W spółce powołano komisję wewnętrzną do przeprowadzenia kontroli niedoborów wpłat z parkometrów, która miała za zadanie określenie przyczyn i rozmiarów uszczuplenia środków finansowych. Komisja ta wyliczyła – na podstawie dostępnych danych – niedobory na kwotę 122 709,59 zł i ustaliła przyczyny, które w jej ocenie miały wpływ na ich powstanie.
W związku z faktem, że środki finansowe z tytułu opłat za parkowanie stanowią dochód Gminy Miejskiej Kraków, prezydent Krakowa zlecił Wydziałowi Kontroli Wewnętrznej UMK przeprowadzenie kontroli w zakresie uszczuplenia dochodów Gminy Miejskiej Kraków z tytułu opłaty za parkowanie w latach 2014-2018.
W wyniku kontroli stwierdzono, że przyjęta przez zarząd spółki organizacja wewnętrzna oraz obieg informacji i dokumentów, nie zapewniały właściwie działających mechanizmów kontroli wewnętrznej, w tym kontroli wpływów z parkometrów. Kontrola ustaliła, że występowały także błędy techniczne parkometrów i systemów je obsługujących, które uniemożliwiały określenie kwot niedoborów lub nadwyżek.
Do zaistniałej sytuacji przyczyniły się również przypadki niestaranności w sporządzaniu i przekazywaniu dokumentacji przez Pocztę Polską SA, która odpowiadała za konwój i przeliczenie środków pieniężnych pochodzących z parkometrów.
O komentarz poprosiliśmy przedstawicieli Poczty Polskiej. Tłumaczą, że usługę na rzecz Miejskiej Infrastruktury Poczta świadczy od 2015 roku.
- Pierwszy sygnał o przypadkach nieprawidłowości w sporządzaniu i przekazywaniu dokumentacji rozliczeniowej z MI otrzymaliśmy we wrześniu 2018 roku. Na zgłoszone uwagi reagowaliśmy na bieżąco. Również różnice kasowe stwierdzone w kasetach z parkometrów nie budziły wątpliwości i nie były kwestionowane przez MI - tłumaczy Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
Dodaje, że odbiór kaset z bilonem z parkometrów każdorazowo realizowany jest w obecności pracownika MI. Natomiast bilon jest przeliczany w specjalnych pomieszczeniach pod stałym nadzorem monitoringu.
- Wskazane w komunikacie nieprawidłowości w naszej ocenie w żaden sposób nie przyczyniły się do niedoborów, wykazanych w trakcie kontroli, która miała miejsce w MI. Wnioski z kontroli są nam znane tylko w zakresie, jaki zostały upublicznione. Zamierzamy rozmawiać z klientem na temat dalszej realizacji usługi tak, aby jej wykonanie nie budziło zastrzeżeń - tłumaczy Siwek.
- Usługi odbioru i przeliczania bilonu z parkomatów świadczymy też dla innych klientów w różnych miastach. W sytuacji wystąpienia różnic bądź innych nieprawidłowości ujawnionych przez klienta, rozbieżności wyjaśniamy na bieżąco - kwituje rzecznik.
W oparciu o ustalenia kontroli zostało skierowane zawiadomienie do prokuratury o popełnieniu przestępstwa z art. 77 pkt 1 ustawy o rachunkowości polegającego na nierzetelnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych przez spółkę.
Ponadto, jeszcze przed rozpoczęciem kontroli przez Wydział Kontroli Wewnętrznej UMK, zarząd Miejskiej Infrastruktury wdrożył działania naprawcze mające na celu zabezpieczenie środków finansowych zgromadzonych w parkometrach. Zostały wprowadzone procedury dotyczące obsługi parkometrów, zbierania i ochrony środków pieniężnych, tj. procedura wyjęcia kaset, zarządzania kluczami i kartami oraz serwisowania parkometrów.
WIDEO: Krótki wywiad
- Najpiękniejsze strażaczki OSP z Małopolski. Rozpalają zmysły [ZDJĘCIA]
- 10 najszybciej wyludniających się miast w Małopolsce
- Tak wyglądają porodówki w naszych szpitalach. Zobacz zdjęcia
- Jak w subtelny sposób wyśmiać Kraków? Oto najlepsze fraszki!
- Nie masz ubezpieczenia? Tyle zapłacisz za pomoc lekarzy
- Nową zakopianką pojedziemy tuż po wakacjach! [NOWE ZDJĘCIA]
