FLESZ - Rosyjska horda w Charkowie - Relacja

„Amerykański mit” na zdjęciach
„Ameryka zawsze fascynowała i zaciekawiała swoją cywilizacją i jej osiągnięciami. Od początku istnienia powstały o niej mity, które przyciągały rzesze emigrantów. Szczególnie silnie odczuwaliśmy ich magię w okresie komunizmu. Później, kiedy wkroczyliśmy na drogę kapitalizmu, mity te nieco wyblakły. Jakie są? Jaka jest prawda? Czy Ameryka jest inna niż mity, które funkcjonują o niej? Starałem się zobaczyć różnice, które dzielą nasze kultury. Ale czy są one tak istotne? Wydaje mi się, że fotografia moja dotyka zaledwie tego, co jest ulotnym obłokiem mgł“ – pisał w folderze do wystawy prezentowanej w NCK w 1999 roku Marek Norek
Marek Norek (8.11.1944 - 10.03.2021) operator, reżyser, fotograf i producent filmowy. W latach 1985-2013 był instruktorem d/s filmu w Nowohuckim Centrum Kultury i opiekunem Amatorskiego Klubu Filmowego „Nowa Huta". Wyreżyserował ponad dwadzieścia filmów emitowanych głównie w telewizji, między innymi serial „Krajobrazy” poświęcony przyrodzie i zabytkom okolic Krakowa. Jego autorski film „Brooklyn Czarter” z udziałem Jana Peszka uczestniczył w Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie w 1989 roku. Po wielokrotnych emisjach w TVP Kultura dużą popularnością cieszył się „Pamiętnik Leo” film Marka Norka wyprodukowany W 2009 r. przez NCK w którym pełnił on jednocześnie rolę reżysera, operatora, montażysty i scenarzysty. Film powstał na podstawie pamiętnika Leona Silberbacha, żydowskiego chłopca ukrywającego się w czasie Holocaustu w podkrakowskiej wsi Mogiła.
Był autorem zdjęć filmowych do pięćdziesięciu filmów krótkometrażowych w reżyserii. Był autorem zdjęć do dwóch książek o sztuce: „Sztuka Sakralna” Mariana Korneckiego, „Sztuka Obronna” Janusza Bogdanowskiego.
Marek Norek „Amerykański Mit” - wystawa wspomnieniowa w 1. rocznicę śmierci.
21 kwietnia – 22 maja, FOTO-GALERIA, otwarcie wystawy – 21 kwietnia (czwartek), g. 18.00
Podczas wernisażu prezentacja filmu Marka Norka „Brooklyn czarter” oraz mini recital Jana Oberbeka - wirtuoza gitary.
„Były sobie rzeźby w mieście…”
Wystawa fotogramów Tadeusza Cukra przedstawiających rzeźby Igora Mitoraja, które były prezentowane w Krakowie na wystawach w Collegium Iuridicum UJ (1993) i na Rynku Głównym (2003/2004). Ekspozycja wzbogacona jest fotografiami późnych prac Artysty - wrót kościelnych w Rzymie i Warszawie.
„Były sobie rzeźby w mieście…”
Rzeźby Igora Mitoraja w fotografiach Tadeusza Cukra
22 kwietnia – 22 maja, Złota Galeria CENTRUM
wernisaż - 28 kwietnia (czwartek)
„Przestrzeń dla sztuki” 9. edycja projektu - prof. Jacek Waltoś
Cykl wystawienniczy „Przestrzeń dla sztuki” prezentuje dorobek artystyczny wybitnych twórców i pedagogów z kręgu Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Głównym celem projektu jest dotarcie do możliwie szerokiego kręgu odbiorców - z różnych środowisk i o różnym poziomie przygotowania do odbioru sztuki współczesnej. Stąd wybór miejsc ekspozycyjnych – galerii krakowskiej ASP, przestrzeni wystawienniczej Uniwersytetu Ekonomicznego i Nowohuckiego Centrum Kultury.
Bohaterem 9. edycji jest prof. Jacek Waltoś.
- Na wystawę składa się ponad 300 prac malarskich, rzeźb, rysunków i grafik z lat 1960–2019, spiętych tytułem „Wspólna niepamięć”. To pierwsza od lat tak obszerna prezentacja twórczości Jacka Waltosia w Krakowie – zapowiada Joanna Gościej-Lewińska, kuratorka projektu „Przestrzeń dla sztuki”.
Zgodnie z tradycją „Przestrzeni dla sztuki” prace pokazujemy w trzech miejscach. Ekspozycję w Akademii Sztuk Pięknych (w galerii i muzeum), zatytułowaną „Inspiracje teatralne”, zadedykowana została poecie Adamowi Zagajewskiemu. Obejmuje nigdy wcześniej nie pokazywane rysunki scenograficzne i projekty kostiumów, przygotowane dla Teatru Poezji Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1961–1963 na potrzeby takich spektakli, jak „Niobe” K. I. Gałczyńskiego, „Łąka” B. Leśmiana oraz „Elektra” R. Straussa.
W przestrzeniach Uniwersytetu Ekonomicznego zaprezentowane zostaną przede wszystkim prace malarskie, które powstały w całym prezentowanym na wystawie okresie – od początku lat 60. XX wieku po ostatnie lata. Pod tytułem „Cztery kolory” kryją się najbardziej reprezentatywne dla twórczości artysty cykle: Permutacje, Cztery kolory w kwadracie, Przemiana: Androgyne, Kręgi, Obrazy Zdarzone, Morskie… W sumie 40 prac na płótnie i papierze.
Część wystawy w Nowohuckim Centrum Kultury, zatytułowana „Zasłona - Ściana” prezentuje prace, które w zamyśle ich twórcy ukazują dwoistość otaczającej nas rzeczywistości – głównym motywem jest tu „awers” i „rewers”, równoprawnie podzielona przestrzeń. Ten sposób widzenia świata najlepiej oddaje cykl pięciu płaskorzeźb dwustronnych i dwóch rzeźb, wykonanych z użyciem cementu i grysu marmurowego w latach 1984–1994: Wspólna nieobecność, Ofiarowanie, Objęcia, Fragmenty, Daremny żal, Pieta w trójnasób, Płaszcz miłosiernego Samarytanina. Cykl uzupełniają rzeźby, płaskorzeźby, obrazy, szkice i rysunki, w których artysta podejmuje te same lub zbliżone motywy. Do obejrzenia jest też 41 grafik i rzeźb powstałych w latach 1966–1976, w tym pochodząca z 1969 roku Wspólna niepamięć, która dała nazwę całemu przeglądowi twórczości Jacka Waltosia.
9. edycja projektu „Przestrzeń dla sztuki”
prof. Jacek Waltoś „Wspólna niepamięć” - malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba
26 kwietnia – 22 maja 2022 r.
Akademia Sztuk Pięknych - plac Matejki 13, Galerie ASP
otwarcie: 26 kwietnia (wtorek) godz. 13.00
Uniwersytet Ekonomiczny, ul. Rakowicka 27, Pawilon Sportowo-Dydaktyczny
otwarcie: 27 kwietnia (środa) godz. 13.00
Nowohuckie Centrum Kultury - al. Jana Pawła II 232, Biała Galeria
otwarcie: 29 kwietnia (piątek) godz. 18.00
- Blok jak zamek w Krakowie! "Najoryginalniejszy" w mieście! Kto jeszcze nie widział?
- Bierzemy je na potęgę! Oto efekty uboczne popularnych leków bez recepty.
- Zatopione Skawce. Wieś na dnie Jeziora Mucharskiego
- Te znaki zodiaku to najlepsze żony
- Z aptek zniknęło kilkanaście popularnych leków. Wycofał je GIF
- "Perły Śródmieścia" usunięte. To kolejna akcja krakowskiej straży miejskiej