Czytaj także: Zderzenie aut w Kościelisku. Jedna osoba w szpitalu [ZDJĘCIA]
Wąskie, ciasne uliczki, wiele jednokierunkowych, zamknięta dla ruchu główna ulica miasta, brak parkingów oraz brak komunikacji lokalnej. Wszystko to powoduje, że opinie kierowców są zgodne - po Zakopanem jeździ się fatalnie. - Nowotarska w sezonie to prawdziwy horror! - mówi pan Jan, zakopiański taksówkarz. - Byle co powoduje, że zaraz się korkuje.
Inny taksówkarz, Marek Rumian, dodaje, że trochę sytuację na drogach poprawiło to, że główne ulice zostały wyremontowane, więc lepiej się jeździ. - W Szczyrbskim Plesie na Słowacji - mówi pan Marek - samochody zostawiane są na parkingu, a ludzie piechotą chodzą po mieście. U nas też powinno tak być. Ewentualnie mogłyby być taksówki i busy.
Do takiego samego wniosku doszły też władze Zakopanego, które planują wybudowanie na obrzeżach miasta parkingu buforowego dla autokarów i samochodów osobowych. Wydział inwestycyjny zlecił doradcom gospodarczym z firmy TOR, należącej do byłego ministra transportu, Tadeusza Syryjczyka - wskazanie optymalnej lokalizacji oraz najlepszych rozwiązań dla problemów komunikacyjnych Zakopanego. - Z naszej analizy wynika, że spośród kilku potencjalnych lokalizacji zdecydowanie najlepsza jest Spyrkówka (u wjazdu do miasta, przy zakopiance - przyp. red.) - mówił Syryjczyk.
Jak dodaje burmistrz Janusz Majcher, tam znajduje się osiem nieczynnych, porośniętych trawą torowisk należących do PKP. W sumie kilka hektarów gruntu, który idealnie nadaje się pod parking zaporowy. - PKP powinny oddać gminie ten teren, bo według przepisów majątek PKP może być skomunalizowany, jeżeli jest przeznaczony na rozwój komunikacji - wyjaśnia kwestię burmistrz Majcher.
Na Spyrkówce, zgodnie z opracowaniem spółki TOR, można by wybudować 3-poziomowy parking buforowy, przystanek dla komunikacji zbiorowej, przy ul. Szymony - dworzec komunikacji zbiorowej.
- Jednak sam parking nic nie da. Trzeba stworzyć komunikację miejską, kontrolowaną przez gminę - zaznacza szef TOR.
Dodaje, że gmina mogłaby się postarać o środki z funduszy unijnych na inwestycje infrastrukturalne.
- W 2016 roku parking mógłby już ruszyć - mówi Syryjczyk.
Ale to niejedyne proponowane rozwiązania, które poprawiłyby w mieście komunikację. Przede wszystkim należy też przebudować i inaczej wykorzystać parkingi przy Alejach. Dolny (po przebudowie - 4-poziomowy), zdaniem specjalistów powinien służyć autom osobowym, górny zaś - autokarom.
Do tego budowa galerii handlowej z podziemną stacją kolejową (przy dworcu PKP) i parkingami oraz połączenie jej przejściem podziemnym z postojem pod barem FIS i dworcem PKS, wybudowanie dwóch obwodnic miasta (przez Powstańców Śląskich, schodząca łącznikiem za sanktuarium na ul. Krzeptówki, druga - z Poronina, przez Ząb, Nowe Bystre do Pająkówki), wybudowanie parkingu przy sanktuarium oraz w Bukowinie, który obsługiwałby Morskie Oko...
Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!
Konkurs dla matek i córek. Spróbuj swoich sił i zgarnij nagrody!
Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!