https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Tarnowie jest ciszej, ale są jeszcze miejsca, gdzie hałas wciąż daje się we znaki

Paweł Chwał
Najgorsza sytuacja pod względem hałasu jest przy tranzytowej al. Jana Pawła II. Ten daje się we znaki zwłaszcza mieszkańcom okolicznych bloków
Najgorsza sytuacja pod względem hałasu jest przy tranzytowej al. Jana Pawła II. Ten daje się we znaki zwłaszcza mieszkańcom okolicznych bloków archiwum
Tarnów ma nową mapę akustyczną, z której można dowiedzieć się, w jakiej części miasta mieszkańcy są najbardziej narażeni na hałas. Poprzednie takie badania przeprowadzono pięć lat temu.

FLESZ - Elektryczne samoloty nadlatują. Hybrydy na polskim niebie

Pod potrzeby nowej mapy akustycznej pod uwagę brano wyniki badań natężenia hałasu z 48 reprezentatywnych punktów pomiarowych, które rozmieszczone były w różnych częściach Tarnowa. Przeprowadzano je zarówno w dzień, jak i w nocy.

- Pomiary prowadzone były przede wszystkim przy drogach, bo to na nich generowany jest największy hałas, a także przy linii kolejowej oraz w sąsiedztwie dziesięciu największych zakładów produkcyjnych w mieście. Przy lokalizacji tych punktów pod uwagę braliśmy między innymi wcześniejsze informacje od mieszkańców, którzy skarżyli się na uciążliwe hałasy - mówi Marek Kaczanowski, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska w tarnowskim magistracie.

Badania przeprowadziła wyłoniona w przetargu firma - ta sama, która podobne pomiary wykonywała również pięć lat temu. Wyniki zaskoczyły urzędników. Okazuje się bowiem, że uciążliwości związane z przekroczeniom poziomu hałasu odczuwa na co dzień niespełna trzy tysiące tarnowian, podczas gdy w 2014 roku było ich ponad osiem tysięcy.

- Najgorsza pod tym względem sytuacja panuje wciąż w sąsiedztwie alei Jana Pawła II, zwłaszcza na wyższych kondygnacjach okolicznych bloków, których nie chronią ustawione wzdłuż ulicy ekrany akustyczne. Aż prosi się o to, aby wybudować obwodnicę wschodnią, która przejęłaby ciężki ruch i jednocześnie uwolniła miasto od huku przejeżdżających tirów – wyjaśnia Marek Kaczanowski.

Poprawę pod względem uciążliwości hałasowych wiąże właśnie ze zrealizowanymi w ostatnich latach inwestycjami na drogach w mieście. Lepsza nawierzchnia, bez dziur i przełomów, a także ronda zamiast skrzyżowań sprawiają, że jazda jest bardziej płynna - bez gwałtowanego hamowania i ruszania na niskich biegach. Nie bez znaczenia jest również to, że samochody są coraz lepsze, a zakłady produkcyjne stosują się do monitów i wymieniają wentylatory oraz klimatyzatory na takie, które pracują ciszej i nie dają się tak bardzo we znaki sąsiadom.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ciekawe czy mierzyli teraz na ul.błonie i przedłużeniu J.Pawła .Po zamknięciu mostu ruch wzrósł 100%

G
Gość

I dobrze. Może wreszcie ktoś się weźmie za synchronizację świateł na Jana Pawła. Nudne jest słuchanie (czytanie), że to są inteligentne światła. Kiedy by człowiek nie jechał zawsze stanie na jakims czerwonym. Pora doby nie ma znaczenia.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska