Na niedawnej sesji Rada Miasta Krakowa przegłosowała niedawno rezolucję z apelem do Ministerstwa Infrastruktury, władz PKP Polskie Linie Kolejowe i prezydenta Krakowa o wprowadzenie zmian w zakresie realizowanych inwestycji PKP: przystanku Kraków Grzegórzki oraz stacji Kraków Płaszów w celu ich optymalnego dostosowania do spodziewanej liczby pasażerów.
Proponują ruchome schody i windy
"Na obszarze Krakowa trwa realizacja długo wyczekiwanych inwestycji kolejowych, które mogą nadać tego typu transportowi szynowemu ważne miejsce w całym systemie komunikacyjnym naszego miasta. Zwracamy jednak uwagę na potrzebę
uwzględnienia rozwiązań wspierających ruch pieszy, w tym szczególnie osób z niepełnosprawnościami przy stacjach PKP Kraków Grzegórzki i PKP Kraków Płaszów" - zaznaczono w rezolucji.
Podkreślono w niej również, że planowane tzw. potoki pasażerskie na przystanku Kraków Grzegózki mogą być największymi w skali całego miasta, dlatego ważnym jest, aby dostosować projektowane rozwiązania komunikacyjne poprzez zwiększenie liczby
wind i budowę ruchomych schodów.
"Natomiast w przypadku stacji PKP Kraków Płaszów konieczna jest realizacja bezpośredniego połączenia pomiędzy nowymi peronami a estakadą Lipska-Wielicka. Optymalnym rozwiązaniem byłaby budowa schodów i windy, by w ten sposób można było swobodnie i szybko przemieszczać się na linii pociąg - tramwaj. Apelujemy o uwzględnienie powyższy potrzeb na etapie realizacji inwestycji, by uniknąć sytuacji gdy oddawane do użytku inwestycje nie są w pełni efektywne" - czytamy w rezolucji.
Zwiększa się dostępność do kolei
Co na to odpowiedzialna za inwestycję spółka kolejowa? - PKP Polskie Linie Kolejowe SA po otrzymaniu dokumentu zapoznają się z przedstawionymi zagadnieniami i ustosunkują się do nich - wyjaśnia Piotr Hamarnik z PKP PLK.
- Warto zauważyć, że dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP PLK dostępność kolei oraz możliwości korzystania z kolei korzystnie się zmieniły m.in. w Krakowie. To nowe przystanki kolejowe, np. Kraków Złocień i Kraków Bronowice i nowe wiadukty kolejowe, m.in. przy ul. Rydla, Łokietka, czy Powstańców Wielkopolskich. Inwestycje zwiększające możliwości kolei i ułatwiające komunikację w mieście PKP PLK realizują z udziałem środków budżetowych i projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej - dodaje Piotr Hamarnik.
Nowe tory i przystanek w ramach gigantycznej inwestycji PKP
Budowa przystanku Kraków Grzegórzki prowadzona jest w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. W ramach tego zadania powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ul. Kopernika i Miodową. Budowane są też mosty kolejowe nad Wisłą (dwa są gotowe, trzeci powstaje wraz z kładką pieszo-rowerową) i przebudowywany wiadukt nad ul. Grzegórzecką.
Kraków. Rozbudowa al. 29 Listopada: postępy prac i nowe utrudnienia
Plan jest taki, by dodatkowe tory dla pociągów szybkiej kolei aglomeracyjnej zostały udostępnione od czerwca przyszłego roku. Z przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki pasażerowie mają korzystać w II połowie 2023 r. wraz z wprowadzeniem nowych rozkładów jazdy (być może od września).
Produkcja Izery. Podpisano umowę z chińską firmą Geely

- Tak oszukują nas sklepy spożywcze. TOP 10 nieczystych zagrań!
- Te krakowskie licea uczą najefektywniej. Oto ranking szkół sukcesu
- Horoskop miesięczny na listopad 2022 dla wszystkich znaków zodiaku
- Dantejskie sceny pod nowym sklepem w Krakowie. Okolica Bonarki sparaliżowana
- Wielka awantura o nowe stoiska dla kwiaciarek na Rynku Głównym. Oceńcie je sami
- Historyczna chwila. Tunel na zakopiance wreszcie otwarty dla kierowców!