Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada (Łagiewnicka) do piekła. Felieton Piotra Tymczaka

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Anna Kaczmarz
FELIETON. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski w sobotę oficjalnie otworzył Trasę Łagiewnicką. Nie przyszli jednak uradowani mieszkańcy, wdzięczni, że wreszcie znacznie polepszy się sytuacja transportowa miasta. Pojawili się aktywiści protestujący przeciwko takim inwestycjom. Zwracali uwagę, że nie takich prezentów za ponad miliard potrzebuje Kraków.

Gdyby otwierano podziemny tunel metra albo tramwajowy pod centrum, to następnego dnia wszyscy odczuliby ogromną ulgę i poprawę jakości komunikacji pod Wawelem. Trasa Łagiewnicka nie sprawiła, że na ul. Zakopiańskiej czy Alejach Trzech Wieszczów zniknęły korki. Wybudowano jednak drogę, właściwie autostradę między dzielnicami. Takie trasy to by się przydałby ale w innym kierunku, na wyjazdach z miasta, tak by np. odciążyć zakorkowaną zakopiankę, na której nieraz trzeba spędzić pół dnia, by wrócić z weekendu pod Tatrami.

W referendum w 2014 roku krakowianie opowiedzieli się za budową metra. Do tej pory niewiele jednak zrobiono w tym zakresie. Powstała natomiast trasa, która była marzeniem planistów i dygnitarzy jeszcze z czasów PRL-u. Sami urzędnicy zdają sobie sprawę, że takie drogi to nie jest już rozwiązanie na obecne czasy, gdzie stawia się na komunikację zbiorową, zieleń i ograniczanie ruchu samochodowego. Ile zamiast tej trasy mogłoby powstać nowych linii tramwajowych? W ramach inwestycji zrealizowano jedno takie połączenie z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej (szkoda, że już pierwszego dnia doszło do awarii w tunelu i trzeba było czasowo wyłączyć ruch tramwajowy).

Skoro mamy w Krakowie dwa sąsiadujące ze sobą sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do których rocznie przyjeżdżają miliony turystów, to było uzasadnione, by odpowiednio zagospodarować otoczenie, także pod względem rozwiązań komunikacyjnych. Powstał więc tunel drogowy i tramwajowy na zdegradowanym terenie Białych Mórz. Nad tunelami wykonano część parkową, łączącą dwie świątynie. Im jednak dalej, tym gorzej. Nikt nie pomyślał, żeby linia tramwajowa objęła całą trasę i biegła na Ruczaj. Po przekroczeniu ul. Zakopiańskiej, Trasa Łagiewnicka przecięła osiedle budynków mieszkalnych.

Co z tego, że na odcinku powstał tunel z boiskami i trenami rekreacyjnymi nad nim. Takie obiekty można było zrobić bez wydawania milionów na betonową drogę, która żeby miała sens potrzebuje do towarzystwa dwóch kolejnych tras III obwodnicy – Pychowickiej i Zwierzynieckiej za kolejne miliardy. Prezydent i urzędnicy już się przymierzają do ich budowy, podejmują decyzję, za które będą musiały płacić następne pokolenia samorządowców i mieszkańców – kredyt trzeba spłacać do 2042 roku.

Urzędnicy przekonują jednak, że jest to „Trasa nowych możliwości”. Mieszkańcy przyszli na otwarcie drogi z transparentami. Na jednym z nich widniało hasło „Highway to hell” („Autostrada do piekła”). Trasą Łagiewnicką z błogiej okolicy sanktuariów dojedziemy na ulice, gdzie mamy transportowy horror z korkami, objazdami, długim wyczekiwaniem na przystankach, przepełnionymi autobusami, hałasem i spalinami. Tu nowych możliwości wciąż nie widać. Wręcz przeciwnie, zmniejszono liczbę kursów autobusów. Na Trasie Łagiewnickiej powstały przystanki, ale nie zaplanowano tam żadnej miejskiej linii autobusowej, a awaria czujki już pierwszego dnia zatrzymała cały ruch tramwajowy.

Trasa Łagiewnicka już otwarta, ale bez autobusów i z tramwajem do połowy drogi. Aktywiści protestowali.

Kraków. Trasa Łagiewnicka już otwarta, ale bez autobusów i z...

Czy Polsce grozi blackout? Zapytaliśmy ekspertów

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska