W ciągu ostatniego miesiąca termin rozpoczęcia budowy rond na wjeździe do Wieliczki: na skrzyżowaniach ulicy Krakowskiej z drogą krajową 94 oraz ulic Krakowskiej, Dembowskiego i Narutowicza, prolongowano dwukrotnie. Teraz sprawa jest już przesądzona. Inwestycja, podczas której nie uda się uniknąć ogromnych kłopotów w ruchu wystartuje rankiem 18 czerwca.
Od tego dnia zamknięta będzie trasa, którą przemieszczają się codzinnie tysiące samochodów: wyjazd z ul. Krakowskiej na drogę 94. Przez kluczowe skrzyżowanie można będzie wyjechać w stronę Krakowa jedynie z ul. Kościuszki (ruch na wprost).
Objazdy do Krakowa z ul. Piłsudskiego do drogi krajowej wyznaczono ulicami: Niepołomską, Grottgera, Czarnochowską i Bogucką. Natomiast z centrum Wieliczki można będzie wyjechać ulicami Matejki, Janińską i Kościuszki lub ulicą Sadową i dalej przez os. Krzyszkowice.
Natomiast piesi mają poruszać się ulicą Krakowską bez przeszkód. Na obszarze, który zmieni się w plac budowy dopuszczony będzie także dojazd i dojście do sklepów, firm itp.
Zmiany w kursowaniu MPK (na trasie do Krakowa, przejazd do Wieliczki będzie odbywał się tak jak obecnie) obejmą wszystkie autobusy prócz „224” (Wieliczka - Kraków Łagiewniki). W związku z tym od 18 czerwca będą obowiązywać nowe rozkłady jazdy dla linii: 304, 301, 204, 244 i nocnej 904 (dostępne na www.mpk.krakow.pl).
Dla autobusów wyznaczono w Wieliczce trzy tymczasowe przystanki: w rejonie skrzyżowania ulic Kościuszki i św. Barbary (w zamian za „Wieliczka CPN” na ul. Krakowskiej), w zatoce postojowej przy parku na ul. Matejki (za „Wieliczka Park” na ulicy Dembowskiego) oraz przy „Solnym Mieście”.
Od poniedziałku linia 304 pojedzie do Krakowa ulicami Matejki i Kościuszki, natomiast autobusy kursujące do tej pory ul. Piłsudskiego i Narutowicza będą wjeżdżać stąd w Dembowskiego, a dalej w Matejki i Kościuszki - do Krakowa. Inaczej będzie tylko w przypadku linii „244”, która skręci na osiedle Krzyszkowice.
Nowe trasy MPK wydłużą czas dojazdu do Krakowa, dlatego w Wieliczce pojawiły się opinie, że przynajmniej niektóre autobusy (204, 301) powinny zostać puszczone do drogi 94 - ul. Bogucką. - Taki wariant był nie do zrealizowania. Zastępcze trasy autobusów można było wyznaczyć tylko po tych drogach, gdzie funkcjonuje już komunikacja publiczna, z wykorzystaniem obecnych - z koniecznymi korektami - przystanków MPK - twierdzi Magdalena Golonka z Urzędu Miasta w Wieliczce.
Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do końca wakacji. Potem, w miarę postępu prac, mają być wprowadzone kolejne korekty.
Przebudowa skrzyżowań na wjeździe do miasta, to inwestycja kluczowa i jedna z najtrudniejszych w historii Wieliczki. Prace warte 6,5 mln zł (połowę tej kwoty pokryje „schetynówka”) mają zakończyć się w październiku br.
Ronda to pierwszy etap. Drugiem ma być budowa w tym rejonie estakady. Na inwestycję, której koszty są szacowane na 30 mln zł, Wieliczka stara się pozyskać dofinansowanie ze Skarbu Państwa.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Poważny program - odc. 22: Kraków zatracony w zieleni. Serio?
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto