W Małopolsce powstają trzy odcinki drogi ekspresowej S7: Moczydło (granica województwa świętokrzyskiego i małopolskiego) – Miechów (18,7 km), Miechów – Szczepanowice (5,3 km), Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km).
Pojawiły się opóźnienia na odcinku Moczydło - Miechów.
- Droga na tym odcinku miała zostać oddana w maju, ale trzeba będzie jeszcze poczekać cztery miesiące, do września. Pojawiła się konieczność wykonania dodatkowych robót, potrzebne było przeprojektowanie części prac, w związku z tym wykonawca musiał uzyskać odpowiednie zezwolenia. To wydłużyło realizację zadania - wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Powstają jezdnie, mosty, wiadukty i estakady
Między węzłem Moczydło a Miechowem prace wykonano w ok. 87 procentach. Do zrobienia pozostały m.in. roboty związane z położeniem kolejnych warstw asfaltu, budową MOP (miejsce obsługi podróżnych), montażem i malowaniem oznakowania, budową ogrodzenia, a także mniejsze prace wykończeniowe.
Trwają też prace na odcinku Miechów – Szczepanowice, a stan ich zaawansowania wynosi ok. 28 proc. Przygotowywane są tam nasypy, po których w przyszłości zostanie poprowadzona droga. Budowane są elementy konstrukcyjne mostów i przejść dla zwierząt. Wykonawca przekłada sieci elektroenergetyczne. Planowany termin oddania drogi na tym odcinku to sierpień 2024 r.
Na ostatnim odcinku Widoma – Kraków Nowa Huta wykonano ok. 32 proc. prac. - To najbardziej skomplikowana część budowanej trasy, przebiega przez zurbanizowane tereny i przecina m.in. linie kolejowe, tramwajowe, sieci elektroenergetyczne, gazowe, telekomunikacyjne i wodne - zaznacza Kacper Michna.
W tej części prowadzone są prace ziemne (wykopy i nasypy). Powstają też elementy węzłów Łuczyce, Raciborowice i Kraków Grębałów, a także wiaduktów, mostów i estakad (m.in. zbrojenia, betonowania, montowanie ustrojów nośnych). Planowany termin oddania drogi na odcinku dochodzącym do stolicy Małopolski to listopad 2024 r.
230 km dwupasmowej drogi S7 przyspieszy dojazd do stolicy
28 kwietnia 2023 r. został udostępniony do ruchu odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Południe. To ostatni odcinek realizacyjny S7 Warszawa – Grójec. Dzięki temu kierowcy mogą już bez przeszkód korzystać z trasy o długości 230 km pomiędzy Warszawą, Radomiem i Kielcami, aż do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego.
Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa - Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km to ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji wyniósł ponad 1,7 mld zł.
- Dotrzymujemy słowa i uzupełniamy sieć dróg ekspresowych w całej Polsce. Droga ekspresowa S7 połączy wkrótce północ i południe Polski. Trasa ta, biegnąca od portów Trójmiasta, przez Warszawę i Kraków, jest jednym z głównych szlaków komunikacyjnych naszego kraju. Jej znaczenie dla gospodarki, turystyki oraz bezpieczeństwa podróży jest nieocenione - podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Droga ekspresowa od morza po Tatry
Przypomnijmy, że kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. W realizacji jest odcinek Płońsk - Czosnów o długości blisko 35 km. W przygotowaniu jest ostatni fragment, ponad 22 km odcinek S7 na północ do Warszawy.
Dla odcinka Czosnów - Kiełpin trwa już przetarg na zaprojektowanie i budowę trasy, a dla odcinka Kiełpin - Warszawa jest przygotowywana dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.
Natomiast na południe od Krakowa kierowcy mają już do dyspozycji ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi ponadto postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.
Ważna decyzja dotycząca budowy linii tramwajowej Meissnera -...
Na etapie przygotowania jest natomiast budowa drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Zakopanego (nowa zakopianka).
- Przygotowujemy założenia przetargu na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. To w ramach studium zostaną przygotowane warianty przebiegu nowej trasy z Krakowa do Myślenic - informuje Kacper Michna. - Termin wyboru wariantu, który zostanie skierowany do realizacji, planowany jest zgodnie z Programem Inwestycji na 2029 rok, w którym przewidywane jest uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja tego odcinka planowana jest na lata 2035-2039 - dodaje.
PKN Orlen stawia na tanią i czystą energię

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Zrujnowany Kazimierz, szare Stare Miasto. Pamiętacie jeszcze taki Kraków?
- Góralskie królestwo Marty i Dawida Kubackich. W Szaflarach zbudowali piękny dom
- Te ZNAKI ZODIAKU będą obrzydliwie BOGATE
- Jakie linie tramwajowe planowane są w Krakowie w najbliższych latach? LISTA