Obwodnicę chce budować GDDKiA. Ma ona połączyć węzeł Nowy Targ Południe w ciągu nowej zakopianki z drogą krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i Słowacji.
- W kwietniu złożyliśmy do burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy południowej obwodnicy miasta, która ma być częścią drogi krajowej nr 49. We wniosku jako preferowaną trasę przebiegu drogi wskazaliśmy wariant nr 3, który został przygotowany po uwzględnieniu uwarunkowań społecznych, środowiskowych, technicznych i finansowych. W maju spotkaliśmy się w nowotarskim Urzędzie Miasta ponownie z mieszkańcami i przedstawiliśmy argumenty i racje przemawiające za budową obwodnicy zgodnie z przebiegiem wskazanym w wariancie nr 3. Na prośbę Rady Miasta przygotowaliśmy wizualizacje przedstawiające przebieg obwodnicy widziany z perspektywy osiedla Polana Szaflarska - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Wizualizacja przygotowana przez drogowców to Piętnaście zdjęć, które przedstawiają widoki z siedmiu różnych punktów po południowej i wschodniej stronie osiedla Polana Szaflarska. Miejsca, w których zostały wykonane zdjęcia, zostały zaznaczone i opisane na grafice. - Na każde ze zdjęć nanieśliśmy grafikę z planowaną obwodnicą - informuje Kacper Michna.
Wariant nr 3 przebiegu planowanej obwodnicy ma długość 4,53 km. Wykorzystuje korytarz zostawiony przez miasto Nowy Targ w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Zaplanowano dwujezdniową drogę, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Pomiędzy jezdniami drogowcy przewidują pas rozdziału szerokości 3 m. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Trasa rozpoczynać się będzie na węźle Nowy Targ Południe i biec początkowo estakadą w kierunku wschodnim, a następnie północnowschodnim wzdłuż brzegu Białego Dunajca. Pod estakadą powstanie połączone z ul. Szaflarską rondo, które zapewni wjazd i zjazd na obwodnicę kierowcom podróżującym na trasie Zakopane - Krościenko nad Dunajcem. Projektowana przez miasto Nowy Targ ul. Sikorskiego będzie połączona z rondem przy ul. Szaflarskiej, dzięki czemu również zyska dostęp do obwodnicy.
- Żeby zminimalizować oddziaływanie nowej drogi na Nowotarską Strefę Relaksu przygotowaliśmy rozwiązania pozwalające zmniejszyć pas terenu niezbędnego do poprowadzenia odcinka wzdłuż tego obszaru. Zostaną również wybudowane ekrany akustyczne - informuje GDDKiA.
W dalszej części obwodnicy, na północ od istniejącej kładki pieszo-rowerowej, powstanie most nad Białym Dunajcem, następnie trasa połączy się z istniejącą DK49 ok. 300 metrów na północ od Zakładu Gospodarowania Odpadami. W tym miejscu powstanie rondo. Dalej droga biec będzie na południe, w obecnym śladzie DK49, do ronda na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 969 (obwodnica Waksmundu). Ten odcinek zostanie rozbudowany do dwóch jezdni, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
- Wzdłuż nowej trasy powstaną nowe drogi zapewniające komunikację dla tego obszaru. W ramach inwestycji będziemy dbać także o zachowanie ciągłości przebiegu ścieżek rowerowych i narciarskich tras biegowych. Zaplanowano budowę przejść dla średnich i małych zwierząt. Przebudujemy również fragment ul. Lotników - zapowiada Kacper Michna.
Po uzyskaniu DŚU powstanie koncepcja programowa obwodnicy Nowego Targu. W jej ramach GDDKiA będzie prowadzić m.in. badania geologiczne terenu. Następnie drogowcy planują ogłosić przetarg na wykonanie tej inwestycji w formule "Projektuj i buduj". Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029.
Obwodnica Nowego Targu jest przygotowywana w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W całej Polsce powstanie 100 nowych dróg o łącznej długości ok. 820 km. Na ich przygotowanie i budowę Rada Ministrów zaplanowała ok. 28 miliardów zł. W Małopolsce ma powstać siedem obwodnic: Chrzanowa i Trzebini, Nowego Targu, Piwnicznej-Zdroju, Tarnowa, Wadowic, Makowa Podhalańskiego i Limanowej. Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się na stronie.
Obwodnica Nowego Targu. Mieszkańcy są przeciw. Gorące spotka...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
