https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ponad sto autobusów z ekologicznym silnikiem wyjedzie na ulice Krakowa [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Klaudia Kaczmarczyk
Nowe autobusy krakowianie mogli zobaczyć na placu przed Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego pod Wawelem. Uwagę zwracało to, że jeden z pojazdów miał z boku mocne wgniecenie i otarcie. Osoby, które widziały powód uszkodzenia informowały, że podczas wjeżdżania na plac autobus otarł się o element małej architektury. Usterka będzie musiała zostać usunięta.

Na razie i tak ze względu na wakacyjny rozkład jazdy Mobilis nie będzie musiał korzystać z całej floty nowych autobusów (ma być ich blisko 70) trzech marek: Mercedes Conecto G (18-metrowe), AMZ Kutno City Smile 12 CS12LF (12-metrowe), AMZ Kutno City Smile 10 CS10LF (10-metrowe). Będą one obsługiwać linie: 102, 109, 120, 138, 142, 152, 153, 159, 178, 193, 352, 502.

Nowe autobusy od poprzednich pojazdów Mobilisa różnią się kolorystyką. Żółte autobusy zastąpią pojazdy w barwach miasta, a więc biało-błękitne. Siedzenia są niebieskie z wizerunkiem Lajkonika. Niespodzianką w nowych autobusach jest to, że bilet można w nich kupić tylko na kartę płatniczą.

Pojazdy firmy Mobilis wyróżniają także ekologiczne silniki Euro 6. Dzięki ich pracy związki szkodliwe są zasysane z atmosfery, a przechodząc przez silnik i inne urządzenia, ulegają ekologicznemu rozkładowi i przeróbce.

Od stycznia 2014 roku wszyscy producenci autobusów z krajów unijnych są zobowiązani do produkcji pojazdów wyłącznie napędzanych ekologicznym silnikiem Euro 6.

Wcześniej w autobusy z silnikiem Euro 6 zostało wyposażone krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. - W sumie 106 autobusów w Krakowie z silnikiem Euro 6, to - jak właśnie usłyszałem - największa liczba tego typu pojazdów w Europie - mówił wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Wyjawił nam, że przez następne lata miasto planuje zwiększać liczbę autobusów ekologicznych poprzez pozyskanie pojazdów elektrycznych.

- W ramach rozdziału funduszy unijnych zaplanowanych na lata 2014-2020 w pierwszej kolejności składamy wniosek o dofinansowanie zakupu 36 nowych tramwajów, a także autobusów elektrycznych- poinformował wiceprezydent Trzmiel. W przyszłym roku chciałby, aby miasto pozyskało co najmniej 10 nowych autobusów elektrycznych.

- W zależności kwalifikowania naszych projektów przez Unię Europejską, przy ocenie własnych możliwości finansowych, będziemy planować dalszą wymianę taboru autobusowego jakim dysponuje MPK - zaznaczył wiceprezydent Trzmiel.
Na obsługę komunikacyjną w Krakowie w latach 2014-2024 miasto ma podpisane dziesięcioletnie umowy z dwoma przewoźnikami. W tym MPK ma prawie 85 procent udziałów w przewozach.

- Nic nie daje tak dobrych wyników jak zdrowa rywalizacja pomiędzy firmami przewozowymi. Potwierdza to Kraków. My mamy autobusy Euro 6, a MPK też ma takie pojazdy plus trzy autobusy elektryczne. Z tym nas wyprzedzili, czego im serdecznie gratulujemy - podkreślił Eugeniusz Szymonik, prezes firmy Mobilis.

CO TY WIESZ O WIŚLE? CO TY WIESZ O CRACOVII? WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE!"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 48

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jag
Jednak "ponad 100" jest prawdziwe, ponieważ w MPK mamy 28 nowych Solarisów Urbino 12 Euro-6, a w Mobilisie do końca sierpnia będzie 5 AMZ City Smile CS10LF EURO 6, 24 AMZ City Smile CS12LF EURO 6 oraz 38 przegubowych Mercedes Conecto EURO 6 oraz opcja na 8 sztuk przegubowych Solarisów Urbino III 18 MetroStyle EURO 6, co łącznie daje 103 nowe autobusy miejskie w 2014 roku spełniające tą bardzo wyśrubowaną normę. Istotne, że wszystkie posiadać będą niską podłogę, klimatyzację, nową informację pasażerską i automaty biletowe (choć tylko na kartę). Dzisiaj jechałem małym AMZ na linii 102 - naprawdę przyjemny autobus i wreszcie normalna, czytelna tablica z trasą, a nie dziwoląg w postaci piłeczek ;)
i
i córko
a prąd niby z czego się bierze? - strasznie pitolisz...
m
mee
Mobilis poradzi sobie i z Cumminsem - wszak nawet Cummins nie przewidział silników bezobsługowych, a Mobilis pokazał wcześniejszym kontraktem że w tabor się nie inwestuje dokąd koła nie poodpadają.
t
tylko gdzie?
cytuję: "Żółte autobusy zastąpią pojazdy w barwach miasta, a więc biało-błękitne."

Gdzie tam widzicie błękit?!
b
bee
Silniki Cumminsa w tych autobusach, nie do zdarcia :):):)
K
Krakus
Jeżeli wszystkie z tych autobusów nie były składane w Polsce to uważam, że to skandal.
p
pasażerka
Czy doczekamy się klimatyzacji w środkach lokomocji.?
t
trutty
Ma Pan racje Panie Marku bo wlasnie wrucilem z dwu miesiecznego stazu w Zurichu i osobiscie przekonalem sie tam jak wspanialym srodkiem komunikacji sa trolejbusy. Jezdzilem nimi codziennie i bylem zachwycony jak czesto one kursowaly i jak bardzo ciche i wygodne byly. Cale miasto jest pokryte gesta siatka linii trolejbusowych tak ze naprawde malo kto korzyta tam z samochodow. Zachwyca czestotliwosc kursow tak ze naprawde bardzo rzadko widzi sie w trolejbusach osoby stojace bo z reguly zawsze sa miejsca siedzace. W trolejbusach pachnie bo nie wydzielaja spalin oraz zawsze dziala klimatyzacja bo przeciez jest na prond i nie trzeba oszczedzac na ropie. Wszyscy pasazerowie sa usmiechnieci i bardzo mili dla siebie, gawedza ze soba w czasie jazdy bo nie musza przekrzykiwac wycia silnikow spalinowych. Bylem tez w Genewie i innych miastach Szwajcarii i wszedzie widzialem trolejbusy i szczescliwych usmiechnietych ludzi ktorzy nimi podrozowali. Wiec sie pytam dlaczego z nas w Krakowie robi sie nieszczesliwych mieszkancow ktorych zmusza sie do podrozownaia tymi okropnymi autobusami i tramwajami? Dlaczego my nie mozemy byc szczesliwymi i usmiechnietymi podruzujac trolejbusami? Dalaczego ta malpa Machlojski zmusza nas do zycia w szarosci i w smutku kiedy oczywista alternatywa dla dobrego funkcjonowania komunikacji. iejskiej jest trolejbus.
I
Ickowski
PS. Czy Pan TT przyjechał na prezentację na rowerze z eskortą czy bez? A może tramwajem?
P
Popieram
Na zdjeciach znajdziesz wszystko oprocz autobusow
I
Ickowski
Ło kuźwa, ale im uniformy strzelili. Błękitne polo od chińca za 5 złotych. Dwa prania i porozciągane. Nieważne jak, ważne żeby judek wywiązał się z umowy z zikitem. Najważniejsze, że jest jednolity uniform. Nic nie warta firma z tyle samo wartej krainy w zachodniej Azji.
m
marek popiela
tylko trolejbusy
m
marek popiela
tylko trolejbusy
m
marek popiela
tylko trolejbusy
m
marek popiela
tylko trolejbusy
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska