Ten pierwszy, jeden z symboli Krakowa, stanął na płycie Rynku 26 czerwca 1898 roku - w stulecie urodzin Adama Mickiewicza. 24 października po drugiej stronie Sukiennic stanął drugi "Adaś" - w rocznicę 200-lecia wydania "Ballad i Romansów". "Nowy Mickiewicz" zabawił na Rynku nieporównanie krócej, bo zaledwie kilka dni. Teraz zmaterializuje się przed Galerią Krakowską, by pokazać, ze w teatrze nie ma rzeczy niemożliwych.
Pojawienie się drugiego postumentu jest bowiem związane z teatrem, a dokładniej z organizowanym przez Teatr Groteska Międzynarodowym Festiwalem Teatru Formy „Materia Prima”. Adam Mickiewicz został „twarzą” tej edycji festiwalu, ma zwrócić uwagę na rolę i miejsce teatru w społecznej świadomości. Akcji towarzyszyć będzie hasło: „Związki partnerskie z teatrem – polecam”.
- Adam Mickiewicz nie znalazł się tu przez przypadek. Był wielkim zwolennikiem Cirque-Olympique, założonego w Paryżu w 1782 roku, protoplasty takiej formy teatru, do jakiej nawiązuje festiwal „Materia Prima” – wyjaśnia Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. - Zwracał uwagę na magię teatru, ale też realizował zjawiska niemożliwe w tradycyjnym teatrze, wykorzystując np. efekty iluzjonistyczne. Pokazywano tu trzęsienia ziemi, burze, powodzie. W takich efektach lubował się teatr romantyczny.
Realizowany przez Teatr Groteska festiwal „Materia Prima” jest przeglądem najlepszych zespołów teatralnych i baletowych na świecie, popularyzuje największe gwiazdy tworzące teatr ponad barierami językowymi i prezentuje najsłynniejsze spektakle. Materią tego teatru są środki pozawerbalne takie jak: wysublimowana plastyka, rozbudowany ruch sceniczny, muzyka, które pozwalają na tworzenie sugestywnych, wieloznaczeniowych i przemawiających do każdego obrazów teatralnych. Szósta edycja festiwalu „Materia Prima” odbędzie się w lutym przyszłego roku w Krakowie.
