Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie przyjęła ostateczny wariant przebiegu drogi S1 na odcinku Kosztowy - Bielsko-Biała. Ujęto w nim obwodnicę Oświęcimia, która połączy się "ekspresówką".

Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie przyjęła ostateczny wariant przebiegu drogi S1 na odcinku Kosztowy - Bielsko-Biała. Co ważne dla Oświęcimia, ujęto w nim budowę obwodnicy miasta łączącej go z "ekspresówką".

W spotkaniu KOPI w Warszawie uczestniczyli przedstawiciele samorządów Małopolski i Śląska, zainteresowanych budową S1.
Komisja jednogłośnie zatwierdziła wariant E, którego trasa wiedzie od Mysłowic przez powiat bieruńsko-lędziński, a następnie przez gminę Brzeszcze w kierunku Bielska - Białej.

- Dla Oświęcimia jest to bardzo ważna i kluczowa decyzja.

Ujęcie w tym wariancie budowy obwodnicy Oświęcimia wraz z mostem na Sole, połączenie jej z drogami wojewódzkimi 933 i 948 oraz drogą krajową 44, a następnie z budowaną obwodnicą północną pozwoli na ograniczenie korków w mieście - mówi Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.

Przyjęcie wariantu przez KOPI otwiera drogę do dalszej procedury. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej. - Z końcem czerwca zostanie złożony wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Według GDDKiA w Katowicach jest duże prawdopodobieństwo, że decyzja środowiskowa będzie gotowa pod koniec roku.

- Mamy zapewnienia parlamentarzystów, że będą lobbować na rzecz finansowania tej inwestycji. Są też zapisy w kontrakcie dla Małopolski i Śląska, które obejmują to zadanie. Jest to więc zobowiązanie rządu. Dlatego, jeśli wszystkie wymogi formalne uda się nam spełnić, to nie powinno być problemów z zapewnieniem finansowania tej inwestycji – uważa prezydent Oświęcimia.

Po serii spotkań i konsultacji we wrześniu 2013 roku wypracowano nowy przebieg drogi ekspresowej S1, tzw. wariant hybrydowy (wariant E), który uwzględnia interesy większości zainteresowanych: samorządów, mieszkańców i przedsiębiorstw górniczych. Jest też najkorzystniejszy pod względem technicznym, ekonomicznym, społecznym i środowiskowym. W tym wariancie znajdują się obwodnice Oświęcimia o długości 9,7 km i Bierunia - 2,5 km.

Źródło: Gazeta Krakowska