https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Radni ze Swoszowic negatywnie o pięciu wariantach przebiegu nowej drogi z Krakowa do Myślenic

Piotr Tymczak
Radni z Dzielnicy X przekonują, że nowa "Zakopianka" nie powinna przebiegać przez Swoszowice, tylko zaczynać się na węźle w Bieżanowie i dalej prowadzić przez gminy Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice.
Radni z Dzielnicy X przekonują, że nowa "Zakopianka" nie powinna przebiegać przez Swoszowice, tylko zaczynać się na węźle w Bieżanowie i dalej prowadzić przez gminy Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice. Maria Latuszek/ GDDKiA
Radni z Dzielnicy X Swoszowice podjęli uchwałę, w której negatywnie zaopiniowali pięć proponowanych wariantów budowy nowej drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Radni z "dziesiątki" pozytywnie ocenili tylko jeden z wariantów, zakładający przebieg nowej "Zakopianki" przez Kraków-Bieżanów oraz gminy Wieliczka, Dobczyce, Siepraw i Myślenice.

FLESZ - Kontrole na budowach

od 16 lat

"Konieczność odciążenia obecnej "Zakopianki" jest bezdyskusyjna, a budowa nowej linii kolejowej nie rozwiąże potrzeb ruchu towarowego i tranzytowego. Pierwszych pięć wariantów przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie stref uzdrowiskowych Swoszowice oraz przez tereny cenne przyrodniczo. Droga S7 poprowadzona zgodnie z wariantami 1-5 będzie negatywnie oddziaływać na dalsze istnienie Uzdrowiska. Status Uzdrowiska Swoszowice zostałby bezsprzecznie zagrożony poprzez przekroczenie norm środowiskowych" - zaznaczyli radni z Dzielnicy X w uzasadnieniu uchwały.

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej oraz przebudowa al. 29 Listopada to przedsięwzięcia wiążące się z dużymi utrudnieniami. Obie inwestycje się opóźniają.

Kraków. Wielkie wykopy i opóźnienia na północy miasta. Buduj...

Zwrócili też uwagę, iż warianty 1-5 przechodzą przez tereny cenne przyrodniczo. "Jedynie wariant 6, brązowy omijając je, nie stanowi dla nich zagrożenia oraz jest zgodny z postulatami mieszkańców" - dodali radni z Dzielnicy X.

W ramach przygotowań do budowy nowej S7 Kraków - Myślenice w sumie zaproponowano 6 korytarzy:

  • Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).

Przeciwko przebiegowi nowej drogi (w różnych wariantach) protestują też mieszkańcy wielu gmin sąsiadujących z Krakowem.

W GDDKiA zaznaczają, że konkretny przebieg nowej drogi ma zostać wybrany po opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Na tym etapie inwestycja ma być konsultowana z mieszkańcami. Jeśli GDDKiA uzyska na STEŚ niezbędne finansowanie, przetarg na wykonanie tej dokumentacji planuje ogłosić jeszcze w tym roku.

Harmonogram realizacji S7 Kraków - Myślenice przewiduje, że w pierwszej kolejności powinny być realizowane odcinki objęte największym obciążeniem ruchem. Za priorytetowy uznano więc odcinek S7 od autostrady A4 do przecięcia z projektowaną drogą ekspresową S52 (BDI), która planowana jest do realizacji do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). W dalszej kolejności miałaby zostać wybudowany odcinek od S52 do włączenia w istniejącą drogę S7 na granicy Myślenic i Pcimia z ewentualnym dodatkowym wydzieleniem zachodniej obwodnicy Myślenic.

Przypomnijmy, że droga ekspresowa S7 stanowi kluczowe połączenie między północą a południem Polski, które w swoim docelowym kształcie poprowadzi kierowców od Morza Bałtyckiego, przez Warszawę, aż do niemal samych Tatr.

Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 r. Od 1996 r. analizowany odcinek Kraków - Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7.

W celu wyznaczenia tras, łączących autostradę A4 na południe od Krakowa z drogą ekspresową S7 za Myślenicami, analizie poddano obszar na terenie województwa małopolskiego obejmujący blisko 3 tys. km kw. Opracowanie objęło swoim zakresem siedem powiatów i aż 34 gminy.

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.

- Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów - przekonują w GDDKiA.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Nie powinno być nowej "Zakopianki" na tym odcinku, lecz dotychczasową powinno się dostosować do parametrów drogi ekspresowej dwujezdniowej, czyli przebudować skrzyżowania na bezkolizyjne węzły, zlikwidować "zebry", złagodzić zbyt ostre łuki. Być może w pewnych krytycznych miejscach (ostre łuki) byłoby konieczne pewne odstępstwo od obecnego przebiegu trasy, bądź też wskazane byłoby wybudowanie tuneli czy estakad w newralgicznych miejscach. Byłbym nie za nową drogą, lecz doprowadzeniem dotychczasowej do standardu trasy ekspresowej.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska