie poszczególnych przystanków i całej niezbędnej infrastruktury, np. dworców i parkingów.
Koncepcja ma być gotowa już w przyszłym roku. Samorządowcy liczą, że jej opracowanie wzmocni szanse na wpisanie projektu do planów inwestycyjnych PKP PLK SA.
Kraków rozkopany, trwa wielka inwestycja kolejowa w centrum miasta
WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
