Północna obwodnica Krakowa - zdjęcia z budowy
Na początku lutego wojewoda małopolski wydał pozwolenie budowlane na odcinek północnej obwodnicy Krakowa od węzła Modlnica do planowanego węzła za Zielonkami. Jego łączna długość to 5 km. W budowie jest już 7-kilometrowy odcinek północnej obwodnicy. Teraz wydano pozwolenie na ostatni, najkrótszy odcinek. Dzięki temu Kraków będzie pierwszym dużym miastem w Polsce, które będzie miało pełną obwodnicę.
- Realizacja Północnej Obwodnicy Krakowa w pełnym jej wymiarze to historyczna chwila, której stajemy się uczestnikami. Ostatni odcinek rusztu komunikacyjnego wokół stolicy Małopolski pozwoli bezpiecznie i komfortowo przemieszczać się, nie wjeżdżając do miasta. W znaczny sposób usprawni również ruch tranzytowy, wyprowadzając go z centrum Krakowa – mówił wojewoda Łukasz Kmita.
- To już ostatni ZRID, czyli dokument pozwalający na realizację tego fragmentu obwodnicy, którego brakowało, by przystąpić do budowy całego odcinka Północnej Obwodnicy Krakowa S52 i jednocześnie kompletnego ringu wokół Krakowa – mówi Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Realizacja ostatniego odcinka obwodnicy Krakowa o długości ok. 330 m stanowi ważny fragment trasy S52 i S7. Odcinek ten połączy istniejące drogi krajowe DK79 i DK94 z drogami A4 i S7 położonymi poza granicami administracyjnymi Krakowa. Zadanie będzie realizowane w Krakowie.
Zakres inwestycji obejmuje m.in.:
- budowę drogi ekspresowej S52, klasy S (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu);
- budowę łącznic S52 na węźle Kraków-Mistrzejowice realizowanym w ramach
- budowy drogi ekspresowej S7;
- budowę, rozbudowę dróg gminnych;
- budowę wiaduktu drogowego;
- budowę murów oporowych;
- budowę ekranów akustycznych;
- budowę infrastruktury technicznej;
- rozbiórkę obiektów kubaturowych: budynków gospodarczych, altan działkowych, domów letniskowych, cieplarni i innych budowli.
Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności i oznacza, że inwestor może od razu przystępować do prac.
Aktualnie w budowie jest najdłuższy odcinek obwodnicy. Na terenie budowy prowadzone są badania archeologiczne i roboty ziemne przy budowie tunelu o długości 496 m w Batowicach. Powstaje też najdłuższa estakada nad zbiornikiem Węgrzce, będzie to dwunastoprzęsłowy obiekt o długości ok. 570 m.
Pierwszą decyzję dla budowy najdłuższego, bo siedmiokilometrowego odcinka POK wydano w lipcu zeszłego roku. W piątek 10 lipca 2020 roku oficjalnie rozpoczęła się budowa północnej obwodnicy Krakowa. Drugą decyzję wydano 5 lutego 2021 roku. Dotyczy ona odcinka realizowanego w Krakowie oraz w Zielonkach, a także w miejscowościach Modlniczka i Modlnica w gminie Wielka Wieś. Jest to początkowy odcinek północnej obwodnicy Krakowa, na skrzyżowaniu trasy S52 i DK94 w kierunku na Olkusz.
Budowa północnej obwodnicy Krakowa. Mróz i śnieg nie zatrzym...
Inwestycja warta 1,5 mld zł ma być gotowa w 2023 r. Północna obwodnica domknie ring wokół Krakowa
Przypomnijmy, że 13 listopada 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę północnej obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Koszt zadania wynosi 1 427 968 500 zł.
Wykonawca ma przygotować projekt, wybudować drogę i uzyskać pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca), natomiast w trakcie projektowania okresy zimowe były wliczane do terminu na realizację całości zadania. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Północna obwodnica ma odciążyć ulice Krakowa od ruchu tranzytowego. Dzięki temu połączeniu, a także nowej drodze ekspresowej S7, powstanie nowa trasa w kierunku Warszawy i przeniesie się na nią ruch z północnej, wewnętrznej obwodnicy Krakowa, m.in. z ul. Opolskiej.
Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także: dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.
Ostatnia część obwodnicy Krakowa w budowie. Niedługo całe mi...
