https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

700 metrów sześciennych wylano na nowy most kolejowy w Nowym Sączu. Prace tylko nad tym etapem nieprzerwanie trwały 16 godzin

Klaudia Kulak
Prace na moście kolejowym
Prace na moście kolejowym Podłęże-Piekiełko
Wielka kolejowa inwestycja realizowana w Nowym Sączu postępuje. 16 godzin godzin nieprzerwanej pracy zajęło wylanie ponad 700 metrów sześciennych betonu. - Teraz czekamy, aż beton uzyska odpowiednie parametry. Następny etap to złożenie przez wykonawcę stalowej konstrukcji przeprawy w całość - informuje inwestor.

Modernizacja linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” to obok budowy „Sądeczanki” jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w regionie. Po jej zakończeniu, czas przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem skróci się do ok. godziny. Przyczyni się też do rozwoju kolei w regionie, a co za tym idzie wzrostu znaczenia tego środka transportu.

Inwestycja realizowana jest etapowo, a jednym z nich jest modernizacja linii kolejowej między Nowym Sączem, a Chabówką. Dzięki rozpoczętym pracom na linii nr 104 możliwy będzie powrót pociągów po wieloletniej przerwie i zwiększenie dostępu do kolei.

Realizacja inwestycji rozpoczęła się rok temu. 8 września 2023 roku w Marcinkowicach (gmina Chełmiec) na peronie stacji kolejowej odbyło się symboliczne wbicie łopaty. - Mieszkańcy i turyści czekali na tę inwestycję ponad 118 lat - przyznał tego dnia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Ale prace trwają też w innych miejscach - między innymi na terenie Nowego Sącza.

Tam w październiku ubiegłego roku rozebrano stary most kolejowy. - Przebiegał on w miejscu, gdzie w 1884 roku został zbudowany i zawierał elementy oryginalne z czasów budowy tej linii kolejowej. W trakcie wojen był jednak kilkukrotnie niszczony i do momentu rozbiórki był zlepkiem różnych konstrukcji - opowiada Łukasz Wideł ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Nowym Sączu.

Od tego czasu most służył sądeczanom przez długie lata. Jeszcze w 2022 roku kursował po nim pociąg retro, choć ruch pociągów pasażerskich wstrzymano tam w 2004 roku, a towarowy kilka lat wcześniej. Uwieczniony też został na setkach fotografii, bo często wykorzystywany był jako plener zdjęciowy.

Most był wpisany do ewidencji zabytków, ale przed rozpoczęciem inwestycji odbyły się konsultacje z inwestorem. Wtedy zapadła decyzja o jego rozbiórce. Rok później w jego miejsce powstała nowa przeprawa, a jej budowa postępuje zgodnie z planem.

W ubiegłym tygodniu zrealizowane niezbędne prace przygotowawcze do betonowania przęsła, aby potem można było składać łuk ze stalowych elementów. W poniedziałek 7 października prace związane z betonowaniem zostały wykonane. Ogromne ilości betonu oraz wiele godzin pracy dały efekt. Zobaczcie sami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska