FLESZ - Turystyka kosmiczna nie taka kolorowa
W tej chwili, by załatwić sprawę w Urzędzie Miasta Tarnowa, trzeba zająć sobie kolejkę samemu i strzec miejsca jak oka w głowie. Jedynie w wydziale komunikacji można było zarezerwować konkretną datę rejestracji samochodu, ale tu zapisy prowadzono "na zeszyt". Kilka rzeczy można również ustalić przez internet - pod warunkiem posiadania profilu zaufanego.
- To zazwyczaj drobne rzeczy i dotyczą rozpoczęcia procedury na przykład złożenia wniosku, a nie załatwienia całej sprawy - mówi Janusz Różycki, dyrektor Wydziału Informatyzacji Urzędu Miasta Tarnowa.
System kolejkowy, który zacznie funkcjonować w UMT przy ulicy Nowej 4 z początkiem lutego obejmie pięć komórek urzędu: Wydział Komunikacji, Urząd Stanu Cywilnego, Wydział Spraw Obywatelskich, Tarnowską Kartę Miejską oraz podatki i odpady komunalne.
- Chcemy usprawnić obsługę spraw, w których tworzą się kolejki. Budynek przy ulicy Nowej 4 jest najczęściej odwiedzanym miejscem przez mieszkańców spośród naszych urzędów. Tutaj tarnowianie mogą załatwić kwestie związane między innymi z prawem jazdy, dowodami osobistymi czy rejestracją pojazdów - wyjaśnia Janusz Różycki.
Początkiem lutego na parterze, przy głównym wejściu do budynku zainstalowany zostanie biletomat. Na urządzeniu będzie wymienionych pięć wydziałów. Po wyborze, tego który interesuje petenta i sprawy z jaką przyszedł, otrzyma wydruk biletu. Będzie on wskazywał nie tylko konkretne stanowisko bądź salę, do której należy się udać, ale również poinformuje ile osób oczekuje w kolejce. Na monitorach wyświetlać się będzie numer aktualnie obsługiwanego klienta. Pojawią się również zapowiedzi głosowe.
W sumie do dyspozycji mieszkańców są 33 stanowiska. Będą w nich przyjmowani w kolejności pobranych biletów. Wyjątekiem będą osoby niepełnosprawne oraz mieszkańcy, którzy załatwiają sprawy w Urzędzie Stanu Cywilnego związane ze śmiercią bliskiej osoby, obsługiwani poza kolejnością.
Jak przekonuje Janusz Różycki system kolejkowy to korzyści nie tylko dla petentów, ale także dla urzędników. - Mieszkańcy, którzy widzą jaki numer jest obecnie obsługiwany, mogą w międzyczasie załatwić sobie coś innego. Dla nas to też spore ułatwienie. Wiemy ile dany pracownik obsłużył spraw i to też pozwala przesuwać go do innych zadań – dodaje.
Mieszkańcy na razie maja mieszane uczucia do nowego systemu.
- Myślę, że to bardzo dobry pomysł przynajmniej nie będzie już przepychania się w kolejce kto jest za kim i skończy się tzw. „przepraszam ja tylko na chwileczkę” – mówi pani Magda z Tarnowa.
- Nie skróci to czasu oczekiwania na swoją kolej. Myślę, że lepiej byłoby wprowadzić dodatkowe stanowiska do obsługi – podkreśla z kolei Jerzy Piątek z Tarnowa.
System kolejkowy kosztował miasto kilkadziesiąt tysięcy złotych. Część pieniędzy pochodziła z funduszy europejskich.
Nie jest to jedyna z zapowiadanych nowości. Za kilka tygodni termin rejestracji pojazdów będzie można ustalić bez wychodzenia z domu przez internet. Obecnie dogrywane są szczegóły. Niewykluczone, że w przyszłości system kolejkowy pojawi się w innych jednostkach magistratu m.in. Wydziale Geodezji i Nieruchomości oraz Architektury i Budownictwa.
