Zespół ds. Licencji Ligowych w Sporcie Żużlowym rozpatrzył wnioski złożone przez kluby z trzech poziomów rozgrywkowych w naszym kraju (jeżdżą u nas także zagraniczne ekipy). Do ideału daleko, bo tylko w dwóch przypadkach postępowanie skutkowało otrzymaniem licencji zwykłej, czyli z oceną bez zastrzeżeń. Dotyczy to ZKŻ Zielona Góra (Falubaz) w Ekstralidze i klub z niemieckiego Landshutu w KLŻ. Większość ma licencje warunkowe (taką ma m.in. Speedway Kraków) lub nadzorowane (Unia Tarnów). Oznacza to, że nie wszystkie kwestie organizacyjno-finansowe zostały należycie zabezpieczone, ale odstępstwa nie są na tyle rażące, by odbierać prawo startu.
Nie wszystkim jednak to się udało. W najgorszej sytuacji są Kolejarz Opole i Polonia Piła, który odstały decyzję odmowną; przysługuje im odwołanie do Prezydium Zarządu Głównego PZM. Oba miały być rywalami Speedway Kraków w KLŻ, a na tę chwilę w najniższej lidze jest tylko 5 drużyn.
Tarnów i Kraków są na żużlowej mapie Polski
Kraków wraca na żużlową mapę po kilku latach. Ostatnio, w 2019 r., w rozgrywkach na najniższym szczeblu uczestniczyła Speedway Wanda. Działacze nowego podmiotu, niezwiązanego z poprzednim (choć też bazą będzie stadion KS Wanda), blisko przystąpienia do ligi byli już przed sezonem 2024, ale na ostatniej prostej nie udało się spełnić wszystkich wymogów. Teraz nie było aż takich problemów, zresztą klub już wcześniej ogłosił, że pojedzie w KLŻ, znany jest też skład.
Działacze Unii Tarnów mieli mniej czasu na rozwiązanie poważnych problemów. Po uzyskaniu awansu pod koniec września trzeba było w trybie pilnym spłacić zaległości wobec zawodników za sezon 2024 - to "nienegocjowalny" warunek w procesie licencyjnym - oraz uzyskać wsparcie w kwestii modernizacji toru.
Było zagrożenie, że żużel z zniknie z Tarnowa. Czarny scenariusz jednak się nie ziścił. Znaleziono sponsorów, a prace na torze zapowiedziały władze miasta i wszystko wskazuje na to, że zespół w 2. Ekstralidzie będzie mógł wystartować bez przeszkód.
Licencje na sezon 2025 w polskich ligach żużlowych
Ekstraliga
Zielonogórski Klub Żużlowy SSA – licencja zwykła
Speedway Lublin SA – licencja warunkowa z odstępstwem
GKM SA Grudziądz – licencja warunkowa z odstępstwem
KS Toruń SA – licencja warunkowa z odstępstwem
Włókniarz Częstochowa SA – licencja zwykła z odstępstwem
Wrocławskie Towarzystwo Sportowe SA – licencja warunkowa
KS ROW Rybnik SA – licencja warunkowa
Stal Gorzów Wlkp. SA – licencja nadzorowana
2. Ekstraliga
Unia Tarnów ŻSSA – licencja nadzorowana
Unia Leszno SSA – licencja warunkowa
Wilki Krosno SA – licencja warunkowa
Klub Żużlowy Orzeł Łódź SA – licencja warunkowa z odstępstwem
TŻ Ostrovia SA – licencja warunkowa z odstępstwem
PSŻ Poznań sp. z o.o. – licencja warunkowa z odstępstwem
ŻKS Polonia Bydgoszcz SA – licencja warunkowa z odstępstwem
H69 Speedway SA Rzeszów – licencja warunkowa z odstępstwem
Krajowa Liga Żużlowa
Speedway Kraków sp. z o.o. – licencja warunkowa
Wybrzeże Gdańsk SA – licencja warunkowa
Automobilklub Landshut e.V im ADAC – licencja zwykła
GTM Start Gniezno – licencja warunkowa z odstępstwem
SK Lokomotive Daugavpils – licencja zwykła z odstępstwem
TS Kolejarz Opole – odmowa przyznania licencji
PKS Polonia Piła sp. z o.o. – odmowa przyznania licencji
