Umowę na dofinansowanie ich zakupu podpisali marszałek Jacek Krupa, wicemarszałek Stanisław Sorys oraz przedstawiciele krakowskiego przewoźnika Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA oraz Grzegorz Dyrkacz, członek zarządu MPK SA.
- Województwo Małopolskie stawia na rozwój transportu publicznego – dlatego tak mocno inwestujemy w kolej i popieramy inne inicjatywy, które rozwijają komunikację zbiorową. Nie mam wątpliwości, że to działania, które przekładają się w bezpośredni sposób na poprawę jakości powietrza, jak i rozwój gospodarczy naszego regionu – małopolskie miasta, które mają sprawny system komunikacji publicznej są znacznie bardziej atrakcyjne dla mieszkańców, turystów i inwestorów – mówił marszałek Jacek Krupa.
Dotacja dla krakowskiego MPK to jedna z pierwszych z puli unijnych środków zaplanowanych na tzw. niskoemisyjny transport publicznych. - W sumie na te działania przeznaczamy ponad 583 mln zł. Środki rozdzielimy między małopolskie gminy w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych, które są dedykowane dla Krakowa i 14 ościennych gmin, a dla pozostałych samorządów – w ramach Subregionalnego Programu Rozwoju– wyjaśniał wicemarszałek Stanisław Sorys.
- Dzięki unijnym środkom mieszkańcy Krakowa i okolicznych miejscowości otrzymają nowoczesne, przyjazne dla środowiska autobusy, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe. Bardzo się cieszę, że to właśnie MPK w Krakowie realizuje jeden z pierwszych projektów związanych z niskoemisyjnym transportem publicznym – podkreślał Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.
W ramach podpisanej umowy na dofinansowanie między Województwem Małopolskim a MPK S.A. zostanie zakupionych 107 nowoczesnych autobusów, w tym:
- 60 niskopodłogowych autobusów zasilanych olejem napędowym, z silnikiem spełniającym normę Euro 6 – o standardowej długości, czyli 12 m;
- 15 niskopodłogowych autobusów zasilanych olejem napędowych z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro 6 – długość ok. 8,5 m;
- 12 niskopodłogowych przegubowych autobusów hybrydowych (z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro 6) o dł. 18 m;
- 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych – w tym 17 o dł. 12 m oraz 3 autobusy elektryczne przegubowe o dł. 18 m.
Pierwsze z nowych autobusów pojawia się w Krakowie już w czerwcu. - Dzięki zakupom w obrębie II obwodnicy będą kursować wyłącznie autobusy z silnikami Euro 5 lub więcej – zaznaczył Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa.
Oprócz pojazdów, unijne pieniądze umożliwią też zakup systemu ładowania autobusów elektrycznych (stanowiska ładowania akumulatorów trakcyjnych), a także 12 szt. stacjonarnych automatów KKM do sprzedaży biletów. Nowe automaty mają przede wszystkim ułatwić zakup biletów mieszkańcom, którzy dojeżdżają do Krakowa liniami aglomeracyjnymi z sąsiednich miejscowości.
Źródło: Gazeta Krakowska / krakow.pl