Co już zrobiono nad Wisłą?
ZIM zaznacza, że kontrakt podpisany jesienią ubiegłego roku z firmą Primost Południe jest w realizacji. Prace w terenie rozpoczęły się z początkiem br. Dotychczas uporządkowano teren, usunięto dwa drzewa kolidujące z inwestycją, wykonano część nasadzeń, przełożono jedną nitkę sieci gazowej (przekazana została do eksploatacji). Obecnie trwają prace nad przełożeniem drugiej nitki gazociągu (strona Ludwinowa). Trwają też roboty w zakresie sieci urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia. W najbliższych dniach rozpocznie się wykonywanie zabezpieczenia wykopu pod podporę kładki po stronie Ludwinowa. Po stronie Kazimierza, z uwagi na gęstą sieć podziemnej infrastruktury strategicznej dla tej dzielnicy konieczny jest dłuższy czas na roboty przygotowawcze związane z przebudową sieci.
Długa wyliczanka, ale efekt w realu, jak na zdjęciach. Skąd takie wolne tempo?
Czekają na archeologów
"Brak realizacji robót w początkowo zakładanym tempie wynika z warunków i okoliczności niezależnych od wykonawcy. Jednym z powodów jest zmiana zakresu przebudowy sieci gazowej i niekorzystne warunki gruntowo-wodne, które uniemożliwiły realizację przekładek gazowych w założonym terminie. W ślad za tym konieczne było również uzyskanie nowych uzgodnień we wspomnianym zakresie. Ponadto, druga okoliczność to wydłużone oczekiwanie na uzyskanie pozwolenia na badania archeologiczne wydawane przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, bez których nie można rozpocząć robót ziemnych" - odpowiada Jan Machowski, rzecznik ZIM. Gorzej jak archeolodzy coś odkopią, a w tym rejonie Krakowa to bardzo możliwe. Wtedy inwestycja znów się wydłuży...
Do kładki trzeba dołożyć kasy
"Warto też zaznaczyć, że w związku z pytaniem Małopolskiej Wojewódzkiej Konserwator Zabytków o możliwość ograniczenia najazdów na Bulwarze Inflanckim, zwróciliśmy się do projektanta z prośbą o rozważenie wprowadzenia korekt do projektu w tym zakresie. Projektant przekazał nam - w ramach sprawowanych nadzorów autorskich - rozwiązania architektoniczne kładki uwzględniające wytyczne MWKZ. Dodatkowo poinformował, że do sprawdzenia poprawności przyjętych rozwiązań konieczne jest wykonanie obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Mając to na uwadze, zleciliśmy wykonanie analizy statyczno-wytrzymałościowej w zakresie zaproponowanych zmian przez projektanta. Koszt tego opracowania to ok. 500 tys. zł. Tak więc łącznie, aktualny koszt kontraktu to nieco ponad 114 mln zł z czego 65 mln zł dofinansowania z w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych"
Zatem wolniej i drożej...
Kładka Kazimierz-Ludwinów
Przypomnijmy, że kładka pieszo-rowerowa Kazimierz–Ludwinów realizowana jest na podstawie umowy pomiędzy Zarządem Inwestycji Miejskich w Krakowie a firmą Primost Południe sp. z o.o. Wartość kontraktu to 113,7 mln zł z terminem realizacji 26 miesięcy. Prace rozpoczęły się w styczniu 2024 roku.
Przeprawa będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości, a w najwyższym punkcie będzie wysoka na blisko 16 m. Połączy bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Obiekt będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) i środkowego pomostu widokowego.
Pakt migracyjny zatwierdzony. Polska nie przyjmie migrantów
