Nie wszędzie pracę idą do przodu
Dobry obserwator może zauważyć, że na węźle Mistrzejowice prace trwają tylko na głównych jezdniach estakady. Na pobocznych zjazdach i wjazdach na węzeł nic się nie dzieje, bo wszyscy czekają na pozwolenie na budowę.
Węzeł Mistrzejowice to kluczowy element największych inwestycji drogowych ostatnich lat, które mają domknąć obwodnice Krakowa i umożliwić połączenie trasą ekspresową S7 z Warszawą.
Głośno o mistrzejowickim węźle zrobiło się w lutym 2022 r., kiedy w serwisie YouTube pojawił się film pokazujący symulację ruchu na węźle łączącym budowaną trasą S7 z obwodnicą krakowską. Film zwraca uwagę na to, że według ówczesnego projektu węzeł Kraków Mistrzejowice stanie się najbardziej zakorkowanym i niedrożnym węzłem na krakowskim ringu.
- Moim zdaniem przez kilka błędnych decyzji projektowych od pierwszego dnia po otwarciu węzeł Kraków Mistrzejowice stanie się najbardziej zakorkowanym i niedrożnym węzłem na krakowskim ringu - twierdził w lutym 2022 r. pan Radosław, pasjonat rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce.
Zmiany są potrzebne
Po zleceniu dodatkowych analiz, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyznała, że zmiany są potrzebne i zleciła przeprojektowanie węzła. Wnioski z analizy przeprowadzonej przez Politechnikę Krakowską potwierdziły, że większość obaw, które zgłaszali wcześniej pasjonaci tematyki transportowej potwierdziło się. Węzeł łączący drogę S7 i północną obwodnicę Krakowa został źle zaprojektowany i wymagał zmian.
Ówczesna rzeczniczka GDDKiA Iwona Mikrut-Purchla informowała w 2022 r., że zmiany projektowe będą polegały na uzyskaniu przekroju dwupasowego na łącznicach S7 - S52 w kierunku południe - zachód oraz S52 - S7 w kierunku na południe. W związku z tym, że jest to kontrakt w formule Projektuj i buduj, przeprojektowaniem zajmują się projektanci wykonawcy inwestycji".
Rzeczniczka tłumaczyła, że węzeł Mistrzejowice projektowany był przez poprzedniego wykonawcę S7 Widoma – Kraków, na podstawie poprzednich danych ruchowych.
- Po otrzymaniu nowych badań natężenia ruchu, wykonanych w latach 2020/2021, w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu dla dróg w całym kraju okazało się, że ruch na odcinku istniejącej S7 od węzła autostradowego Kraków Bieżanów do węzła S7 Kraków Przewóz w ciągu 5 lat wzrósł o 145 proc. Od 27 proc. do 100 proc , w zależności od badanego odcinka wzrósł w tym czasie ruch na A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa, przy czym największy wzrost o 100 proc. odnotowano na odcinku od węzła Kraków Wieliczka do węzła Kraków Bieżanów (ze zjazdem na S7). Nowa sytuacja ruchowa, z tak gwałtownymi wzrostami natężeń ruchu spowodowała, że w GDDKiA zapadła decyzja o konieczności przeanalizowania zastosowanych rozwiązań pod kątem swobody ruchu dla węzła Mistrzejowice - mówiła Iwona Mikrut-Purchla.
Wciąż czekają na ZRID
Okazuje się jednak, że przeprojektowanie węzła niesie za sobą poważne konsekwencje w postaci oddalającego się terminu zakończenia inwestycji. Głównym powodem jest konieczność starania się o wydanie decyzji ZRID dotyczącej zmodyfikowanej wersji węzła. Dokument został złożony w maju 2023 roku do urzędu wojewódzkiego. GDDKiA wciąż czeka na decyzję wojewody.
Zgodnie z wyjaśnieniami GDDKiA, główne jezdnie estakady nie ulegają zmianom wymagającym nowych decyzji, dlatego prace przy nich mogą być kontynuowane. To jednak nie rozwiązuje sprawy – węzeł jako całość nie może powstać, bo nie ma pozwolenia na budowę przeprojektowanych zjazdów i wjazdów na węzeł.
Inwestycje połączone
Poszczególne elementy wielkie inwestycji w północno-wschodniej części Krakowa są ze sobą połączone i zakończenie jednego z nich wcale nie oznacza, że będzie on szybko oddany do użytkowania. Przykładem jest tunel w Dziekanowicach, który jest już gotowy, ale nie jest oddany do użytkowania, ponieważ jego otwarcie zablokowałoby Nową Huta i część Mistrzejowic.
- Dlatego musimy poczekać na zakończenie innych elementów tej duże inwestycji - mówi Kacper Michna, rzecznik GDDKiA .
GDDKiA planowało, że W IV kwartale 2024 roku może udostępnić kierowcom północną obwodnicę Krakowa S52 oraz połączoną z nią na zasadach tymczasowej organizacji ruchu drogę ekspresową S7 od strony węzła Widoma. To umożliwiłoby wyjazd ekspresówką w stronę Warszawy. Nie ma jednak pewności na sto procent, że tak się stanie.
Podsumowując, otwarcie całej, nowej infrastruktury łączącej trasę S7 z obwodnicą i miejskimi ulicami nastąpi najprawdopodobniej w 2025 r. Dodać do tego należy jeszcze rozłożoną na kilka lat trzyetapową przebudowę ulicy Kocmyrzowskiej i budowę pętli autobusowo tramwajowej, które mocno utrudniają życie tamtejszym mieszkańcom.
Kraków. Najdroższe i najtańsze mieszkania. Ranking dzielnic ...
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Romantyczna Małopolska na rocznicę. W tych miejscach serce może zabić mocniej
- Atrakcyjne nowe kąpielisko pod Krakowem. Woda, molo, plaże ZDJĘCIA
- Miasta rozwodników w Małopolsce. Tu małżeństwa rozpadają się najczęściej
- Tak mieszkają Iwona i Gerard z "Sanatorium miłości". Oto dom słynnej pary seniorów
