https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

22 autobusy elektryczne dla Krakowa dzięki Funduszom Europejskim

Piotr Rąpalski
W przyszłym roku na ulice Krakowa wyjadą 22 nowoczesne autobusy elektryczne. Ich zakup będzie możliwy dzięki blisko 59 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich i jest kontynuacją rozbudowy zeroemisyjnej floty autobusów krakowskiego MPK. Umowę dotacyjną umożliwiającą inwestycję podpisali marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski oraz prezes zarządu spółki MPK w Krakowie Rafał Świerczyński.

Dlaczego jesienią tak często chorujemy?

od 16 lat

2 440 pasażerów będą mogły jednocześnie przewieźć nowoczesne, klimatyzowane, niskopodłogowe zeroemisyjne autobusy elektryczne, które uda się kupić dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

W sumie flota krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego zwiększy się o 18 przegubowych pojazdów (18 m) o minimalnej pojemności 120 osób oraz 4 mniejsze autobusy standardowej długości (12 m) w których jednorazowo zmieści się min. 70 osób.

Pojazdy będą napędzane silnikiem elektrycznym, a układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Co istotne, autobusy będą wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną na potrzeby trakcyjne tj. baterie, akumulatory czy superkondensatory. Umożliwi to ładowanie ich za pomocą złącza plug-in oraz pantografu.

Nowe pojazdy będą nie tylko ekologiczne, ale także bezpieczne i komfortowe dla pasażerów. Każdy z autobusów będzie klimatyzowany i monitorowany. W czasie jazdy pasażerowie będą mogli skorzystać z portów USB do ładowania urządzeń elektrycznych. Dla osób z niepełnosprawnościami przewidziano specjalnie wydzieloną przestrzeń oraz platformę, która ułatwi podróż osobom poruszającym się na wózkach.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Dieslowskie są pojemniejsze, gdyż są lżejsze (w elektrykach sa bardoz ciężkie akumulatory, co powoduje znaczny wzrost masy w porównaniu z konwencjonalnymi autobusami). Nie mam to sensu. Jeśli coś nowego, to może raczej wodorowe (na pewno są lżejsze). Dieslowski przegubowiec przewiezie ponad 150 pasażerów, pojedynczy - 80-90).
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska