https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Małopolsce powstanie najdłuższy w kraju tunel. Wydrąży go skomplikowana maszyna wyprodukowana w Chinach

Klaudia Kulak
Maszyna, która wydrąży tunel pod Pisarzową, przeszła testy i odbiory w chińskiej fabryce w Changsha
Maszyna, która wydrąży tunel pod Pisarzową, przeszła testy i odbiory w chińskiej fabryce w Changsha Podłęże - Piekiełko
Podpisana w marcu umowa na modernizację czwartego odcinka linii numer 104 Chabówka – Nowy Sącz staje się rzeczywistością. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje na kilku odcinakach. Jednym z nich jest odcinek Klęczany – Limanowa, gdzie powstanie tunel. Wlot do tunelu będzie w Męcinie, a wylot – w Mordarce. Dzięki niemu pociągi pojadą krótszą drogą, oszczędzając czas podróżnych. Aby go wydrążyć konieczne jest sprowadzenie do naszego kraju specjalistycznego sprzętu. - Maszyna, która wydrąży tunel pod Pisarzową, przeszła testy i odbiory w chińskiej fabryce w Changsha. Po demontażu na mniejsze części, zostanie przetransportowana drogą morską do Polski, by ostatecznie w przyszłym roku rozpocząć budowę tunelu pomiędzy Męciną i Mordarką - informuje Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK. Po wykonaniu prac pod Nowym Sączem wróci do Chin.

Modernizacja linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” to obok budowy „Sądeczanki” jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w regionie.

Po jej zakończeniu, czas przejazdu między Krakowem, a Nowym Sączem skróci się do około godziny. Przyczyni się też do rozwoju kolei w regionie, a co za tym idzie wzrostu znaczenia tego środka transportu. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miast w Małopolsce.

Inwestycja realizowana jest etapowo, a jednym z nich jest modernizacja linii kolejowej między Nowym Sączem, a Chabówką. Dzięki rozpoczętym pracom na linii nr 104 możliwy będzie powrót pociągów po wieloletniej przerwie i zwiększenie dostępu do kolei.

Kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 104, na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany potrwa zgodnie z założeniem 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie, z uwzględnieniem tunelu kolejowego, który skróci czas przejazdu na tej trasie. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej natomiast ma zostać zagospodarowany przez lokalne samorządy z korzyścią dla regionu.

Na tym właśnie odcinku powstanie też najdłuższy nie tylko kolejowy, ale również drogowy tunel w Polsce. Zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Zadanie zrealizuje konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak - Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jest miliard 930 milionów złotych - mówi Artur Popko, prezes Budimexu.

Specjalistyczna maszyna, która przeszła już testy wydrąży ziemię na długości niemal 4 kilometrów. Inwestycja zakłada wydrążenia także tunelu ewakuacyjnego, do którego użyją innej, ale podobnej maszyny, która też przechodzi testy.

- Maszyna musi być złożona, sprawdzona, więc przechodzi testy, następnie będzie przygotowywana do transportu do Polski. Na miejscu będzie montowana i w przyszłym roku ruszy budowa tunelu. Wykonawca zdecydował się na użycie dwóch maszyn o różnej średnicy, jedna będzie pracować przy tunelu standardowym dla pociągu, obok będzie budowany tunel mniejszy na potrzeby ewentualnych działań ewakuacyjnych - mówi "Gazecie Krakowskiej" Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK. - Działanie maszyny polega na tym, że ona jakby montuje ten tunel na żywo. Wydrąży odcinek, buduje ściany i idzie dalej, a w tym czasie trzeba wyciągnąć ten cały wydrążony urobek, zabezpieczyć go i zutylizować - dodaje

To wyjątkowe miejsce na mapie Małopolski. Astro Centrum w Chełmcu oficjalnie otwarte!

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska