https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ranking miast przyjaznych kierowcom. Kraków drugi od końca

Piotr Ogórek
Opracowanie:
Po Krakowie jeździ się najwolniej ze wszystkich większych miast
Po Krakowie jeździ się najwolniej ze wszystkich większych miast Joanna Urbanbiec / Polska Press
Portal Oponeo.pl przygotował swój doroczny ranking miast przyjaznych kierowcom. W stosunku do poprzedniego rankingu Kraków spadł w nim o dwa miejsca - z czwartego na szóste, czyli przedostatnie. Wpływ na to ma przede wszystkim podniesienie opłat w strefie płatnego parkowania (SPP) oraz wydłużenie strefy do soboty. Kraków jest też miastem, gdzie jeździ się najwolniej.

FLESZ - Przybędzie niemal 250 fotoradarów

od 16 lat

Ranking Oponeo powstał w oparciu o dane z całego roku 2019. Ranking podzielono na dwie kategorie. W jednej oceniano miasta do 300 tys. mieszkańców, w drugiej powyżej tej liczby. Kraków znalazł się oczywiście w tej drugiej części, wraz z Warszawą, Wrocławiem, Poznaniem, Gdańskiem, Łodzią, Szczecinem, Lublinem i Bydgoszczą.

Ranking polskich miast najbardziej przyjaznym kierowcom w 2020 roku brał pod uwagę dane pochodzące od urzędów miast, zarządów dróg oraz aplikacji Yanosik odnośnie ośmiu aspektów:

  • parkowanie,
  • liczba kolizji,
  • ceny paliw,
  • prędkość jazdy,
  • koszt zmiany opon,
  • cena ubezpieczenia OC,
  • ekojazda,
  • carsharing (po raz pierwszy w rankingu).

Miasta powyżej 300 tys. mieszkańców miały przyznawane noty w skali od 1 do 9 (miasta poniżej 300 tys. ludzi skala 1-10). Cena wymiany opon miała skalę 1-6 punktów, a carsharing został potraktowany jako bonus, za który można było otrzymać 1 dodatkowy punkt.

Lublin na czele, Kraków w ogonie

Najlepszym miastem dla kierowców wg Oponeo jest Lublin, który zdobył 46 punktów. Na przeciwnym biegunie rankingu znalazły się dwie największe metropolie nad Wisłą – Kraków (32 pkt) i Warszawa (30 pkt).

Jak wypadł Kraków? Szczegóły rankingu znajdują się na grafikach w GALERII.

Co do poszczególnych akcentów, to Kraków pozycję w rankingu (czwarte miejsce rok temu) stracił głównie przez najwyższe opłaty w SPP. Kraków, jako jedyne jak na razie duże miasto, bardzo szybko skorzystał z możliwości różnicowana stawek za postój w SPP i w zeszłym roku podniósł opłaty za parkowanie, najwięcej w ścisłym centrum - do 6 zł z godzinę.

Kraków jest też miastem, gdzie samochodami jeździ się najwolniej. "Aby ocenić poszczególne miasta, wykorzystaliśmy dane zebrane przez system Yanosik. Posłużyły do wyliczenia średniej prędkości pojazdów poruszających się od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 do 21. Przygotowaliśmy osobne wyniki dla centrów miast oraz dalszych części w ich granicach administracyjnych. Ten pierwszy wskaźnik świadczy o zakorkowaniu serca miasta, drugi o ogólnej jakości organizacji ruchu" - czytamy w raporcie Oponeo.

Jeśli chodzi o ścisłe centrum, to Kraków zajął ostanie miejsce ze średnią prędkością 24 km/. Najszybciej jeździ się w Gdańsku i Lublinie 31 km/h. Tu jednak uwaga. Centrum Krakowa wyznaczono jako obszar o promieniu 1,5 km z centralnym punktem na Rynku Głównym. Oznacza to, że badano ruch od Rynku do obszaru mniej więcej pomiędzy I, a II obwodnicą miasta.

W granicach miasta, poza centrum, w Krakowie jeździmy ze średnią prędkością 37 km/h. Wolniej jest tylko we Wrocławiu - 36 km/h. Najszybciej "pomykamy" w Szczecinie - średnio 43 km/h.

W Krakowie bezpiecznie na drogach i tanie OC

W jakich aspektach Kraków jest w rankingu wysoko? Stolica Małopolski w rankingu Oponeo wypada jako dość bezpieczne miasto. Pod względem wypadków (liczba wypadków w przeliczeniu na 1000 mieszkańców) Kraków zajął czwarte miejsce ze współczynnikiem 9,3 wypadków na 1000 mieszkańców. Pierwsze miejsce zajął Wrocław - 7,2, a ostatnie Warszawa - 15,6.

Kraków jest także drugim miastem ze średnią najniższą składką za ubezpieczenie OC oraz trzecim miastem pod względem liczby pojazdów dostępnych w ramach carsharingu.

Pełny ranking na stronie Oponeo.pl

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Po wprowadzeniu ostatnich szkodliwych zmian, krakow będzie daleko na końcu w całej Europie. Jak do głosu dopuszcza się egoistycznych dzieciaków typu oficer rowerowy, albo inż. miejski od ruchu, kompletny kretyn . Co jego ruch to korki, kolejny wazeliniarz Majchrowskiego bez wiedzy

G
Gość
29 maja, 9:00, Lol:

Kierowcy to niech spadaja na wies gdzie ich miejsce. Chca jezdzic wygodnie w szedzie autwm niech sobie kupia domek na wsi beda jezdzic autostrada do Lidla i McDonalda. A dadza spokoj ludziom ktorzy chca mieszkac w miescie rowerow jezdzic wygodnie j bezpieczenie spacerowac po ulicach. Ja po to mieszkam w miescie zeby nie potrzebowac samochody miec blisko rowerem i na piechote nie ponosic kosztow utrzymania auta. Jak bym kupil auto to bylby skonczonym idiotom zeby sie pchac do maista autem kupilbym 3 razy tanszy domek na wsi przy autostradzie i jezdzil autem do sklepu mcdonalda i centrum handlowego 100km/h i nie nazekal jak ci narzekacze. Tylko by chcieli zycie zatrueac innym spalinami i halasem. Nie wiem po co wogole w miescie mieszkaja jak chca autem zapieprzac ile wlezie polska to duzy kraj maja domu na wsi tam tez sa szkoly biedronki lidle centra handlowe i inne udogodnienia dla kierowcow. Domek 2 samochody kosztuje tyle co male mieszkanie ze schowkiem na rowery w centrum. Naprawde ciezko zrozumiec tych szkodnikow po co mieszkaja w Krakowie jak nie chca sie dostosowac i dac ludziom zyc w apokoju tylko by chcieli pod blokiem ryczec silnikiem o 6 rano. Cala polska samochodowa wies jest dla was tam 99% ludzi jezdiz autami j jezdzi szybko i bez Korkow. Centra handlowe macie pod mistami jak Futura Park Ikea nie potrzebujecie sie pchac na sciezke rowerowa czy deptak pod mariackim. Sklepy sa tez w miasteczkach powiatowych wolnych od pieszych i rowerzystow

Wypowiedz na poziomie dziecka. Stek emocjonalnych bzdur

L
Lol

Kierowcy to niech spadaja na wies gdzie ich miejsce. Chca jezdzic wygodnie w szedzie autwm niech sobie kupia domek na wsi beda jezdzic autostrada do Lidla i McDonalda. A dadza spokoj ludziom ktorzy chca mieszkac w miescie rowerow jezdzic wygodnie j bezpieczenie spacerowac po ulicach. Ja po to mieszkam w miescie zeby nie potrzebowac samochody miec blisko rowerem i na piechote nie ponosic kosztow utrzymania auta. Jak bym kupil auto to bylby skonczonym idiotom zeby sie pchac do maista autem kupilbym 3 razy tanszy domek na wsi przy autostradzie i jezdzil autem do sklepu mcdonalda i centrum handlowego 100km/h i nie nazekal jak ci narzekacze. Tylko by chcieli zycie zatrueac innym spalinami i halasem. Nie wiem po co wogole w miescie mieszkaja jak chca autem zapieprzac ile wlezie polska to duzy kraj maja domu na wsi tam tez sa szkoly biedronki lidle centra handlowe i inne udogodnienia dla kierowcow. Domek 2 samochody kosztuje tyle co male mieszkanie ze schowkiem na rowery w centrum. Naprawde ciezko zrozumiec tych szkodnikow po co mieszkaja w Krakowie jak nie chca sie dostosowac i dac ludziom zyc w apokoju tylko by chcieli pod blokiem ryczec silnikiem o 6 rano. Cala polska samochodowa wies jest dla was tam 99% ludzi jezdiz autami j jezdzi szybko i bez Korkow. Centra handlowe macie pod mistami jak Futura Park Ikea nie potrzebujecie sie pchac na sciezke rowerowa czy deptak pod mariackim. Sklepy sa tez w miasteczkach powiatowych wolnych od pieszych i rowerzystow

A
Antek

Jak już zakażą ruchu samochodów w Krakowie to i ranking się polepszy...

G
Gość

No co się dziwicie że na końcu?? Jak się ma takiego speca od ruchu w mieście jak dyrektorek z byłego zikit-u to.... ;) uhhhh:)

g
grzeg

Kraków drugi od końca? Fałsz. Jest najgorszy!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska