FLESZ - Jesienna turystyka w Polsce

3,5 km – tyle ma liczyć cała obwodnica Podłęża i Niepołomic. Pierwszy odcinek drogi – 2,2 km – powstaje od września 2020 roku. Początkowo nowa trasa miała być realizowana całościowo, inwestycję podzielono jednak na etapy (w 2017 roku) z uwagi na koszty.
II etap obwodnicy Podłęża i Niepołomic. Modernizacja siedmiu skrzyżowań i przebudowa ok. 1,3 km miejskich ulic - za 40 mln zł
Podłęska część obwodnicy – za 62 mln zł, od autostradowego „Węzła Niepołomice” do ul. Kwiatkowskiego w Niepołomickiej Strefie Inwestycyjnej - powstaje z pomocą dotacji unijnej, natomiast drugi etap projektu: przystosowanie do ciężkiego ruchu trzech niepołomickich ulic będzie dofinansowane ze Skarbu Państwa. Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zagwarantowało na to przedsięwzięcie 31,9 mln zł.
- Przy II etapie obwodnicy rolę inwestora przejmie województwo małopolskie, które dołoży do tej inwestycji 3 mln zł, my z kolei przekażemy 5 mln zł. Przedsięwzięcie, zaplanowane w latach 2022-2024 rozpocznie się od prac projektowych. Koncepcja obejmuje m.in. budowę pięciu rond w ciągu ulic Kwiatkowskiego, Wimmera, Kolejowa – mówił burmistrz Niepołomic Roman Ptak, podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej.
Na ronda mają zostać przebudowane skrzyżowania: ulicy Kolejowej z DK 75 (most na rzece Wiśle), ulic Wimmera/Kolejowej/Portowej, ulic Kwiatkowskiego/Wimmera, ulic Kwiatkowskiego/Diesla/Trawniki, ulic Kwiatkowskiego/Półłanki. Zaplanowano także modernizację dwóch kolejnych "krzyżówek" - Wimmera i Fabrycznej oraz Kwiatkowskiego i Grabskiej, gdzie mają powstać lewoskręty.
Radny Adam Suślik z Podłęża zapowiedział podczas sesji, że będzie prośba ze strony mieszkańców o weryfikację projektu w zakresie przebudowy skrzyżowania w rejonie siedziby Polskich Zakładów Zbożowych (zbieg ulic Kwiatkowskiego i Grabskiej). - Także tam bardzo potrzebne jest rondo – zaznaczył radny.
Jednak, jak wynikało z odpowiedzi udzielonej mu przez burmistrza – w tym miejscu nie ma raczej możliwości powstania ronda. Wynika to m.in. z tego, że na ul. Kwiatkowskiego będzie ich trzy, więc kolejne byłoby zbyt blisko tych już uzgodnionych i zaakceptowanych.
Dla drugiego etapu wydana jest już decyzja środowiskowa i przygotowana koncepcja projektowa.
- Oprócz przebudowy skrzyżowań na ulicach Kwiatkowskiego/Wimmera/Kolejowej wzmocnione i poprawione zostaną nawierzchnie, przebudowane odwodnienie, a na niektórych odcinkach wybudowane zostaną ciągi pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe – podaje Joanna Kocot z Urzędu Miasta w Niepołomicach.
Poseł Rafał Bochenek z Wieliczki, który bardzo zabiegał w Warszawie o zapewnienie finansowania dla II etapu obwodnicy Podłęża i Niepołomic, powiedział nam, że związane z tym projektem prace rozpoczną się najprawdopodobniej jeszcze w 2021 roku, od robót geologicznych, na które zabezpieczono 80 tys. zł.
- Pierwsze przetargi związane z inwestycją mają być ogłoszone na przełomie 2021 i 2022 roku. Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, ale prawdopodobnie najpierw wyłoniony zostanie w konkursie projektant, a później rozpisany będzie przetarg na same prace budowlane. Całe przedsięwzięcie, bardzo oczekiwane przez mieszkańców, ma zostać sfinalizowane do końca 2024 roku – mówi nam poseł Bochenek.
I etap obwodnicy Podłęża i Niepołomic. Estakada nad linią kolejową, dwa mosty, 2,2 km nowej drogi – za 62 mln zł
Obwodnica jest w budowie od września 2020 roku. Przedsięwzięcie jest kluczowe dla poprawy komunikacji do i z Niepołomic. Dzięki nowej drodze ruch tranzytowy oraz do NSI ominie centrum Podłęża, gdzie przejeżdża obecnie na dobę ponad 20 tys. pojazdów, w tym wiele tirów. W tym rejonie bardzo źle było pod tym względem od lat, a od czasu otwarcie Węzła Niepołomice (w czerwcu 2020 roku) sytuacja jest wręcz dramatyczna. Zjazd z A4 bez obwodnicy Podłęża stał się gehenną mieszkańców.
Inwestycja obejmuje wykonanie: estakady - o długości 150 m - nad torami kolejowymi w Podłężu, 2,2 km jezdni łączącej wschodnie rondo przy zjeździe z A4 z ulicą Kwiatkowskiego, mostów nad rzekami Bogusławą i Podłężanką.
Wartość przedsięwzięcia przekroczy 62 mln zł. Na kwotę tę złożą się: 34 mln zł dotacji unijnej, ok. 24 mln zł z budżetu gminy Niepołomice, 4 mln zł dofinansowania ze Skarbu Państwa.
- Postęp prac nad budową pierwszego odcinka obwodnicy jest satysfakcjonujący, co nie było takie oczywiste po intensywnych tegorocznych deszczach, które uniemożliwiały prowadzenie robót. Generalny wykonawca, czyli firma Eurovia w konsorcjum z Nowak Mosty powinny zakończyć roboty budowlane w pierwszym kwartale przyszłego roku. Mamy nadzieję, że wiosną 2022 obwodnica będzie oddana do użytkowania – powiedziała nam Joanna Kocot z UMiG Niepołomice.
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany