Tak wygląda nowy dworzec autobusowy w Zakopanem
Nowe centrum komunikacyjne powstaje tuż obok budynku dworca kolejowego – w miejscu, gdzie przez ostatnie lata znajdowały się stanowiska odjazdowe. Obecnie wszystkie prace budowlane się już zakończyły. Od wjazdu z ulicy Chramcówki najpierw znajdują się stanowiska do odjazdów i przyjazdów busów pasażerskich kursujących na kierunkach lokalnych – np. do Doliny Kościeliskiej, Chochołowskiej, Czarnego Dunajca, czy w kierunku Białki i Bukowiny Tatrzańskiej.
Dla podróżujących lokalnie przygotowano nowoczesne wiaty przystankowe z oświetleniem i elektronicznymi wyświetlaczami, które będą informować o kierunku odjazdu busów. Wiaty są ozdobione archiwalnymi fotografiami rejonu dworca w Zakopanem sprzed 100 laty.
W kolejnej części dworca będzie stanowiska do odjazdu autobusów dalekobieżnych – do Krakowa, Warszawy, czy innych miast w Polsce. Tam znajduje się zadaszony dworzec z sześcioma stanowiskami odjazdowymi. Przy każdym są ławeczki dla pasażerów, a także miejsce postojowe dla podwożących pasażerów „K +R”, co stanowi skrót z języka angielskiego „kiss and ride”. Objaśnienie przy miejscu znalazło się w języku polskim: pocałuj i jedź. Przy czym „całowanie dozwolone do 3 minut”.
Autobusy dalekobieżne będą wjeżdżały na nowy dworzec nie od strony ulicy Chramcówki, ale od Szymon. Tam miasto zrobiło nową drogę dojazdową.
W ramach nowego centrum komunikacyjnego powstał także parking wielopoziomowy od strony ul. Smrekowej. Tam znajdzie się miejsce dla 150 samochodów osobowych, a na dolnej kondygnacji dodatkowo lokal usługowy, który aktualnie miasto chce wynająć prywatnego przedsiębiorcy.
Nowy dworzec autobusowy w Zakopanem gotowy. Kiedy otwarcie?
- Na początku września rozpoczęły się odbioru całej inwestycji. Niemal wszystkie odbioru już są. Pozostała do odbioru winda. Gdy cała dokumentacja związana z odbiorami do nas spłynie, cały ruch busów i autobusów zostanie przełożony do nowego centrum komunikacyjnego – mówi Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego. - Myślę, że do końca września uda nam się zakończyć tą inwestycję i oddać do użytku kierowców i pasażerów nowe centrum komunikacyjne – zapowiada.
Budowa centrum komunikacyjnego wraz z parkingiem wielopoziomowym pochłonie w sumie 40 mln zł, z czego 15 mln zł to dofinansowanie z funduszy unijnych.
Do końca roku zakończy się z kolei budowa nowej stacji dla pociągów. PKP przebudowuje całkowicie perony, m.in. obniża je o metr, by było wygodniej wsiadać i wysiadać z pociągów.
Jaskinia Mroźna ponownie otwarta. Przyciąga turystów swoimi ...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]