W Rabce-Zdrój postęp prac jest największy
Zapowiadany od dekad projekt „Podłęże-Piekiełko”, czyli budowy nowego połączenia z Krakowa w kierunku Zakopanego i Nowego Sącza jest w trakcie realizacji. Jak na razie prace dotyczące przebudowy linii nr 104 Chabówka-Nowy Sącz prowadzone są na kilku odcinkach. Największe efekty można podziwiać w Rabce-Zdroju. Tam wykonawca przystąpił do prac już wiosną 2023 r.
- W Rabce-Zdroju widać postępy w budowie nowych mostów, wiaduktów i skrzyżowań bezkolizyjnych. Linia kolejowa przez miejscowość została zaplanowana tak, by ułatwić komunikację również innymi środkami transportu - czytamy w informacji zamieszczonej przez PKP PLK.
Trwają także prace przy budowie nowego mostu kolejowego nad Rabą we wspomnianym mieście. Na miejscu pracują ciężkie maszyny, które przygotowują miejsce na przyczółki kolejowej konstrukcji.
Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe obiekty przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą też nowe drogi i chodniki.
Inwestycja kolejowa za 10 mld zł
Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II (oraz pozostałe prace na LK 104 oraz budowa nowej linii Podłęże – Tymbark)” znajduje się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. i przewidziane jest do realizacji w latach 2025 – 2029. Szacowana wartość tego zadania to blisko 10 mld zł.
Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Budowa linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” to nie lada wyzwanie pod względem inżynieryjnym. W projekcie przewidziano aż 13 tuneli i 11 dużych mostów i estakad kolejowych.
Najdłuższy tunel w Polsce
Na innym odcinku linii Limanowa -bocznica Klęczany konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak rozpoczęli modernizację i budowę nowych obiektów inżynieryjnych. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miasta w Małopolsce.
Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych. Jeden z nich ma być najdłuższy w Polsce.
- Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jest miliard 930 milionów złotych - mówił Artura Popko, prezesa Budimexu.
- Fajfy w "Sanatorium miłości". Kuracjusze tańczyli w Hawanie w Krynicy Zdroju
- Dla takich widoków warto wstać skoro świt. Tatry widziane z Malnika
- To największa w Polsce mofeta! Unikatowa atrakcja turystyczna. Czekają ją zmiany
- Powiatowe Centrum Sportu w Marcinkowicach oficjalnie otwarte!
- Przyciągnie turystów i ozdobi Nowy Sącz. Ostateczna koncepcję odbudowy zamku
- Memy z Nowym Sączem w tle. Z czego najczęściej śmieją się internauci?
