https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Reliefy Dobiesława Gały w Wenecji. Wyobraźnia, która przegląda się w Canal Grande

Marek Długopolski
Kręgi czasu i zdarzeń. Reliefy to wizualny efekt niczym nieograniczonej burzy myśli, wyimaginowanych światów marzeń, ale też dzieła wprawnych rąk oraz kunsztownego warsztatu Dobiesława Gały
Kręgi czasu i zdarzeń. Reliefy to wizualny efekt niczym nieograniczonej burzy myśli, wyimaginowanych światów marzeń, ale też dzieła wprawnych rąk oraz kunsztownego warsztatu Dobiesława Gały Tomasz Dytko
Ziarno, również myśli, by wykiełkowało, musi trafić na podatny grunt. Gdy tak się stanie, co dzieje się niezwykle rzadko, mamy do czynienia z dziełami sięgającymi w głąb ludzkiego wszechświata wyobraźni. Tej właśnie klasy „obrazy”, poruszające duszę, wprawiające w zagadkowe drganie serce, tworzy Dobiesław Gała, artysta, a zarazem prodziekan na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jego najnowsze reliefy, zgromadzone pod jakże wymownym tytułem - „Dotarła tam jedynie wyobraźnia” - od 6 września do kontemplowania w prestiżowej weneckiej Galerii Sztuki przy Campo Rialto Novo

Pochłaniająca wszystko kosmiczna czarna dziura, której nic nie może opuścić, a może zwykły, choć uroczo malowniczy wiekowy sęk w desce? Co inspirowało artystę przy tworzeniu wysmakowanych reliefów? Tego pewnie nie wie nikt. To bowiem wizualny efekt niczym nieograniczonej burzy myśli, wyimaginowanych światów marzeń, ale też dzieła wprawnych rąk oraz kunsztownego warsztatu. Tak rodzą się pozazmysłowe, niezwykle intymne światy Dobiesława Gały.

Wysublimowane reliefy Dobiesława Gały

- Reliefy, które tworzy są wysublimowanymi hybrydami rysunku i rzeźby, urzeczywistnieniem artystycznych wyobrażeń o zachodzących zjawiskach zarówno w materialnym zewnętrznym świecie, jak i w tym najbardziej osobistym, który rozgrywa się tylko w jego świadomości. Oba podlegają ciągłej zmianie i destrukcji. To z jednej strony efekt świadomego działania człowieka, a z drugiej - czasu - tak pięknie twórczość Dobiesława Gały charakteryzuje Barbara Woźniak, kurator jego wystaw.

Co zatem ujrzą goście w galerii przy Campo Rialto Novo w Wenecji? Na pewno „Zakłóconą płynność”, „Bieguny niedostępności”, „Struktury informacji”, „Epicentra”, „Kręgi czasu i zdarzeń”, ale też „Lądowiska”, „Rzeki informacji”, „Zanikające ślady zdarzeń”, „Ciemną stronę Księżyca”, „Zastygłe stalowe rzeki” oraz „Strefę 79”. To dzieła wielowymiarowe, wiodące na krańce ludzkiej wyobraźni, może nieco mroczne, a na pewno bardzo zagadkowe.

- To artystyczne interpretacje procesów i zjawisk, owianych tajemnicą, a w wielu przypadkach funkcjonujących w społecznej wyobraźni jako mit. Pomimo tak katastroficznej wizji, Dobiesław Gała wprowadza element nadziei, która wynika z ogromnej siły regeneracji natury, zatem proces ten może zostać nie tyle odwrócony, co zahamowany na pewnym etapie. Stąd tak duże natężenie barw - zielonej i niebieskiej - oraz ich wzmocnienie za pomocą światła - wyjaśnia Barbara Woźniak.

Czy barwny kostium reliefu, niezwykłej, choć zastygłej formy, w który artysta przyoblekł swoją wyobraźnię, ukaże nam jego skomplikowany świat myśli, ujawni kolejne struktury kunsztownych dzieł? Tu każdy milimetr kwadratowy dzieła jest ważny, każdy niesie pewne przesłanie, prowadzi w świat niedookreślony, wyzwalający pokłady ludzkiej fantazji i wyobraźni.

- Prezentowane w Wenecji prace mają też głębokie ekologiczne przesłanie. Są odpowiedzią na zmiany, które zachodzą w świecie, jak i w ludzkiej świadomości. Ostrzegają przed skutkami destrukcyjnej działalności człowieka i za pomocą świetnie dopracowanej formy, której efektem jest przemyślana kompozycja wizualna, komunikują skalę degradacji środowiska, które wskutek nieodpowiedzialnej działalności człowieka powoli zamienia się w zastygłe struktury - stwierdza Barbara Woźniak.

W którą więc stronę podążamy? Czy jest nadzieja dla ludzkości? Odnajdziemy ją w niezwykłych reliefach? Na te pytania każdy miłośnik sztuki będzie musiał sam sobie odpowiedzieć, przeglądając się - jak w lustrze - w dziełach krakowskiego artysty.

Rdzeń
Rdzeń Tomasz Dytko

Reliefy na Canal Grande

Galeria Sztuki, do której „Dotarła tam jedynie wyobraźnia”, prowadzona jest przez Fundację im. Marty Czok. Tylko tutaj, przy Campo Rialto Novo, wyobraźnia artystów może przeglądać się w magicznym świecie Canal Grande. Tu również będzie można obejrzeć świetne video-art, w którym - pod batutą Jakuba Hadera - zagrają reliefy Dobiesława Gały.

Mecenat nad wystawą, w ramach 60. Międzynarodowej Wystawy Sztuki - La Biennale di Venezia, objęło nie tylko Województwo Małopolskie, ale także OKNOPLAST. Co firma z podkrakowskiego Ochmanowa ujrzała w twórczości krakowskiego artysty? - Dostrzegliśmy wyjątkową zdolność do łączenia estetyki z nowoczesnością, co doskonale współgra z naszą filozofią tworzenia produktów łączących design i funkcjonalność. Jego twórczość, pełna innowacyjnych rozwiązań i artystycznej wrażliwości, odzwierciedla więc te same wartości, które są fundamentem naszej marki - zaznaczają przedstawiciele OKNOPLAST. I można jeszcze tylko dodać, że wielowymiarowe zmagania z wyobraźnią będzie można kontemplować do 31 października.

Zakłócona płynność
Zakłócona płynność Tomasz Dytko

Dobry czas dla Dobiesława Gały

- Twórczość Dobiesława Gały uznawana jest przez krytykę artystyczną za nowe otwarcie w sztuce polskiej. Jego dzieła spektakularnie podbiły rynek polskiej, europejskiej i światowej sztuki - zaznacza Barbara Woźniak. - We Włoszech twórczością Dobiesława Gały zachwycili się uznani kuratorzy i krytycy sztuki, m.in.: dr Francesco Saveiro Russo i dr Sandro Serradifalco, przyznając mu w kwietniu 2024 r. nagrodę Phoenixa za całokształt twórczości artystycznej.

Wyobraźnia krakowskiego artysty zawiodła go także m.in. do Treviso, Como, Lugano, ale też Katowic. Swoje prace wystawiał na ponad stu wystawach indywidualnych i zbiorowych, ostatnio na Międzynarodowych Targach Sztuki w Rzymie, Międzynarodowych Targach Sztuki w Padwie, w prestiżowej Galerii Sztuki Espace 22 w Monaco, ale doceniany jest też w Krakowie. W czerwcu we Florencji został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Kariery Artystycznej 2024, a w lipcu Międzynarodową Nagrodą Artystyczną przyznaną przez Fundację Effetto Arte.

- Einstein twierdził, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza, gdyż wiedza jest ograniczona, a wyobraźnia nie zna żadnych granic. Tak samo jest z twórczością Dobiesława Gały - zapewnia Barbara Woźniak.

Czy rzeczywiście? Najlepiej się samemu o tym przekonać, wybierając się do… Wenecji. To malownicza, pełna tajemnic furtka do wszechświata czasu, myśli i wyobraźni!

Wyobraźnia, która przegląda się w Canal Grande
Tomasz Dytko
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kultura i rozrywka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska