https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trzy lata temu stacja w Oświęcimiu to był obraz nędzy. Obecnie znów jest ważnym węzłem kolejowym. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Jeszcze trzy lata temu stacja w Oświęcimiu przedstawiała obraz nędzy
Jeszcze trzy lata temu stacja w Oświęcimiu przedstawiała obraz nędzy Zbiory firmy PORR
Z danych PKP PLK wynika, że przez Oświęcim przejeżdża każdego dnia ok. 140 pociągów. Stacja oświęcimska znów stała się ważnym węzłem kolejowym, a jeszcze trzy lata temu przedstawiała obraz nędzy i rozpaczy. Zobacz galerię zdjęć, jak zmieniła stacja w Oświęcimiu.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Najpierw powstał nowy budynek dworca PKP w Oświęcimiu

Przez dziesięciolecia Oświęcim był ważnym węzłem kolejowym. Na początku XXI wieku stacja zaczęła tracić na znaczeniu, a wraz z tym niszczeć.

Jeszcze trzy lata temu stacja w Oświęcimiu przedstawiała obraz nędzy
Jeszcze trzy lata temu stacja w Oświęcimiu przedstawiała obraz nędzy Zbiory firmy PORR

Metamorfoza zaczęła się w połowie 2020 roku, gdy oddany został nowy budynek dworcowy.

W połowie 2020 roku oddany został nowy budynek dworca w Oświęcimiu. To była pierwsza zmiana na oświęcimskiej stacji
W połowie 2020 roku oddany został nowy budynek dworca w Oświęcimiu. To była pierwsza zmiana na oświęcimskiej stacji Archiwum GK / Bogusław Kwiecień

Potem rozpoczęła się przebudowa stacji. Prace ruszyły jesienią 2021 roku i objęły całą infrastrukturę kolejową. Inwestycja prowadzona przez PKP PLK była częścią modernizacji linii 93 Czechowice-Dziedzice - Oświęcim - Trzebinia.

Jeszcze trzy lata temu stacja w Oświęcimiu przedstawiała obraz nędzy i rozpaczy
Jeszcze trzy lata temu stacja w Oświęcimiu przedstawiała obraz nędzy i rozpaczy Zbiory firmy PORR

Stacja w Oświęcimiu znów jest ważnym węzłem

Po dawnej stacji w Oświęcimiu nie ma śladu. Zniknęły wszystkie budynki dawnej infrastruktury.

Jeszcze trzy lata temu stacja w Oświęcimiu przedstawiała obraz nędzy i rozpaczy
Jeszcze trzy lata temu stacja w Oświęcimiu przedstawiała obraz nędzy i rozpaczy Zbiory firmy PORR
Z krajobrazu stacyjnego zniknęła m.in. charakterystyczna nastawnia. Powstała nowa w innym miejscu
Z krajobrazu stacyjnego zniknęła m.in. charakterystyczna nastawnia. Powstała nowa w innym miejscu Archiwum GK / Bogusław Kwiecień

Z myślą o pasażerach powstały cztery zadaszone perony, wyposażone w ławki i wiaty. Pamiętną kładkę nad torami zastąpiło przejście podziemne długości ponad 110 m. Zapewnia lepszy dostęp do peronów, a ponadto stanowi połączenie miasta z Brzezinką.

Stara stacja i dworzec w Oświęcimiu
Stara stacja i dworzec w Oświęcimiu Archiwum GK / Bogusław Kwiecień

Nowe obiekty dostosowane są do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano antypoślizgową nawierzchnię wraz z systemem ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących. Osoby z ograniczeniami ruchowymi, starsze czy rowerzyści mogą korzystać z wind, które znajdują się na każdym z peronów.

Wszystkie perony na nowej stacji są zadaszone
Wszystkie perony na nowej stacji są zadaszone Archiwum GK / Bogusław Kwiecień

W ramach modernizacji wymieniona została cała infrastruktura techniczna z torowiskami i trakcjami. Nadzór i sterowanie ruchem kolejowym na oświęcimskiej stacji odbywa się z nowo wybudowanej nastawni. Wykonawcą inwestycji była firma PORR.

Po przebudowie przez stację w Oświęcimiu przejeżdża każdego dnia ok. 140 pociągów, w tym wiele składów pasażerskich na liniach krajowych i międzynar
Po przebudowie przez stację w Oświęcimiu przejeżdża każdego dnia ok. 140 pociągów, w tym wiele składów pasażerskich na liniach krajowych i międzynarodowych Archiwum GK / Bogusław Kwiecień

Dzisiaj Oświęcim znów jest ważnym węzłem kolejowym, przez który przejeżdża codziennie 140 pociągów. Dużą część stanowią składy pasażerskie. Oświęcim uzyskał szereg nowych połączeń krajowych, a także międzynarodowych.

W ramach przebudowy stacji w Oświęcimiu powstał tunel prowadzący na perony i do Brzezinki. Zastąpił dawną kładkę
W ramach przebudowy stacji w Oświęcimiu powstał tunel prowadzący na perony i do Brzezinki. Zastąpił dawną kładkę Archiwum GK / Bogusław Kwiecień
Do dyspozycji osób starszych i mających problemy z poruszaniem się na każdym peronie są windy
Do dyspozycji osób starszych i mających problemy z poruszaniem się na każdym peronie są windy Archiwum GK / Bogusław Kwiecień
Dawny budynek dworca PKP w Oświęcimiu krótko przed wyburzeniem
Dawny budynek dworca PKP w Oświęcimiu krótko przed wyburzeniem Archiwum GK / Bogusław Kwiecień
Ostatnie dni dworca PKP w Oświęcimiu w dawnej zabudowie
Ostatnie dni dworca PKP w Oświęcimiu w dawnej zabudowie Archiwum GK / Bogusław Kwiecień
Wszystkie perony na nowej stacji są zadaszone
Wszystkie perony na nowej stacji są zadaszone Archiwum GK / Bogusław Kwiecień

Więcej zdjęć:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska