- Idea festiwalu, przeglądu, konfrontacji, zaproszenia ciekawych przedstawień powstała stąd, że odczuwamy jako organizatorzy wielki niedosyt uczestniczenia w tego rodzaju przedstawieniach. Przyjęło się, że teatr, ten piękny, klasyczny oparty jest na dramacie. Ten teatr jest typowym wytworem kultury mieszczańskiej. Powstał, czołgał się przez całe tysiąclecia, by wsiąść na konia, który nazywa się dobrobyt o złoconych lożach. A w tych ozłoconych lożach przywykliśmy, aby usiąść i patrzeć, jak aktor nam poda tekst – wyjaśnia ideę nowego festiwalu Jerzy Zoń, dyrektor Teatru KTO.
W ramach festiwalu zaplanowano wiele wydarzeń towarzyszących, m.in. warsztatów twórczych, paneli dyskusyjnych, rozmów i spotkań z artystami oraz wykładów, wśród których znalazły się m.in. „Laboratorium choreograficzne z Martą Wołowiec” – okazja do spotkania i pracy nad własnym warsztatem chorograficznym pod okiem uznanej tancerki, choreografki i performerki.
Festiwal będzie także okazją do teoretycznego namysłu nad zjawiskami współczesnego teatru tańca i ruchu. Na autorski wykład o „ciele w przestrzeni (nie zawsze) teatralnej zaprosi aktor Teatru KTO Bartek Cieniawa.
Częścią festiwalowego święta będzie także otwarty nabór do grup warsztatowych w ramach kolejnej już edycji znanego krakowskim seniorom programu „KTO?Senior!”. To szansa na pokazanie próbki swoich zainteresowań i rozpoczęcie kilkumiesięcznej teatralnej przygody, której finał odbędzie się na scenie KTO. Zeszłoroczni uczestnicy pod okiem reżysera Macieja Gorczyńskiego wystawili „Listy do Mileny” wg Franza Kafki. W tym sezonie jedną z grup poprowadzi reżyser takich muzycznych hitów teatralnych jak „Byłam żoną Boba Marleya” oraz „Jak spieprzyliśmy wszystko” – Paweł Szumiec.
Wstęp na wydarzenia towarzyszące jest wolny, ze względu na ograniczoną liczbę miejsc na niektóre z nich obowiązują wcześniejsze zapisy. Rezerwacje miejsc przyjmujemy tylko e-mailowo ([email protected]) lub za pośrednictwem specjalnych formularzy.
- Pragniemy celebrować różnorodność, którą skrywa w sobie teatr. Ponownie chcemy wypowiedzieć prowokacyjne „sprawdzam” i skonfrontować ludzi teatru i widzów ze sztuką, w której słowo zredukowane jest do minimum lub wcale nie występuje. Niech festiwal będzie dla nas wszystkich okazją do tego, aby zobaczyć, jak zmienia się czas w naszym postrzeganiu? Jak zmienia się ciało? A także jak zmienia się nasze ciało pod wpływem czasu? – Sławomir Szczurek, kurator Festiwalu Ciało i Czas.
