Polska branża gier komputerowych jest światową potęgą!
[video][/video]
"Saint Omer" to pełnometrażowy debiut fabularny nagrodzonej w Berlinie za dokument "My, z przedmieść Paryża" (2021) Alice Diop. Francuska twórczyni pochodzenia senegalskiego oparła swój scenariusz na prawdziwej historii Fabienne Kabou, która porzuciła swoją 15-miesięczną córkę na plaży, skazując ją na pewną śmierć. Dziecko zostało porwane przez przypływ, a ciało znalezione następnego dnia przez rybaka. Opisywana przez francuskie media jako nieprzeciętnie inteligentna, stała się bohaterką głośnego procesu sądowego.
W swoim filmie Alice Diop reinterpretuje mit Medei. Reżyserka nie ocenia młodej czarnoskórej kobiety siedzącej na ławie oskarżenia, lecz z reporterską uwagą wsłuchuje się w zeznania jej oraz świadków. Saint Omer niepostrzeżenie konfrontuje widzów z własnymi uprzedzeniami. Sprawia, że odkrywają w sobie ławników, adwokatów, sędziów. Ale ta opowieść sięga jeszcze głębiej: ku kolektywnym wyrwom w sercach i pamięci, ku córkom dziedziczącym traumy.
Wojciech Tutaj pisał na Filmweb.pl: "Na papierze film Diop jest dramatem sądowym, ale zapewniam, że nie ma wiele wspólnego z klasycznymi regułami gatunku. Reżyserka wystawia naszą cierpliwość i zdolność skupienia na ciężką próbę, posługując się długimi, statycznymi ujęciami i zawieszając kamerę na sylwetkach wypowiadających się akurat postaci. W czasie rzeczywistym śledzimy kolejne zeznania Laurence i jej otoczenia, niemal namacalnie odczuwając gęstą, duszną atmosferę sali sądowej".
Po pokazie filmu 13 września, dziennikarka filmowa Anita Piotrowska i filozofka Joanna Hańderek porozmawiają m.in. łatwych, bezrefleksyjnych osądach, figurze matki oraz uwikłaniu w kulturowe sidła.
Dr hab. prof. UJ Joanna Hańderek - wykładowczyni w Instytucie Filozofii UJ. Zajmuje się filozofią kultury i filozofią współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem postkolonializmu, globalizacji, gender, multikulturalizmu, ekoetyki oraz globalnej sprawiedliwości i różnych form wykluczenia. Autorka książek "Metamorfozy i muzea", "Czas i spotkanie: wokół koncepcji czasu Emmanuela Lévinasa".
Anita Piotrowska - absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, krytyczka filmowa i dziennikarka "Tygodnika Powszechnego". Pisuje także do magazynów "EKRANy" i "Kino", jest felietonistką magazynu psychologicznego "Charaktery". Jest członkinią Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI oraz selekcjonerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Romantyczna Małopolska na rocznicę. W tych miejscach serce może zabić mocniej
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Atrakcyjne nowe kąpielisko pod Krakowem. Woda, molo, plaże ZDJĘCIA
- Miasta rozwodników w Małopolsce. Tu małżeństwa rozpadają się najczęściej
- Tak mieszkają Iwona i Gerard z "Sanatorium miłości". Oto dom słynnej pary seniorów
