https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ta inwestycja kolejowa zmieni cały Nowy Sącz. Podłęże-Piekiełko to nie tylko budowa torów i wiaduktów

Klaudia Kulak
Okolica ul. Kolejowej i Asnyka w Nowym Sączu. W ramach inwestycji kolejowej zmieni się tam cały układ komunikacyjny
Okolica ul. Kolejowej i Asnyka w Nowym Sączu. W ramach inwestycji kolejowej zmieni się tam cały układ komunikacyjny PKP PLK
PKP PLK realizują dużą inwestycję wartą kilka miliardów złotych. Przebudowa linii 104 Chabówka - Nowy Sącz ma zapewnić komfortowe podróże pociągiem do Krakowa w godzinę. Na to czekają mieszkańcy regionu, którzy przez lata byli wykluczeni komunikacyjnie. Prace trwają na odcinku Nowy Sącz - Klęczany, a w związku z tym bezpowrotnie zmienia się też oblicze Nowego Sącza. - Nowego wygląda nabiera okolica ul. Kolejowej i Asnyka w Nowym Sączu. Głębokie wykopy to początkowy etap prac przy nowym układzie komunikacyjnym - mówi rzecznik PKP Piotr Hamarnik.

Budowa linii „Podłęże - Piekiełko” realizowana jest etapowo, a jednym z nich jest modernizacja linii kolejowej między Nowym Sączem, a Chabówką. Dzięki rozpoczętym już pracom na linii nr 104 możliwy będzie powrót pociągów po wieloletniej przerwie i zwiększenie dostępu do kolei. Wiele ważnych prac zostało już wykonanych również na terenie Nowego Sącza. Mowa tutaj między innymi o rozbiórce starego mostu na rzece Dunajec. Most kolejowy o stalowej konstrukcji zupełnie zniknął już z krajobrazu miasta i powoli zaczął pojawiać się nowy.

Już od jakiegoś czasu mieszkańcy Nowego Sącza oraz sąsiednich miejscowości muszą liczyć się z utrudnieniami na drogach. Według planów prace mają potrwać dwa lata. Rozpoczęte w Nowym Sączu zadanie będzie kosztowało 773 miliony złotych. Nie będą to tylko i wyłącznie roboty kolejowe, równolegle to także przebudowa dróg, chodników. Łącznie w Nowym Sączu jest bowiem 11 punktów (gdzie tory przecinają drogi), które muszą zostać zmodernizowane.

Zmiany widać już w kilku miejscach. Powstaje już nowy most kolejowy na Dunajcu, budują też nowe wiadukty, w tym na ul. Krakowskiej, która została zamknięta na prawie dwa lata. Dodatkowo zmienia się też ul. Kolejowej i Asnyka w Nowym Sączu. Pojawiły się tam już głębokie wykopy, które są pierwszym etapem prac po których w tym miejscu zmieni się cały układ komunikacyjny. To przełoży się na wygodę i bezpieczeństwo mieszkańców miasta - dodaje Hamernik.

Wiele zmienia się również w sąsiednich Nowemu Sączowi miejscowościach. Wykonawcy działają na odcinku Rabka-Zdrój - Mszana Dolna. Sporo dzieje się też na placu budowy w Klęczanach. Powstają tam nowe mosty kolejowe i drogowe, a także nowy wiadukt nad modernizowaną linią kolejową.

W ostatnich dniach został też przekazany wykonawcy plac budowy między Klęczanami, a Limanowa. Na tym właśnie odcinku powstanie najdłuższy nie tylko kolejowy, ale również drogowy tunel w Polsce.

Zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. - Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to miliard 930 milionów złotych - mówi Artur Popko, prezes Budimexu.

Nie do poznania zmieni się również przystanek kolejowy w Chomranicach. Niedługo czeka go metamorfoza. Powstanie nowoczesny peron, a wiadukt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Wybudowany zostanie zgodnie z najwyższymi standardami PLK. Dzięki temu będzie tam wygodniej i bezpieczniej.

To wyjątkowe miejsce na mapie Małopolski. Astro Centrum w Chełmcu oficjalnie otwarte!

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska