Obecnie pod większością z nich ze względu na ograniczoną szerokość obowiązuje ruch jednokierunkowy, co utrudnia jazdę. Problem widoczny jest szczególnie w Chrzanowie, gdzie odcinek linii nr 93 przecina miasto na połowę.
Korki przed wiaduktami
- Potęguje to korki w godzinach porannego czy popołudniowego szczytu komunikacyjnego w mieście
– zauważa Mateusz Naglik, kierowca z Chrzanowa.
Podobna sytuacja jest m.in. w Gorzowie na ul. Oświęcimskiej czy granicy Oświęcimia i Babic na ul. Grunwaldzkiej pod jednym z dwóch znajdujących się tutaj wiaduktów. Jeden doczekał się przebudowy, ale pod drugim jest wąsko i także obowiązuje ruch jednokierunkowy.
- Czasami sznur samochodów ciągnie się daleko w głąb Babic i pozostaje liczyć na uprzejmość tych, którzy jadą od strony miasta – mówi oświęcimianin Michał Płaszczyca.
Jak dodaje, zdarza się, że niektórzy tracą cierpliwość, próbują wymusić pierwszeństwo i w efekcie dochodzi do niebezpiecznych sytuacji.
28 wiaduktów do przebudowy
Modernizacja obejmie takich 28 wiaduktów między Trzebinią, Oświęcimiem a Czechowicami-Dziedzicami.
- Wykonawca pracuje już m.in. w Chrzanowie przy wiadukcie nad ul. Zbożową oraz w Czechowicach-Dziedzicach
– zaznacza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Prace przy kolejnych wiaduktach w Chrzanowie, tj. przy ulicach: Krasickiego, Krakowskiej, Siennej, 29-listopada, Kadłubka przewidziane są na drugi kwartał 2021 roku.
- Obiekty te są w wojewódzkiej ewidencji zabytków i planowane tam prace muszą być uzgadniane z Konserwatorem Zabytków - podkreśla Szalacha.
Wiadukty zmienią swój wygląd. Charakterystyczny kamień będzie zastąpiony przez żelbeton, co nie wszystkim się podoba. Przedstawiciele Stowarzyszenia „Stacja Chrzanów” zabiegało o zachowanie ich historycznego wyglądu. Utrzymują, że było to możliwe, jednak zabrakło dobrej woli. Dzięki ich staraniom tylko nowy wiadukt na ul. Siennej nawiązywać będzie do pierwotnej wersji.
- Prace obejmą także podobne obiekty w Chełmku, Oświęcimiu, Brzeszczach, Jawiszowicach oraz Kaniowie
- wylicza Dorota Szalacha.
Krótsze podróże
W PKP PLK podkreślają, że przebudowa wiaduktów to część dużej modernizacji całej linii od Trzebini przez Chrzanów, Oświęcim, Brzeszcze do Czechowic-Dziedzic.
Ich efektem będą krótsze i bardziej komfortowe podróże. Czas przejazdu skróci się prawie o połowę do ok. 40 minut. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Warunki podróżowania poprawią się m.in. dzięki przebudowie 10 stacji i przystanków: Chrzanów, Chrzanów Śródmieście, Chełmek Fabryka, Gorzów Chrzanowski, Oświęcim, Brzeszcze, Brzeszcze Jawiszowice, Jawiszowice Jaźnik, Dankowice, Kaniów.
Na linii wykonawca usuwa stare tory oraz wyeksploatowane elementy linii kolejowej. W ich miejsce będą montowane nowe. Inwestycja obejmuje również mosty, tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania. Koszt całej inwestycji to 800 mln zł, z czego ponad 686 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.
- Gdzie się opalać i kąpać w zachodniej Małopolsce. Najlepsze miejsca
- Oświęcim. Makabryczne znalezisko w Sole to ślad historii?
- Puchar Polski. Karnymi kończył się finał regionalny w Kętach
- Galeria Metro nie powstanie w Chrzanowie. Inwestor popadł w problemy finansowe
- Pierwszy spływ kajakowy w Oświęcimiu
- Bukowno. Aktywny wypoczynek na plaży Sztoły
