FLESZ - Relacja z Chersonia

Koncert zorganizowany jest w ramach powołanej przez Filharmonię Krakowską platformy wspólnych z innymi instytucjami kultury działań muzycznych, nazwanej podczas jej inauguracji „Muzyczne Mosty”. Sygnatura ta jest obecnie szeroko rozpoznawana, szczególnie jeśli chodzi o koncerty organizowane przez Filharmonię Krakowską przy wydatnym udziale Capelli Cracoviensis, Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, a także instytucji spoza Małopolski oraz granic kraju.
"Pasja wg św. Mateusza" Johanna Sebastiana Bacha wykonana została po raz pierwszy najprawdopodobniej w Wielki Piątek 15 kwietnia 1729 r. w kościele św. Tomasza w Lipsku, choć przez niektórych znawców przedmiotu sugerowana jest także inna data pierwszej autorskiej prezentacji dzieła, czyli Wielki Piątek 11 kwietnia 1727 roku, dwa lata wcześniej niż przypuszczano. Genialne wyrazowo i formalnie dzieło stosunkowo szybko zostało jednak zapomniane. Dopiero dzięki odkryciu go przez Felixa Mendelssohna i zaprezentowaniu w Berlinie w 1829 roku wprawiło publiczność w zachwyt i doczekało się należnej atencji.
- Fenomen Pasji według św. Mateusza zrodził się na gruncie przebogatych doświadczeń Bacha jako kompozytora kantat kościelnych, które stanowią najpełniejsze świadectwo nierozerwalnej więzi intelektu artystycznego twórcy z jego głęboką religijnością - twierdzi Piotr Rostwo-Suski, muzykolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W Wielkim Tygodniu odbędzie się jeszcze jeden koncert wielkopostny – w środę 13 kwietnia 2022 roku o godz. 19 w Kościele pw. świętego Marcina przy ulicy Grodzkiej 58 wykonane zostaną plankty polskie i dawne śpiewy pasyjne. Wystąpi Zespół Wokalny Filharmoników Krakowskich przygotowany przez Piotra Piwko oraz Justyna Grabowska grająca na wirginale i portatywie, Aleksandra Kauf-Tyrała grająca na suce biłgorajskiej oraz Maria Klich – wirtuozka liry korbowej.