https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

ZIKiT przyznaje: 20 procent torowisk wymaga kapitalnego remontu

Arkadiusz Maciejowski
Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przekonują, że w ciągu trzech lat tory w Krakowie będą w stanie wymagającym jedynie bieżącego utrzymania.

Urzędnicy z ZIKiT podkreślają, że Kraków ma dziś 194 km pojedynczych torów, którymi poruszają się tramwaje wożące codziennie ok. 750 tys. pasażerów każdego dnia. Tory, które wymagają kapitalnego remontu, to obecnie ok. 38 km pojedynczego toru, a więc niespełna 20 proc. całości. - Pozostałe szyny są w bardzo dobrym lub dobrym stanie, albo też regularnie po przeprowadzeniu bieżących napraw do takie stanu są doprowadzane - przekonują w ZIKiT.

W najbliższym czasie do remontu skierowane ma zostać m.in. torowisko w ul. Bieńczyckiej, które jest dziś jednym z gorszych w Krakowie. Przy okazji modernizacji szyn do Bronowic torowisko między pl. Inwalidów a ul. Rydla także wymaga wymiany) prowadzone będą prace na ul. Karmelickiej - stan torowiska nie wymaga tam pilnej reakcji, ale ZIKiT chce wykorzystać fakt, że trasa do Bronowic i tak będzie nieczynna.

W najbliższych dniach ogłoszone będzie również zamówienie na modernizację ul. Krakowskiej - wraz z tymi pracami prowadzona będzie wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu z ul. Dietla, a także naprawa rozjazdów pod Koroną. Odłożone w czasie są na razie jedynie plany przebudowy w Al. Solidarności i w ul. Kościuszki. Inwestycje te mają być jednak zakończone do 2021 r. Po przeprowadzeniu tych zadań, tory w Krakowie będą wymagały już tylko bieżących prac utrzymaniowych.

CZYTAJ TAKŻE:

Kraków. Coraz większe ryzyko na torowiskach. Motorniczowie przestaną jeździć tramwajami?

W ZIKiT informują, że w ostatnich dwóch latach ich inspektorzy obserwują wzrost zużycia szyn, szczególnie na rozjazdach i łukach. Argumentują, że jest to spowodowane intensywnymi pracami modernizacyjnymi, co spowodowało wzrost przejazdów tramwajów przez część węzłów, przez które wyznaczono trasy objazdowe.

"Jednocześnie na krakowskich torowiskach pojawił się nowy tabor o charakterystyce znacznie odbiegającej od dotychczas stosowanych rozwiązań. Duże znaczenie w tym przypadku ma również stosowanie na kołach jezdnych wózków tramwajowych twardszych obręczy kół. Z różnych przyczyn w 2018 r. doszło w sumie do 22 wykolejeń. W 2017 r. było ich 74, zaś rok wcześniej 56. Jeśli porównać to z innymi miastami sytuacja nie odbiega radykalnie od normy. W Warszawie dochodzi średnio do paru wykolejeń na miesiąc, mniej niż w Krakowie, ale też nigdzie poza naszym miastem nie ma tak wielkiej liczby ostrych łuków, co sprzyja obniżeniu stanu szyn. Z tego też powodu Kraków stosuje coraz twardsze szyny i łuki" - piszą pracownicy ZIKiT na swojej oficjalnej stronie internetowej.

- Do niedawna remontowaliśmy i modernizowaliśmy po ok. 15 km pojedynczych torowisk rocznie. Teraz zwiększamy tempo i przyjęliśmy, że modernizacji będzie podlegać, co najmniej 18 km torowisk rocznie. Z tego też powodu systematycznie zwiększane są środki na remonty. W 2015 r. było to 14,5 mln zł, w 2016 r. 16,7 mln zł, w 2017 już blisko 19 mln zł, a w 2018 r. zakładamy wydatki na poziomie 30 mln zł (nie licząc inwestycji w modernizację) - dodają w ZIKiT.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program - odc. 19: Partia matka

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pasażer
a przekleję swój komentarz, jako pasażer:
Czy wypowie się jakiś urzędnik z krakowskiego magistratu i powie dlaczego tramwaje nie mają dostosowanych rozkładów do aktualnych ograniczeń prędkości, dzięki czemu rozkład jest tylko sugestią o której tramwaj na pewno nie przyjedzie ?! Dlaczego pasażerowie okazjonalni korzystający z biletów czasowych są dymani na nierzeczywistym czasie przejazdu i zmuszani są do kasowania kolejnych biletów mimo tego, że wiadomo iż tramwaj nie przejedzie danego odcinka w rozkładowym czasie ?!?
Czy to nie nosi znamion przestępstwa jakim jest oszustwo ?! Nie mówiąc o tym jak mam sobie zaplanować przesiadkę z jednego pojazdu na drugi skoro pierwszy tramwaj nie trzyma rozkładu ?
p
pasażer
a przekleję swój komentarz, jako pasażer:
Czy wypowie się jakiś urzędnik z krakowskiego magistratu i powie dlaczego tramwaje nie mają dostosowanych rozkładów do aktualnych ograniczeń prędkości, dzięki czemu rozkład jest tylko sugestią o której tramwaj na pewno nie przyjedzie ?! Dlaczego pasażerowie okazjonalni korzystający z biletów czasowych są dymani na nierzeczywistym czasie przejazdu i zmuszani są do kasowania kolejnych biletów mimo tego, że wiadomo iż tramwaj nie przejedzie danego odcinka w rozkładowym czasie ?!?
Czy to nie nosi znamion przestępstwa jakim jest oszustwo ?! Nie mówiąc o tym jak mam sobie zaplanować przesiadkę z jednego pojazdu na drugi skoro pierwszy tramwaj nie trzyma rozkładu ?
P
Piotr
Nie 20% tylko 80% wymaga remontu! Tylko Państwo w Zikit-cie mają przepaski na oczach i nic nie widzą! Takiej ipertynencji jaką się wykazują Ci Państwo świat nie widział już dawno. Oni sami nie wierzą w to co mówią! Chcą aby ciemny lud to kupił! W kółko tylko opowiadają o planach a z miesiąca na miesiąc coraz więcej wykolejeń. Do tego ponad setka muzealnych tramwajów na torach, no tak Kraków przecież to historyczne miasto powie za chwilę Pan Pyclik. Ręce opadają głowa boli jak się słucha tych ich wunurzeń! Drogi fantastyczne, torowiska ekstra, a każdy z nas codziennie widzi jak jest naprawdę, tylko kogo to w magistracie i ZIKIT obchodzi?!
B
Burmistrz Nowej Huty
Pan pre-zydent przypomnial sobie o Hucie z wiadomych wzgledow
g
gniewko_syn_ryba
i nigdzie nie skręcają... ;))) Naprawdę tak bezkrytycznie łykasz zikitowski kit, czy sam jesteś pracownikiem tej instytucji ?... ;)))
P
Paweł
Już niedługo duże zwolnienia będą w tym ZikiT i Architekturze , zobaczycie powiadam wam.
c
czytelnik
Tym razem ze zrozumieniem. Tam jest porównanie z Warszawą. Tylko zacytuję "nigdzie poza naszym miastem (dla wyjaśnienia - Krakowem) nie ma tak wielkiej liczby ostrych łuków,". Tu jest odpowiedź dla czego w Warszawie potrafią. A swoją drogą proponuję poszukać sobie w sieci dlaczego pierwsze warszawskie Pesy były dłuższe, a potem je skrócili. To też fragment odpowiedzi.
k
krk
w takiej Warszawie potrafiąutrzymywać tory.
Proszę się uczyć od lepszych, można by zamówić u nich szkolenie, może odpłatnie, ale to nie boli.
w
wd
A ile % urzędników nadaje się do natychmiastowego zwolnienia ?
M
Malyspam
Ludzie pracujacy w ZIKIT czy wy jestescie glupi tak sami z siebie czy ktos wam za to płaci !!!! A fakt placi szanowny prezydent miasta Krakowa. Torowisko przy ul Bienczyckiej od dawna prosiło sie o remont czy nie można bylo wyremontować w czasie remontu ronda Kocmyrzowskiego? Teraz kolejne objazdy będą utrudnienia itd. Kandydat na prezydenta Krakowa ktory obieca likwidacje ZIKITu bedzie moim faworytem.
KRK
Nasz jaśnie panujący zastał Kraków z tramwajami a zostawia z obiecankami. Czy nadal na niego głosujesz?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska