MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Teatr Słowackiego w Krakowie miał być narodową sceną. Minister się zmienił, a co z deklaracjami resortu? "Siłą go nie weźmiemy"

Anna Piątkowska
Anna Piątkowska
W marcu podczas premiery "Wesela" Mai Kleczewskiej minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz (z prawej) uścisnął dłoń dyrektorowi Krzysztofowi Głuchowskiemu. Ministra już nie ma,  kadencja Głuchowskiego wkrótce kończy się kadencja, a scena nadal nie jest narodowa
W marcu podczas premiery "Wesela" Mai Kleczewskiej minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz (z prawej) uścisnął dłoń dyrektorowi Krzysztofowi Głuchowskiemu. Ministra już nie ma, kadencja Głuchowskiego wkrótce kończy się kadencja, a scena nadal nie jest narodowa Łukasz Gągulski, PAP
- Kraków zasługuje na dwie narodowe sceny - mówił w marcu ówczesny minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz, ogłaszając ze sceny Teatru Słowackiego decyzję o współprowadzeniu instytucji przez MKiDN. Formalności miały zostać dopięte z nowym zarządem Województwa Małopolskiego. Jak dziś mają się deklaracje ministerstwa? - Do tanga trzeba dwojga – mówi Hanna Wróblewska, która przejęła stery resortu kultury, uspokajając jednak, że obietnice poprzednika nie były pustymi słowami.

- Zdecydowaliśmy, jako ministerstwo kultury, współprowadzić Teatr Słowackiego - ogłosił minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz 17 marca, podczas premiery „Wesela” Mai Kleczewskiej. - Proszę jednak o chwilę cierpliwości, wszystkie dokumenty są przygotowane, ale nie chcę zawierać porozumienia z Sejmikiem Wojewódzkim, który chciał zniszczyć ten teatr. Poczekam do wyborów – dodał.

Wybory dawno za nami, startujący do Europarlamentu Bartłomiej Sienkiewicz pożegnał się z resortem kultury, a kwestie współprowadzenia Teatru Słowackiego nie posunęły się do przodu.

- Rozmowy o współprowadzeniu Teatru Słowackiego cały czas trwają, dokumenty kursują pomiędzy MKiDN a marszałkiem – mówiła podczas konferencji prasowej ministerstwa kultury Hanna Wróblewska. - Powiem tak: do tanga trzeba dwojga. My podtrzymujemy i nie wyobrażam sobie, żeby organizator nie chciał partycypować w rozwoju takiej instytucji jak Teatr Słowackiego poprzez współorganizatora.

Jak wyjaśniał Andrzej Wyrobiec, podsekretarz stanu w resorcie kultury, zastój w rozmowach na temat współprowadzenia to „kłopot wyłącznie polityczny”. Obecnie bowiem ministerstwo nie ma z kim rozmawiać na temat Teatru Słowackiego. Organizatorem sceny jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, a tu wciąż nie został wyłoniony marszałek. Ministerstwo deklaruje, że rozmowy będą kontynuowane, kiedy tylko po drugiej stronie pojawi się partner do rozmowy.

- Siłą go nie odbijemy. Nie ma takiej możliwości. Nie chciałabym też, żeby instytucje kultury stawały się polem walki. Wierzę, że jesteśmy w stanie wynegocjować współprowadzenie tego teatru – wyjaśniała Hanna Wróblewska.

W czerwcu sejmik powinien wybrać wreszcie marszałka, ale czy kwestia Teatru Słowackiego będzie najpilniejszym tematem, jaki podejmie nowy zarząd? A w przypadku "Słowaka" czas gra rolę, nie tylko o współprowadzenie teatru chodzi. 31 sierpnia kończy się kadencja Krzysztofa Głuchowskiego na stanowisku dyrektorskim, pytanie kto od września poprowadzi jedną z najważniejszych polskich scen teatralnych?

Przypomnijmy, w lipca ubiegłego roku Zarząd Województwa Małopolskiego ogłosił konkurs na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Słowackiego, stanęło do niego czterech kandydatów, w tym obecny dyrektor. Nazwisko osoby, która miała pokierować instytucją miało zostać wyłonione jesienią ubiegłego roku. Konkurs został jednak unieważniony w związku z incydent naruszenia przez pracownika dziennika podawczego urzędu koperty zawierającej ofertę jednego z uczestników konkursu. Sam konkurs budził jednak wiele kontrowersji w środowisku teatralnym, m.in. w związku z tym, że jego przebieg został utajniony, a organizatorzy tłumaczyli takie posunięcie przepisami RODO.

Ponownie konkurs nie został już ogłoszony. Czasu na przeprowadzenie nowego właściwie już nie ma, zważywszy że wakacje to martwy sezon. O tym, jak nominacje wpływają na teatr mogliśmy się w Krakowie przekonać, śledząc losy Starego Teatru. Dziś Stary wychodzi na prostą, a ogłoszony po raz pierwszy od blisko dekady konkurs dyrektorski wygrała Dorota Ignatiew. Dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Słowackiego jest od 2016 roku Krzysztof Głuchowski, w ostatnich latach kierowana przez niego instytucja stała się jedną z najlepszych polskich scen. Oby "Słowak" nie musiał przechodzić tej samej drogi, co Stary Teatr.

- Siłą tego teatru jest nie tylko pan dyrektor, ale wszyscy pracownicy. I tej siły nie da się pokonać jedną decyzją administracyjną. Jestem pewien, że aktorzy, zespół techniczny, zespół administracyjny Teatru Słowackiego wie, gdzie pracuje i wie, jaką kulturę chce tworzyć, jakie wartości chce przekazywać – mówił Andrzej Wyrobiec podczas konferencji ministerstwa kultury. - Będą mieli ewentualnie trudniej, ale nie sądzę. Jestem dobrej myśli co do przyszłości całego zespołu i współpracy z marszałkiem województwa małopolskiego przy współprowadzeniu Teatru Słowackiego – dodał.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Robert EL Gendy Q&A

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska