FLESZ - Unia posadzi 3 miliardy drzew

Budowana obecnie północna obwodnica Krakowa będzie przebiegać nad suchym zbiornikiem retencyjnym, przeciwpowodziowym, budowanym jako zabezpieczenie przed wodą, na wszelki wypadek. Po tych trudnych dla Małopolski ostatnich dniach weekendu, kiedy tyle ulew, burz błyskawicznych, nagłych zdarzeń powodziowych dotknęło w dramatyczny sposób mieszkańców - dobrym podsumowaniem jest informacja o połączenie dwóch ważnych inwestycji w ramach "Polskiego Ładu": budowy drogi, a z nią zbiornika retencyjnego - mówił w Dziekanowicach Mateusz Morawiecki.
Po długim planowaniu ruszyła budowa
Premier przypominał czas, gdy zaczęto wyznaczać przebieg północnej obwodnicy Krakowa, a były to lata 70-te ubiegłego wieku. Zarówno szef rządu jak i wicemarszałek Senatu Marek Pęk zaznaczali całe dziesięciolecia inwestycja nie była realizowana.
Mieszkańcy nie mogli się doczekać tych rozwiązań i połączeń komunikacyjnych tak potrzebnych, na która Małopolska zasługuje. Rząd PiS realizuje to, co kiedyś było tylko w planach. Na te nowoczesne inwestycje przeznaczone zostały ogromne pieniądze - powiedział Marek Pęk.
Północna obwodnica Krakowa ma domknąć ring wokół miasta z drogą S7 na północ do Warszawy. Jej celem jest również odciążenie ruchu tranzytowego dla Krakowa. Inwestycja ma być gotowa w 2023 r.
Rozwiązania komunikacyjne i retencja
Dziś ta inwestycja jest realizowana. Stoimy dosłownie na tunelu, który będzie rozwiązywał problemy komunikacyjne i służył ludziom. A niedaleko, jeśli dobrze rozpoznaję około kilometra stąd powstanie nowa inwestycja retencyjna - mówił premier.
Mówił o wspólnych zgodach środowiskowych dla obu inwestycji, żeby usprawniać ruch, a jednocześnie zapobiegać powodziom.
Premierowi towarzyszyli nie tylko wicemarszałek Senatu Marek Pęk, ale i wojewoda Łukasz Kmita oraz dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński.
Wojewoda małopolski podkreślił, że przy takich inwestycjach jak północna obwodnica, gdzie dużą role odgrywa bezpieczeństwo retencyjne - w tym przypadku na północy Krakowa - ważna jest współpraca z takimi podmiotami jak Wody Polskie.
Drogi, węzły, mosty, wiadukty
Północna obwodnica Krakowa (czyli droga S52) znalazła się w sieci dróg krajowych w maju 2016 r. rozporządzeniem Rady Ministrów. Ruszyły przetargi i przygotowanie dokumentacji, a w listopadzie 2018 r. podpisana została umowa z wykonawcą. Rok temu (lipiec 2020) wojewoda wydał decyzję ZRID dla odcinka od Zielonek do Mistrzejowic, wówczas wykonawcy przekazano plac budowy i rozpoczęły się roboty.
Prace obejmują drogę ekspresową o długość ponad 12 km. Będą dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Przy obwodnicy przewidziano 20 km dróg dojazdowych, węzły łączące z istniejącym układem dróg, dwa tunele: w Zielonkach o długości 653 m i w Batowicach o długości 496 m, ponadto będzie 4 km murów oporowych oraz 27 obiektów typu: mosty, wiadukty, estakady.
Suchy zbiornik retencyjny w Węgrzcach na potoku Sudół Dominikański będzie miał ok. 290 m długości i szerokość zmienną w zależności od ukształtowania terenu. Będzie gromadził wody opadowe i powodziowe. Nad nim powstanie estakada drogowa.
Gmina Skawina po dwóch podtopieniach. Burmistrz ogłosił stan...
Premier Morawiecki na budowie nowoczesnej szkoły w gminie Zi...
- Torty jak marzenie! Cudeńka spod Krakowa robią teściowa z synową
- Powiat krakowski. Dotacja z tarczy antykryzysowej na modernizację zabudowań dworskich
- W Krzeszowicach stanęły sztuczne płuca. Mieszkańcy obserwują, czym oddychają
- Rudno. Agaty w pełnym świetle. Poszukiwacz minerałów stworzył muzeum
- Budowa ostatniego odcinka obwodnicy Skawiny potrwa o kilka miesięcy dłużej
- Skawina. Tysiące nielegalnych papierosów. Policjanci ukrócili "lewy" biznes tytoniowy