https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Droga S1 przez Beskidy bliska finału. Potężne estakady i tunele przecinają góry. Nowa trasa wygląda już imponująco!

Bogusław Kwiecień
Budowa drogi S1 przez Beskidy jest bliska finału. Inwestycja już robi wielkie wrażenie
Budowa drogi S1 przez Beskidy jest bliska finału. Inwestycja już robi wielkie wrażenie GDDKiA
Nowy odcinek S1 przechodzący przez Beskidy do granicy ze Słowacją zostanie oddany w tym roku. To ważna trasa także dla kierowców z Małopolski podróżujących na południe Europy.

Spis treści

Droga S1 przebija się przez Beskidy

Fragment ekspresowej "jedynki" między Przybędzą a Milówką ma długość 8,5 km. GDDKiA ocenia zaawansowanie inwestycji na ponad 90 proc.

Kierowcy nowym odcinkiem pojadą pod koniec tego roku - zapowiada GDDKiA.

Obecnie największe prace koncentrują się w dwóch tunelach drogowych: w masywie Barania o długości ok. 830 m oraz w masywie Białożyński Groń o długości ok. 1000 m.

Na betonowanie obudowy zasadniczej tuneli wykorzystano 70 tys. m sześć. betonu oraz 7700 ton stali zbrojeniowej, a podczas ich drążenia wywieziono ponad 650 tys. ton urobku.

Krócej z Małopolski na Słowację i dalej na południe Europy

Droga S1 przez Beskidy, stanowiąca obejście Węgierskiej Górki jest przedsięwzięciem objętym rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych.

Zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka w Zwardoniu, a wraz z brakującym odcinkiem S1 od Mysłowic do Bielska, której realizacja także trwa, skróci podróże na południe Europy także z Małopolski zachodniej.

Inwestycja obejmuje pięć estakad i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km - wyliczają w GDDKiA.

Nie udało się uniknąć poślizgów

Umowa z wykonawcą podpisana została w październiku 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia umowy w sierpniu 2023 r. Wiadomo, że skala trudności oraz roszczenia wykonawcy w związku z pandemią COVID-19 sprawiły, że ten termin stał się nieaktualny.

Droga S1 od Mysłowic do Bielska

Na odcinku od węzła Mysłowice Kosztowy do Bielska-Białej prace trwają na wszystkich czterech odcinkach, chociaż ich zaawansowanie jest różne.

Najbardziej posunięta jest część inwestycji między węzłem Oświęcim a Dankowicami. Ma być zakończona w trzecim kwartale 2025. O dużym zaawansowaniu można mówić także na odcinku od Dankowic do Bielska. Ten ma być gotowy do końca tego roku.

Budowa S1 od węzła Oświęcim do Bierunia rozpoczęła się w sierpniu ub. roku. Z kolei od Bierunia do Mysłowic Kosztowy ruszyła dopiero w lutym tego roku.

Obwodnica Oświęcimia w połowie 2026 roku

Częścią tej inwestycji jest jeszcze obwodnica Oświęcimia, która połączy to miasto z drogą S1 ma być gotowa w połowie 2026 roku.

Zobacz także:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska