Modernizacja linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” to obok budowy „Sądeczanki” jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w regionie.
Po jej zakończeniu, czas przejazdu między Krakowem, a Nowym Sączem skróci się do około godziny. Przyczyni się też do rozwoju kolei w regionie, a co za tym idzie wzrostu znaczenia tego środka transportu. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miast w Małopolsce.
Inwestycja realizowana jest etapowo, a jednym z nich jest modernizacja linii kolejowej między Nowym Sączem, a Chabówką. Dzięki rozpoczętym pracom na linii nr 104 możliwy będzie powrót pociągów po wieloletniej przerwie i zwiększenie dostępu do kolei.
Kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 104, na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany potrwa zgodnie z założeniem 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie, z uwzględnieniem tunelu kolejowego, który skróci czas przejazdu na tej trasie. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej natomiast ma zostać zagospodarowany przez lokalne samorządy z korzyścią dla regionu.
Na tym właśnie odcinku powstanie też najdłuższy nie tylko kolejowy, ale również drogowy tunel w Polsce. Zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Zadanie zrealizuje konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak - Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jest miliard 930 milionów złotych - mówi Artur Popko, prezes Budimexu.
Specjalistyczna maszyna, która przeszła już testy wydrąży ziemię na długości niemal 4 kilometrów. Inwestycja zakłada wydrążenia także tunelu ewakuacyjnego, do którego użyją innej, ale podobnej maszyny, która też przechodzi testy.
- Maszyna musi być złożona, sprawdzona, więc przechodzi testy, następnie będzie przygotowywana do transportu do Polski. Na miejscu będzie montowana i w przyszłym roku ruszy budowa tunelu. Wykonawca zdecydował się na użycie dwóch maszyn o różnej średnicy, jedna będzie pracować przy tunelu standardowym dla pociągu, obok będzie budowany tunel mniejszy na potrzeby ewentualnych działań ewakuacyjnych - mówi "Gazecie Krakowskiej" Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK. - Działanie maszyny polega na tym, że ona jakby montuje ten tunel na żywo. Wydrąży odcinek, buduje ściany i idzie dalej, a w tym czasie trzeba wyciągnąć ten cały wydrążony urobek, zabezpieczyć go i zutylizować - dodaje
- Taki prywatnie jest Marcin Janusz, srebrny medalista Igrzysk Olimpijskich
- Tak mieszkają Sławomir i Kajra. To ich urocze gniazdko w Małopolsce
- Darek kocha motoryzację. W garażu ma lincolna z 1974 roku o wadze ponad 2 ton
- Mural „Matki Sybiraczki” odsłonięty. W uroczystości wzięły udział setki uczniów
- Ten serial to hit. Kręcono go w słynnej wiosce romskiej w Maszkowicach
To wyjątkowe miejsce na mapie Małopolski. Astro Centrum w Chełmcu oficjalnie otwarte!
