Z dziesięciu autobusów (osiem dużych, dwa średnie), które Wieliczka zamówiła w fabryce Solarisa na razie przyjechał do miasta - w połowie listopada - jeden. 12-metrowy pojazd ulokowano jednak na parkingu przy ul. Dembowskiego, bo przedłużały się procedury związane z jego ubezpieczeniem.
- Autobus ma już autocasco, wynegocjowaliśmy cenę 25 tys. zł za rok (wcześniej firmy ubezpieczeniowe żądały za to ok. 140 tys. zł - red.). Solaris wyjedzie na trasę w tym tygodniu, w środę lub czwartek - zapowiada wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.
Pierwszy solaris będzie obsługiwał linię J1 (Wieliczka - Janowice). Wielicką komunikację publiczną na tej trasie oraz kursy Wieliczka - Węgrzce Wielkie (linia W1) uruchomiono 1 października br. Linie są obsługiwane autobusami zastępczymi, bo opóźniła się dostawa solarisów (pierwsze dwa miały być w Wieliczce jeszcze we wrześniu). Z tego powodu mieszkańcy korzystają z linii J1 i W1 za darmo. Jednak w momencie wyjazdu na trasę solarisa zaczną obowiązywać już bilety.
Kopalnia soli w Wieliczce przed laty! [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
Drugi solaris (ma on obsługiwać linię W1) ma przyjechać w grudniu, a kolejne po Nowym Roku. Wiadomo już jednak, że nie ma szans na uruchomienie od stycznia wszystkich planowanych wielickich linii autobusowych (ma być ich cztery, prócz J1 i W1 także do Golkowic oraz do Brzegów). - Nowe połączenia będziemy otwierać sukcesywnie, w miarę dostaw autobusów. Cały zamówiony tabor powinien być w mieście do połowy przyszłego roku - mówi Piotr Krupa.
Wieliczka rozstrzygnęła już też ponowiony przetarg na zakup dwóch autobusów klasy mini. Pojazdy będą kosztować 1,850 mln zł (o 250 tys. zł więcej niż zakładano), a dostarczy je firma MMI ze Zbyszewa.
Ale z powodu zbyt wysokich cen unieważniano w tym roku dwukrotnie przetargi: na budowę miejskiego dworca autobusowego (na parkingu przy ul. Dembowskiego) oraz wykonanie parkingów typu park&ride w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich, a także ponad 20 km dróg rowerowych w całej gminie. W efekcie termin realizacji obu przedsięwzięć musiano prolongować na koniec 2019 r.
Wielicki projekt transportowy o wartości ponad 20 mln zł jest dotowany z funduszy unijnych. W jego ramach powstaje w gminie także 105 nowoczesnych wiat przystankowych, za 3,5 mln zł. Te prace zmierzają już do finału.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Nowe prawa na porodówkach. Mamy mogą być zaskoczone
