https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trzy nowe Lajkoniki II wyjechały już na linie w Krakowie

Piotr Rąpalski
Trzy pierwsze nowe Lajkoniki II, z projektu obejmującego dostawę 60 nowoczesnych tramwajów, zostały już odebrane i mogą wozić pasażerów na liniach regularnych. Wagony zostały oficjalnie zaprezentowane w czwartek, 24 listopada, na terenie zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Dwa z nich wyjechały już dzisiaj na krakowskie tory na linię nr 9.

Zamówione tramwaje są kontynuacją projektu Lajkonik I, w ramach którego do Krakowa w latach 2020–2021 trafiło 50 nowych wagonów.

– Obecnie w Krakowie jest już pięć Lajkoników II, z czego pierwsze wyjechały dzisiaj na linie regularne, aby wozić pasażerów. Dostawa wszystkich 60 nowych tramwajów zgodnie z umową powinna się zakończyć w 2023 roku. Wtedy w Krakowie będzie kursowało już w sumie 110 nowych Lajkoników. Dzięki temu udział tramwajów z niską podłogą w całej flocie MPK wyniesie ok. 90 proc. – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Nowością będą także specjalne oparcia dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Warto podkreślić, że dwa tramwaje z 60 sztuk będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.

Krakowski przewoźnik planuje zakup kolejnych nowych niskopodłogowych tramwajów, wyposażonych w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Chodzi o nową umowę na dostarczenie do 2026 roku w sumie 60 nowoczesnych wagonów, przy czym w pierwszej kolejności planowany jest zakup 30 sztuk. Warto zaznaczyć, że część z tych wagonów będzie miała ponad 40 metrów długości.

Czy opłaca się jeździć elektrykiem?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rudy z Budy
p znow wyrzucone pieniadze w bloto bo zamiast inwestowac i budowac linie trolejbusowe kupuje sie idiotyczne tramwaje ktore sa bardzo drogie w eksploatacji a budowa linii tramwajowych sprowadza Krakow do roli pariasa komunikacyjnego. I nie zmieni sie to dopoki w Krakowie bedzie rzadzila Przybleda z Sosnowca ktora ma udzialy w fabrykach szyn w Sosnowcu a wiec promuje ta archaiczna forme transportu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska